مدیرکل اموربانوان استانداری تهران: آسیب‌های اجتماعی با اشتغال زنان سرپرست خانوار کاهش می‌یابد

مدیر کل امور بانوان استانداری تهران می گوید: در طرح توانمند سازی زنان هیچ بانک اطلاعات کاملی وجود ندارد، درحالیکه باشناسایی و توانمند سازی آنها می توان هم به اشتغالزایی کمک کرد و هم از آسیبهای اجتماعی کاست.

زهرا تالانی: سالهای زیادی است که زنان به دلائل مختلفی از جمله فوت همسر، طلاق و سایر عوامل سرپرستی خانواده و فرزندان را به عهده می‌گیرند و در این راه هم با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی روبه‌رو می‌شوند. از این رو ایجاد اشتغال برای این گروه از زنان دغدغه بسیاری از مسئولان است. در حال حاضر استانداری تهران با اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار قصد دارد به این گروه کمک کند.

در همین زمینه گفت و گویی را با زهرا ساعی، مدیر کل امور بانوان استانداری تهران انجام داده ایم که می خوانید:


اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که به صورت پایلوت در شهر ری در حال اجراست به کجا رسید و آیا نتایج آن استخراج شده است؟

برای اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار ما ابتدا نیاز به یک بانک اطلاعات داشتیم چون طرح ما خانواده محور است و قرار است که این زنان را توانمند کنیم اما متاسفانه اطلاعاتی که در کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی وجود دارد کامل نیست. ما در بررسی متوجه شدیم که چون نام نویسی براساس کدملی انجام نشده، برخی نامها همپوشانی دارند و همه جامعه زنان سرپرست خانوار در این مراکز وجود ندارند برای همین ابتدا تصمیم گرفته شد که در فاز اول این بانک اطلاعات تکمیل شود که خوشبختانه الان این بانک کامل شده است.


پس الان می توان آمار دقیقی از تعداد زنان سرپرست خانوار داد؟

حدود 8 هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد اما هنوز این بانک اطلاعات در حال به روز شدن است چون ما برای تکیمل آن از شهرداری، دهیاری، آموزش و پرورش و نهادهای متولی درخواست کمک کردیم و این اطلاعات در حال ارسال است. به هرحال هر روز به تعداد زنان مطلقه و زنانی که شوهرشان را به خاطر تصادف یا بیماری و عوامل دیگر از دست می دهند اضافه می شود و نمی توانیم آمار دقیق را فعلا اعلام کنیم.


پس از تهیه این بانک اطلاعات، طرح توانمندسازی را اجرا می کنید؟

فاز دوم طرح، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است اما قرار نیست تنها به مباحث کارآفرینی بپردازیم بلکه آموزش مهارتهای زندگی، بهداشت و سلامت، آموزش و پژوهش و فرهنگی و اجتماعی هم آموزش داده می شود. چون بیشتر هدف ما از توانمند سازی زنان ، ایجاد اشتغال خانگی با تعاونی های کوچک است. در بانک اطلاعات ما آمار کاملی هم از خانواده ها وجود دارد تا به صورت گروهی بتوانند کار کنند.


اما یکی از مباحث در توانمندسازی و اشتغال حمایت مالی است. شما در این زمینه هم قرار است که اقدامی انجام دهید؟

نگاه ما توانمندسازی است تا بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم. حمایت مالی را تا آنجا که اطلاع دارم سازمان فنی و حرفه ای با دادن وام انجام می دهد. ما در این میان تکمیل کننده چرخه هستیم یعنی نه تنها آموزش می دهیم بلکه زمینه را برای فروش محصولات هم فراهم می کنیم. البته 50 صندوق خرد روستایی که سالها در چند استان اجرایی می شود را برای شهرستان ری انتخاب کردیم. بنابراین ایجاد بازار فروش به عهده ما است. چون همانطور که می دانید در سند چشم انداز و افق چشم انداز سال 1404 به آمایش سرزمین و رفع محرومیت تاکید شده است.برای همین ما در این طرح به توانمندسازی زنان روستایی توجه فراوانی داریم.


به نظر شما با اجرای این طرح می توان از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد. چون این مهاجران بیشتر ساکن مناطق حاشیه شهرهای بزرگ می شوند.

وقتی این طرح با موفقیت اجرا شود و اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود، درآمد روستاییان هم افزایش می یابد و عدالت اجتماعی هم در روستاها شکل می گیرد. البته چون زنان روستایی نقش مهمی در درآمدزایی خانواده دارند فعلا آنها در طرح ما قرار دارند. به نظر من همین سبب کاهش مهاجرت می شود . این طرح به نظر من در کاهش آسیبهای اجتماعی هم کمک فراوانی می کند و از تعداد آمار جرم و بزهکاری می کاهد.


تا پایان سال این دوفاز کامل می شوند؟

امیدوارم تا آخر سال طرح در شهرستان ری به صورت پایلوت کاملا اجرا شود تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود و بتوانیم در تمام کشور آن را اجرا کنیم. این یک طرح ملی است که با کمک معاونت امور زنان ریاست جمهوری ،جزو معدود طرح های فرهنگی و اجتماعی است که به شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم راه یافت و در آنجا تامین منابع مالی آن تصویب شد.


خیرین هم در این طرح جایگاهی دارند؟

اتفاقا در شناسایی زنان سرپرست خانوار از خیرین استفاده زیادی شد. علاه براین در آموزش و ایجاد مراکز اشتغال خیرین کمک فراوانی به ما کردند.


به نظر شما درحال حاضر تنها مشکل زنان سرپرت خانوار نداشتن شغل است؟

همانطور که گفتم ما آموزشهای دیگری را هم داریم اما اگر یک زن بتواند درآمدی برای خود و خانواده اش داشته و مستقل باشد از بسیاری از آسیبها در امان خواهد بود. بررسی ما نشان داد که بیشتر زنان سرپرست خانوار نیاز به شغل دارند و اولین خواسته خود را امنیت شغلی و اشتغال پایدار اعلام کردند. اگر این گروه زنان شغل داشته باشند کمتر دچار آسیب اجتماعی می شوند. ما برای آنها باز فروش و حتی صادرات ایجاد می کنیم تا با این شیوه بتوانند جایگاهی برای خود داشته باشند.


این زنان سرپرست خانوار تنها کسانی که همسرشان فوت کرده یا مطلقه هستند را شامل می شود یا زنان بدسرپرست و معتادان را هم شامل می شود؟

یکی از کمیته های 4 گانه که کمیته بهداشت و سلامت است بانوان معتاد را در بر می گیرد اما این زنان براید ترک کرده باشند تا امکان توانمندسازی آنها وجود داشته باشد.در مرکز آماری که در دست تهیه است این گروه از زنان هم شناسایی می شوند. در این طرح زنان بدسرپرست هم هستند چون آنها هم نیاز به درآمد و حمایت دارند.


الان با بالارفتن سن ازدواج دختران خودسرپرست هم در جامعه وجود دارند.شما طرحی هم برای آنها دارید؟

طرح ما برای زانان سرپرست خانواده و بدسرپرست است اما وقتی یک خانواده را آموزش می دهیم تمام آنها می توانند درآمد پیدا کنند.


الان همزمان با شما در شهرداری، کمیته امداد و مراکز دیگر هم موضوع کارآفرینی و اشتغال زنان سرپرست خانوار هم مطرح است.برای جلوگیری از موازی کاری برنامه ای دارید؟

متاسفانه یکی از دلایلی که باعث شد طرح به کندی پیش رود همین بود چون هر مرکز تعدادی از این زنان زا تحت پوشش داشت و آمار کاملی نداشتیم در این مراکز به صورت گروه های کوچک و منطقه ای کارآفرینی انجام شده اما به نظر من باید این جزیره ها را یکی کرد تا موفق تر عمل کرد. علاوه بر این باید مرکزی وجود داشته باشد که شرایط بازاریابی و فروش و حتی صادرات را برای این زنان فراهم کند. از این رو ما جلسات متعددی را با آنها برگزار کردیم و امیدواریم که در این زمینه به ما کمک کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    2 1
    کاهش نمی یابد بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    2 1
    از این طرحها فراوان هست باید عملی بشوند
  • سارا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    آقای ناشناس برای طرزفکرت متاسفم این حق یه زن است که از راه شرافتمندانه زندگی خودراتامین کند