تسنیم نوشت:

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان این‌که پرداخت وام ساخت مسکن باعث افزایش چند برابری قیمت‌ها می‌شود، گفت: بهتر است تسهیلات به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مستقیما به طرف تقاضای مسکن تزریق شود.

به نقل از اتحادیه مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی با تاکید بر این که مدل پرداخت وام مسکن به متقاضیان مصرفی بهترین شکل حمایت و تامین مالی از طرف تقاضا به شمار می رود گفت: در صورتی که تسهیلات به ساخت پرداخت شود، سازنده متناسب با محاسبات اقتصادی خود، قیمت فروش را به چند برابر قیمت تمام شده افزایش می دهد.
او ادامه داد: در این حالت سهم تسهیلاتی که در پایان مراحل ساخت آپارتمان به خریدار آپارتمان می شود از قیمت فروش کاهش می یابد .این تجربه در سال های اخیر که بانک ها غالب تسهیلات مسکن را به سمت ساخت و ساز هدایت کردند، مشهود است و نشان می دهد در هر سال قیمت مسکن در تهران به طور متوسط 20 درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این که در شرایط فعلی بازار مسکن به شدت نیازمند ارائه تسهیلات بانکی موثر و پر قدرت است، گفت: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد رانت و تبعیض در طرح خود برای افزایش وام مسکن، به طور جدی و دقیق برنامه‌ریزی کند.
عقبایی گفت: هر چند در دنیا ارائه تسهیلات مسکن به بخش ساخت‌و ساز و سازندگان، به عنوان راهکار اصلی برای ایجاد رونق و تقویت قدرت خرید و تولید مسکن پذیرفته شده و موفق است، اما در ایران با توجه به فراهم نبودن شرایط و بسترهای اقتصادی در بازار ساختمانی که مهمترین نقطه ضعف آن عدم کنترل قیمت فروش می باشد، بهتر است تسهیلات به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مستقیما به طرف تقاضای مسکن تزریق شود و دولت هم برای جلوگیری از ایجاد رانت با اقدامات کنترل کننده راه را برهرگونه تخلف ببندد.
او گفت: لحاظ مجموعه ای از پارامترها در پرداخت وام از جمله تعیین شرط سنی توجه ویژه به مسئله تامین مسکن افراد جوان و سالخوردگان و همچنین ارائه تسهیلات خرید مسکن به هر متقاضی تنها یک بار می تواند فیلترهای مناسبی برای جلو گیری از بروز تبعیض و تخلف محسوب شود هر چند لازم است دولت با مطالعات بیشتری به راهکارهای موثر برای این امر بیاندیشد و عمل کند.
عقبایی با بیان این که انبوه‌سازی هنوز در کشور ما به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: در کشور های پیشرفته دنیا اعطای تسهیلات مسکن به سازندگان امری منطقی و تصمیمی درست است که باعث افزایش ضریب امنیت در سرمایه گذاری و تولید پایدار و اثر گذار مسکن می شود و از این جهت این روش بیشتر مورد تائید کارشناسان اقتصادی است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    10 11
    بازار عرضه و تقاضا باید قیمت رو مشخص کنه . همینطور که به خاطر درخواست قیمت ها چند برابر می شه بخاطر رکود هم قیمت ها کاهش پیدا می کنه . دولت هم باید مثل دولت قبل نسبت به ساخت مسکن به صورت انبوه اقدام کنه . فقط باید جلوی ضعف های مدیریتی قبلی رو بگیره .
    • مهدی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      6 4
      آفرین ساخت مسکن مهر یا مسکن اجتماعی بایستی ادامه داشته باشد . و قیمت زمین 0 ریال باشد و مالک زمین دولت باشد تا ابد ونیز بافت فرسوده هم بایستی مالیات گرفته شود تا ساخت ونوسازی شود.بایستی طرحهای دولت گذشته را ادامه داد و اگر اشکالی دارد رفع شود. یارانه هم تعلق نگیرد به تسهیلات.با توقف طرح مسکن مهر قیمت زمین 17 درصد نسبت به سال 91 افزایش داشته است.و این دولت فقط باعث گرانی مسکن شد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    8 7
    در حال حاضر در طرفه عرضه هيچ كمبودي وجود ندارد كه بخواهيم با وام ساخت آن را تقويت كنيم. وام ساخت تنها به تقويت وضعيت مالي سازندگان منجر خواهد شد وباعث افزايش قيمت ميشود. در صورتي كه افزايش وام خريد موجب تقويت توان مالي خريداران ميشود كه باعث رونق بازار و ثبات نسبي قيمتها خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    18 10
    بابا اين املاكي ها فكر جيب خودشونن. اتحاديه هم منتخب خودشونه كه داره تلاش ميكنه وضع املاكي ها رو خوب كنه نه وضع مسكن رو. آخه املاكي ها كجاي اقتصاد و مسك هستن كه ازشون مصاحبه ميگيريد؟؟؟ تازه مدعي هستن كارمزد نقل و انتقال كه قانونا نيم درصده و اينا همين الان حداقل 1 درصد ميگيرن بايد 5 درصد بشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    4 4
    چرند ميگي
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    4 4
    به هر حال مسکن سازها باید یک فکری بکنند که مسکن آنها به فروش رود. خودشان با قیمت گذاری های عجیب و غریب سرمایه اشان را قفل کرده اند. باید فکری کنند که سرمایه در گردش انها زیاد شود. البته دولت هم باید برنامه ای برای حمایت متقاضیان در کنار وام ساخت و ساز داشته باشد که از مسئولیت مسکن سازان برای راه انداختن بازار کم نمی کند. مالیات بر ملک خالی شاید بتواند راهی برای جلوگیری از قرار گرفتن ملک در بازار حفظ ارزش پول و سفته بازی شود. سیاست ملک باید جندوجهی باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    3 1
    انشا الله
  • آریا A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 4
    الان ایشون تنهایی فکر کردن به این نتیجه رسیدن؟؟؟ اقای عزیز 70 درصد سازنده ها با وام میسازن و کارشونو پیش میبیرن حالا فکر کن این 70 دیگه نسازن اونوقت همینجوری الان کمبود مسکن داریم اینا هم که نسازن میدونین چه قد قیمتا بالا میره
  • مسعود IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    1 1
    از رییس صنف دلالان جز این حرفهایی که جو برای گرانی ایجاد کنه انتظار دیگه ای نمیره