اقتصاد نیوز نوشت:

علی‌رغم ممنوعیت در خرید و فروش و واردات فراورد‌ه‌های گوشتی خوک و گراز در کشور به نظر می‌رسد این محصولات غیر قابل دسترس نیستند.
هرچند به نظر می‌رسد واردات و خرید و فروش برخی از کالاها و محصولات در کشور ممنوع است اما گاهی این ممنوعیت محدودیت چندانی در تهیه این محصولات ایجاد نمی‌كند. در هر کشوری با توجه با تفاوت در سلیقه‌ها، افکار و عقاید، هر فردی ممکن است متقاضی یک کالای به خصوص باشد که به نظر می‌رسد ممنوعیت در خرید و فروش آنها چندان هم مانع تغییر سلیقه نمی‌شود. هرچند شايد ممنوعیت‌ها دسترسی را دشوار کرده باشد.

یکی از محصولاتی که به لحاظ شرعی خرید و فروش آنها ممنوع است اما امکان تهیه آنها هرچند با دشواری در تهران وجود دارد، انواع کالباس و ژامبون خوک و گراز است. اين در حالی است كه مصرف انواع گوشت خوك و گراز در عمده کشورهای اسلامی و ایران ممنوع است.

مشاهدات ميدانی حاکی از فعالیت برخی از فست‌فودی‌ها در سطح شهر تهران است که که ساندویچ ژامبون خوک نیز در آنها فروخته می‌شود که عمدتا مشتریان آنها نیز اقلیت‌های دینی هستند.

اما خريد مستقيم کالباس خوک و گراز نیز غیرممکن نیست. یکی از فروشندگان این محصول که سفارش تلفنی دریافت می‌کند قیمت هر کیلو کالباس با گوشت خوک را 47 هزار تومان و قیمت هر کیلو کالباس گراز را نیز 55 هزار تومان عنوان می‌كند. البته این فرد درباره نحوه تهیه این دو کالا اطلاعاتی نمی‌دهد.

در همين مورد محمود بهشتیان، مشاور رئيس كل گمرک ايران به احتمال واردات این محصولات به صورت چمدانی از برخی از مرزهای کشور سخن می‌گويد و می گوید:اجازه واردات هر کالایی به کشور وجود دارد، غیر از محصولاتی که به لحاظ شرعی حرام هستند.

او می گوید: گوشت خوک، گراز و فراورده‌های گوشتی از آنها شرعا حرام و واردات آنها به کشور ممنوع است.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386424

برچسب‌ها