بر اساس گفته های رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از شهریورماه سال گذشته ثبت سفارش خودرو با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی انجام نگرفته است.

مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ثبت سفارش خودروی بالای 2500 سی سی از شهریور 92 متوقف شد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسعود کرباسیان  که در حاشیه نشست عقد قرار داد گمرک  با اتاق بازرگانی ایران به جمع خبرنگاران آمد در واکنش به سوالی در رابطه با واردات خودرو گفت: « در حال حاضر بر اساس قانون گمرک خودرو های با ظرفیت بالای 2500 سی سی را ترخیص نمی کند. گمرک بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی خود در این راستا عمل کرده و به همین دلیل از ورود خودروهای بالای 2500 سی سی جلوگیری می کند. »

او در ادامه به نقش پر رنگ ترانزیت اشاره کرد و اظهار کرد: « سازمان های بین المللی و سازمان هایی که در گیر ترانزیت هستند، به دنبال ایفای نقش و حمایت در ترانزیت ایران می باشند. » 

در ادامه اظهارات مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران به طور خلاصه آمده است: 

* با همکاری ایدرو و اتاق بازرگانی توانسته‌ایم نقش مهمی در ترانزیت کالا ایفا کنیم که افزایش سطح تضمینات از 50 هزار دلار به 150 هزار دلار افزایش یافته است. در قالب تیری‌پی‌دی تصلویر ترانزیت به صورت لحظه انجام می گیرد و در آینده نزدیک روش الکترونیکی نیز اجرایی خواهد شد.

* عمده واردات در حدود 80 تا 85 درصد  مربوط به کالاهای اساسی، مواد اولیه و مواد واسطه‌ای است که آمار خودرو تا امروز 47 هزار دستگاه بوده است که واردات خودرو با حجم بالای  2500 CC  در دولت جاری ممنوع اعلام شده است.

* خودرو با بیش از 2500CC حجم موتور اگر تا قبل از اردیبهشت ثبت سفارش و به گمرک وارد شده باشد اجازه ترخیص داشته که عملا بعد از این زمان خودرویی اجازه واردات نداشته زیرا ثبت سفارشی برای آن بعد از زمان مقرر انجام نگرفته است.

* خودرو کمتر از 2500CC  مربوط به طبقه متوسط جامعه است. خودرو کالایی است که به صورت غیرقانونی به کشور وارد نمی شود و خودروهای بالای 2500CC که در گذشته ثبت سفارش شده است در حال اتمام است و واردات آن ها به دلیل تولید سال گذشته آنچنان بازار را نخواهند داشت.

*  95درصد فعالیت صادرات و واردات تحت پوشش سامانه جامعه امور گمرکی یا پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت می‌گیرد که 90 درصد ترانزیت به صورت اظهار را ه دور، پرداخت الکترونیک و زمان سنجی انجام می شود.

* در پرتو همین اقدام افزایش درآمد ایجاد شده که نگاه گمرک افزایش درآمد نبوده و به دنبال تسهیل واردات برای واردات قانونی بوده ایم.

* 26 روز معطلی به 3 روز کاهش یافته که کاهش هزینه های نگهداری را برای ترخیص کالا در بر داشته و در مدت 5 ماه 5هزار و 800 میلیارد تومان با افزایش 36درصدی نسبت به مدت مشابه برای گمرک رقم خورده است.

* درآمد معادل گمرک در سال گذشته 2هزار و 100 میلیارد تومان بوده و امید است آنچه در بودجه اعلام شده محقق شود.

* ثبت سفارش در قانون مقررات واردات و صادرات است که در حیطه تصمیمات هیچ دستگاهی برای حذف آن نیست. این فعالیت در دنیا جایگاهی ندارد و در سال گذشته 1100 میلیارد دلار ثبت سفارش انجام شده که 48 میلیارد دلار به کشور وارد شده است.

* زمانی که 95درصد فعالیت گمرک به صورت لحظه ای انجام می گیرد می توان آمار و اطلاعات دقیق تری نسبت به آمار ثبت سفارش ارائه کرد و مکانیزم ثبت سفارش می تواند به صورت دیگری انجام شود.

* تعرفه متفاوت یک کالا در 2 گمرک نفی نمی شود و این موضوع به دلیل دخالت نیروی انسانی است که هیچ جای دنیا ارزش گذاری توسط گمرک انجام نمی شود.

*در سامانه مجوزهای مربوط به واردات به وارد کننده اعلام می شود و باید به سمتی حرکت شود تا ارزشگذاری توسط افراد اعلام شود و مشکلاتی که در ارزشگذاری صورت می گیرد از سوی واردکننده نیست و از سوی فروشنده کالا بوده که اسناد معتبر همراه کالا ارائه نمی دهد.

* تصمیمات سلیقه ای اتخاذ نخواهد شد و باید طبقات تعرفه کاهش یابد و در چند وقت گذشته ارائه مصوبه دولت به وزارت صنعت معدن و تجارت در استای کاهش تعداد طبقات تعرفه بوده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    14 0
    اين درسته كه ميگند در دولت قبل به جاي وتردات دارو خودروي لوكس وارد شده
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    17 0
    دمش گرم...حرفش درسته خودرو های زیر 2500 سی سی اساسا برای مردم جذاب هم هست از اون طرف گمرک هم وظیفش فقط ترخیص کالاست قاعدتا سیاست گذار نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    9 0
    یعنی دیگه هیوندا و کیا و تویوتا ماشین بالای 2500 نمی تونن وارد کنن
  • احمد رضا FI ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    18 1
    چرا باید ممنوع باشه؟ یعنی مردم باید تو انتخاب خودرو هم اجازه بگیرن؟
  • فهیم IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    2 15
    چرا یه بچه پولدار باید یک ماشین با حجم موتور بالا سوار بشه که هم سوخت زیادی مصرف میکنه وبه اقتصاد کشور ضرر میزنه وهم هواروخیلی آلوده میکنه وجورشو ریه های ما بدبختا باید بکشه