ایسنا نوشت:

یک مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم اعتقاد دارد که دولت فعلی نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: دولت فعلی نمونه بارزی از وحدت حوزه و دانشگاه به حساب می‌آید و در واقع ترکیبی از این دو نهاد است. رئیس جمهور محترم هم تحصیلات حوزوی دارند و هم تحصیلات عالیه دانشگاهی. برخی از وزرا هم با این‌که ملبس نیستند اما دروس حوزوی خوانده‌اند.

وی اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در قالب پروژه‌ها، افکار و آرمان‌های دولت تجلی پیدا می‌کند و راهکار عملی برای وحدت مشارکت حوزه و دانشگاه در پیشرفت کشور است که در این زمینه صاحب‌نظران و نخبگان باید تلاش بیشتری صورت دهند.

غرویان با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، یادآور شد: اهمیت این قضیه از این جهت است که هر دو نهاد، مرکز فکری، تولید علم و نظریه‌پردازی در کشور هستند. حوزه امر معرفت دینی را بر عهده دارد و دانشگاه عمدتاً علوم مربوط به زندگی انسان را تأمین می‌کند. انسان هم معجونی از جسم و روح است. بنابراین این دو نهاد هر دو نیاز معنوی و مادی انسان را تأمین می‌کنند و از این جهت همسو بودن آنها اهمیت جدی دارد.

این عضو جامعه‌المصطفی درباره تلاش‌هایی که برای وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته،‌گفت: تا به حال تلاش‌هایی شده ولی زیربنایی و عمیق نیست. بلکه سطحی و قشری به حساب می‌آید و در حد چند سخنرانی انجام می‌شود. کار فکری عمیق در این زمینه کم صورت می‌گیرد.

غرویان همچنین بیان کرد: اختلاف بین حوزه و دانشگاه به ضرر هر دو نهاد و به زیان مردم است. عده‌ای تلاش می‌کنند این تضاد را عمیق جلوه دهند. اما کسانی که فکر روشنی دارند باید تلاش کنند تا تضادی به وجود نیاید. البته علم با علم تضاد ندارد و روشن کردن این مسأله به عهده متفکرین حوزه و دانشگاه است.

این مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: طلاب و دانشجویان باید از علوم یکدیگر مطلع باشند و آخرین تئوری‌ها و نظریه‌ها را به خصوص در علوم انسانی مطالعه کنند تا وحدت حوزه و دانشگاه شکل گیرد. چون وقتی فکرها به هم نزدیک شود عملکردها هم نزدیک خواهد شد.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =