ایسنا: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته دولت با رویدادهای متنوعی همراه بود که از میان آنها می توان به مواردی مانند ورود اپراتور سوم به عرصه ارائه آزمایشی خدمات نسل4 اشاره کرد.

در این هفته وزیر ارتباطات در قالب گفت‌وگویی با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت شبکه های اجتماعی پرداخته و با تاکید بر لزوم بهره گیری از شبکه های داخلی اظهار کرد: ما یک تا دو سال است تلاش‌های متعددی در این زمینه داشته ایم و شبکه‌های داخلی خوبی در زمینه صوت و تصویر ایجاد شده که مراجعات خوبی دارند و یکی از این شبکه‌ها حدود دو میلیون کاربر دارد. بر همین اساس این تفکر که گفته می شود اگر شبکه های داخلی فعالیت کنند، جلوی فعالیت شبکه‌های خارجی گرفته می‌شود تصویر نادرستی است.

واعظی در عین حال خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم تمام مکالمات مردم از طریق هر شبکه‌ای، حریم خصوصی آن‌ها محسوب می شود و دولت در این حریم دخالت نمی‌کند، مگر اینکه در این زمینه حکم قانونی وجود داشته باشد. البته در زمانی که حکم قانونی وجود داشته باشد هم داخلی یا خارجی بودن این شبکه‌ها تاثیری نداشته و تمام فعالیتهای صورت گرفته در آنها مانیتور خواهد شد.

چرا استفاده از فیس بوک و توئیتر برای دولتمردان بی اشکال شده؟

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود درباره این مطلب که چرا همچنان برخی از دولتمردان از شبکه‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر که فیلتر شده استفاده می کنند نیز توضیح داد: بحث فیلترینگ فیس بوک و توئیتر در گذشته تصویب شده و قبل از این دولت رخ داده است؛ حال ممکن است با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند ما تلاش کنیم این شبکه‌ها نیز بار دیگر فعالیت کنند، اما در این زمینه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای تصمیم گیرنده است و فعالیت مجدد این شبکه‌ها بستگی به تجدید نظر این کارگروه دارد و تنها به وزارت ارتباطات مربوط نمی شود چرا که ما تنها یک عضو در این کمیته داریم.

وی ادامه داد: وقتی یک شبکه مسدود است، مسدود بودن آن برای همگان است. حال اگر چند تن از مسوولان به دلیل مسوولیت‌هایی که در حوزه بین‌الملل دارند از چنین شبکه‌ای استفاده می‌کنند به احتمال زیاد از مقامی اذن و مجوز گرفته‌اند و اینگونه نبوده که ما برای آنها شبکه ای باز بگذاریم. احتمالا آنها نیز با همان روش‌هایی که سایر مردم از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، در فیس بوک و توئیتر فعالیت می‌کنند.

او افزود: اما حتی خود من به شخصه چه در منزل و چه محل کار تمام آی پی هایی که دارم مانند مردم است و تاکنون هم از این شبکه‌ها نه استفاده کرده‌ام و نه می کنم. در صورتی که اکثر شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد استفاده قرار می دهم اما در نهایت برای گفتن اینکه اقداماتی که تا کنون از سوی برخی دولتمردان در زمینه فعالیت در این شبکه‌ها صورت گرفته قانونی است یا خیر در جایگاهی نیستم که بتوانم چنین موضوعی را اعلام کنم.

اینترنت ایران از ارزان ترین هاست

از دیگر اتفاقات هفته گذشته افتتاح 10 طرح توسعه‌ای در اپراتور اول بود که در مجموع برای آنها حدود 2500 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و به مناسبت هفته دولت این طرح ها با حضور وزیر ارتباطات در محل شرکت همراه اول مورد افتتاح قرار گرفت.

در حاشیه این مراسم نیز وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با تغییرات صورت گرفته در زمینه‌ی تعرفه اینترنت موبایل اکنون تعرفه این بخش به حدی رسیده که از نظر شخص وزیر برای مردم مقرون به صرفه باشد، تصریح کرد: به جرات می‌گویم که اکنون تعرفه اینترنت ما جزو چهار یا پنج کشوری است که ارزان‌ترین تعرفه‌ها را دارند.

واعظی در خصوص صحبت هایی که مبنی بر ارائه‌ی اینترنت رایگان در برخی کشور‌ها مطرح می‌شود، توضیح داد: هیچ کشوری به‌طور رایگان اینترنت واگذار نمی‌کند. گاه گفته می‌شود که برخی کشورها پهنای باند رایگان در اختیار مشتریان می‌گذارند، اما به شخصه چنین کشوری را نمی‌شناسم. حال ممکن است برخی کشورها در فرودگاه، مراکز خرید یا سایر مراکز عمومی خود به ارائه‌ی اینترنت رایگان بپردازند، اما باید توجه داشت که این اتفاق در کل کشور رخ نداده و حالت تبلیغات و جذب مشتری دارد.

هشدار برای معتادان «کلش اف کلنز»

در این مدت رئیس پلیس فتا غرب استان تهران نیز در نشستی خبری به بیان نکاتی در خصوص فضای مجازی پرداخته و در ارتباط با بازی پرطرفدار «کلش اف کلنز» توضیحاتی ارائه کرده و اظهار کرد: متاسفانه در این بازی نیز مثل دیگر بازی های اندرویدی امکان به سرقت رفتن اطلاعات شخصی کاربران وجود دارد، چراکه افراد سود جو می‌توانند با هک این بازی موجب به سرقت رفتن اطلاعات شخصی افراد شوند.

رمضانی همچنین یادآور شد: «کلش اف کلنز» در حالی به یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی تبدیل شده که علاوه بر داشتن آسیب های مخرب در حوزه روانشناسی یک بازی اعتیاد آور و مخرب شناخته شده است. این بازی یکی از پر فروش‌ترین بازی‌ها و جذاب‌ترین بازی‌های دنیا است.

وی در پاسخ به سوالی درباره نرم‌افراز تلگرام و احتمال انجام اقدامات مجرمانه در این فضا و همین طور ماجرای انتقال سرورهای این نرم افزار به داخل کشور گفت: ما مخالف توسعه فضای سایبری نیستیم، اما پلیس از مراجعی نیست که در این حوزه وارد شود. ما از شرکت‌های تلگرام، یاهو، گوگل و ... خواسته‌ایم که با ما در برخورد با اقدامات مجرمانه همکاری کنند.

وی درباره فعالیت‌های ربات‌های تلگرام نیز گفت: مستندات ربات‌های تلگرام راجمع آوری کرده و به نهادهای مربوطه داخلی و خارجی منتقل کرده و منتظر تصمیم گیری در این خصوص هستیم ضمن اینکه پلیس در هر فضایی که امنیت شهروندان به مخاطره افتاده یا آسیبی به کاربران وارد شود ورود پیدا خواهد کرد.

اینترنت رایگان ادعایی بیش نیست

همچنین طی این مدت مراسم اعطای مجوز ورود آزمایشی اپراتور سوم به عرصه ارائه خدمات نسل 4 با حضور وزرای کار و ارتباطات برگزار شد و در قالب این مراسم مدیر عامل شرکت رایتل از احتمال کاهش هزینه‌های استفاده از اینترنت این اپراتور تلفن همراه خبر داد.

محمود واعظی هم در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در خصوص طرح امریکا برای ارائه اینترنت رایگان تصریح کرد: آنچه از آن به عنوان طرح ارائه اینترنت رایگان یاد می‌شود، تنها یک ادعا به نظر می‌رسد. اکنون نیز طبق اعلام شرکت‌های خارجی گفته می‌شود قرار است آمریکا از مهرماه سال جاری طرح ارائه‌ی اینترنت رایگان (اوترنت) را در کل جهان راه‌اندازی کند، اما این موضوع صرفا یک ادعا به نظر می‌رسد و برای اتفاقی که رخ نداده و هنوز درستی آن مشخص و قطعی نیست نمی‌توان به پیشواز رفت.

حق امتیاز رایتل برای ورود به نسل های بالاتر

اما پس از اعطای مجوز ارائه ازمایشی خدمات نسل 4 به رایتل سئوالاتی در خصوص حق امتیاز این اپراتور برای ارتقاء پروانه مطرح شد که در نهایت معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در این باره گفت: حق امتیاز این اپراتور ظرف دو هفته آینده بررسی و به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد می شود، اما قطعا این رقم کمتر از حق امتیاز دو اپراتور دیگر برای ورود به نسل 3 و 4 خواهد بود.

برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت مخابرات ایران از دیگر اتفاقات هفته جاری بود که در قالب آن نمایندگان حقوقی دولت در این تیم انتخاب شده و مکلف به معرفی نمایندگان اصلی دولت ظرف 30 روز آتی شدند.

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بین شرکت پست و مرکز آمار ایران از دیگر برنامه های این هفته حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در قالب آن رییس مرکز آمار ایران با بیان این که سرشماری نفوس سال 1395 با همکاری پست انجام خواهد شد گفت: در زمینه سرشماری ایده آل ترین وضعیت این است که شماره ملی نفوس به مکان آنها اتصال یابد.

راه اندازی شبکه‌های نسل سه (3G) و چهار (4G/LTE) اینترنت اپراتور دوم در برخی خطوط متروی تهران و بازدید وزیر ارتباطات از مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک و افتتاح و بهره برداری از فاز اول نخستین آزمایشگاه کارت هوشمند کشور از دیگر اتفاقات جالب توجه هفته گذشته در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =