مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان، دکتر محمود گلزاری در این مراسم با اشاره به دلایل انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: شرایط کنونی جامعه در حوزه ازدواج و خانواده رضایت‌بخش نیست. انگیزه ازدواج در بخش زیادی از جوانان کم شده است. عوامل معیشتی، اقتصادی و فرهنگی موجب بالا رفتن سن ازدواج شده است. در مسئله همسریابی نیز مشکل جدی داریم.

وی تصریح کرد: پیدا شدن فرد مناسب برای جوانان خواهان ازدواج امروز دیگر با روش‌های سنتی کفایت نمی‌کند. در روش سنتی خانواده‌ها نقش اساسی داشتند اما به دلیل گسترش شهرنشینی، ضعیف شدن پیوند خانوادگی و قطع ارتباط دوستان و آشنایان روش سنتی پاسخگوی همه متقاضیان ازدواج نیست.

گلزاری مشاوره قبل از ازدواج را برای افرادی مناسب دانست که فردی را تعیین کرده و می‌خواهند برای انتخاب نهایی خود از خدمات مشاوره استفاده کنند.

امروز خانواده های گسسته در حال افزایش هستند

وی خدمات مشاوره ازدواج از زمان شکل گیری این فرایند تا پس از آن را موجب کاهش روند طلاق و استحکام ازدواج دانست و تاکید کرد: امروز خانواده‌های گسسته در حال افزایش است. این خانواده‌ها از مشاوره ازدواج استفاده نکرده و به سمت طلاق و نابسامانی رفته‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: نظر علمی و تجربی ما این است که از مشاور باید استفاده شود. در حوزه ازدواج مثلثی وجود دارند که سه ضلع آن را دختر و پسر جوان، خانواده آن‌ها و مشاور آگاه و کارآزموده و آشنا به فرهنگی اسلامی و ایرانی تشکیل می‌دهد. والدین ممکن است در امر ازدواج جوانان مخالفت‌ها یا موافقت‌های هیجانی داشته باشند که موجب عدم انتخاب درست و عاملی برای بروز طلاق است.

عدم آگاهی درست از مسائل جنسی موجب آشفتگی می‌شود

معاون وزارت ورزش و جوانان آموزش مسائل خانواده به زن و شوهر جوان و آموزش مسائل جنسی را از دیگر دلایل انعقاد این تفاهم‌نامه دانست و تصریح کرد: عدم آگاهی درست از این مسائل موجب آشفتگی و بی سر و سامانی زوج‌های جوان است.

گلزاری افزود: آموزش‌های جنسی قبل از ازدواج را صلاح نمی‌دانیم مگر اینکه برای خویشتن‌داری جنسی باشد. بعد از ازدواج این مسائل باید از طریق افراد واجد صلاحیت انجام شود. متاسفانه امروزه این امر دست افراد بی صلاحیت افتاده، غیر علمی، غیر استاندار و غیر دینی است.

وی از دیگر دلایل ایجاد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را داشتن صلاحیت تخصصی افراد دانست و گفت: برای اموری همچون مهندسی و پزشکی معتقد به داشتن قوانین تخصصی از سازمان حرفه‌ای خود هستیم. در حوزه مشاوره هم باید چنین باشد. عده‌ای به خود اجازه می‌دهند بدون پروانه تخصصی مشاوره دهند. تفاهم‌نامه‌ی امروز، هر نوع مشاوره ازدواج را به وسیله فرد صاحب صلاحیت علمی مجاز می‌داند که دارای شرایط ویژه باشد.

شرایط ویژه صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج

گلزاری تاهل را اولین شرط صدور مجوز برای روانشناسان متقاضی دانست و گفت: جوانان مجرد تحصیلکرده‌ای را داریم که از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صلاحیت عمومی را دریافت کرده‌اند. اما برای مراکز مشاوره ازدواج شرط ما تاهل است. لزوم وحدت رویه از دیگر شروط ماست تا افراد متفاوت و غیر کارشناسانه عمل نکنند. در اضطراب، وسواس و افسردگی وحدت رویه داریم و روانشناسان بر پایه روش‌های علمی مشخص و تعیین شده خدمات ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده باید تخصص سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و تابلوی دو آرمه وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام را داشته باشند. برای وحدت رویه با همکاری همکارانمان در سازمان نظام، سند ملی مشاوره قبل از ازدواج را با همفکری و هم‌اندیشی همه روانشناسان در دست تدوین داریم. در نشستی دو روزه هم که با همکاران مسئول در سازمان نظام و صاحبنظران و خبرگان عرصه روانشناسی برگزار خواهیم کرد، آرای رسیده را ارزیابی می‌کنیم تا به سند ملی مشاوره قبل از ازدواج برسیم.

افتتاح یازده مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در هفته ازدواج

گلزاری از افتتاح یازده مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در هفته ازدواج خبر داد و گفت: از ۴ مهر این مراکز افتتاح می‌شوند. همچنین برای روانشناسانی که شرایط احراز مجوز را دارند بسته مشاوره آموزشی ارائه می‌شود. مراکز مشاوره‌ای که علاقه‌مند و دارای شرایط دریافت مجوز هستند باید بسته مشاوره ازدواج را دریافت کرده و دوره ببینند و متعهد به اسناد و وحدت رویه در زمینه مشاوره ازدواج جوانان باشند.

وی تاکید کرد: اسامی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در پورتال وزارت ورزش و جوانان قرار خواهد گرفت تا مردم بدانند کدام مراکز مورد تایید و نظارت ما هستند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    138 5
    روش‌های سنتی که جوابگو نیست، از مهدکودک و دبستان تا دبیرستان و اخیرا دانشگاه و همه جا هم که تفکیک جنسیتی شده. تو خیابون هم که نمی‌شه و برخورد می‌شه. سایتهای همسریابی هم که بده. وام ازدواج هم که نمی‌دین. سربازی هم می‌برین. از گرونی و تورم و هزار بدبختی دیگه که بگذریم. من موندم با این شرایط چطوری قراره جمعیت رشد پیدا کنه؟
    • انجمن دلواپسان ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      32 1
      مگه گرده افشاني چشه ؟ چرا از طريق گرده افشاني توليد مثل نميكنيد ؟؟
    • رضا A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      20 1
      حرف حق زدی دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    23 0
    يادش بخيرهمين پونزده بيست سال پيش بوداگردختروپسرى روباهم توخيابون مىگرفتن ياشلاق مىزدن يابه زورباهم عقدشون مىكردن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    13 1
    احسنت به شما بى نام عزيز بسيار جامع و كامل نوشتى مرسى