تحقیقات نشان می‌دهد که صورت انسان طی صدهاهزار سال به گونه‌ای فرگشت یافته که آسیب‌های وارده ناشی از جنگ با مشت را به حداقل خود برساند.

مجید جویا: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که میلیون‌ها سال جنگ و دعوا، چهره انسان را تغییر داده و موجب شده که آرواره‌های مردان در مقایسه با زنان، محکم‌تر شود.

به گزارش دیلی تلگراف، از شواهد چنین برمی‌آید که پس از آن که نیاکان ما یاد گرفتند که چگونه مشت‌هایشان را حواله صورت همدیگر کنند، صورت‌های ما این گونه فرگشت یافت تا آسیب ناشی از مشتزنی‌های وحشیانه به کمترین مقدار ممکن برسد.

پژوهشگران ساختار استخوانی استرالوپیس‌ها (نوعی انسان‌نمای دوپا) را که در 4 تا 5 میلیون سال پیش زندگی کرده و مقدم بر ظهور خانواده هومو (نیای انسان امروزی) بودند، مورد مطالعه قرار دادند آنها دریافتند که به احتمال قریب به یقین، صورت و فک استرالوپیس‌ها تنها به این دلیل محکم‌ترین استخوان‌های این موجود بوده‌اند که باید برای مشت خوردن آمادگی می‌داشتند. به باور این گروه از دانشمندان، این میراثی است که تا به امروز ادامه یافته و به ما کمک می‌کند تا دریابیم که چرا چهره مردان خشن‌تر از چهره زنان است.

همان گونه که امروزه هم می‌بینیم، مردان در شروع فرگشت هوموسپین‌ها نیز انعطاف پذیری کمتری نسبت به زنان داشتند و در مقایسه با زنان، احتمال بیشتری وجود داشت که درگیر معادل‌های ماقبل تاریخی دعواهای چاله میدانی شوند.

پژوهشگر اصلی این مقاله، دکتر دیوید کرییر از دانشگاه یوتا در آمریکا، می‌گوید: «استرالوپیس‌ها یک سری ویژگی‌های متمایزکننده‌ای داشتند که احتمالا توان دعوا را در آنها بیشتر می‌کردند، مانند حالت دست‌ها که اجازه مشت کردن دست را می‌داد و به طور موثری سیستم ظریف ماهیچیه‌ اسکلتی دست را به چماق کارامدی برای ضربه زدن تبدیل می‌کرد. اگر براستی فرگشن نسبت دست‌های ما با انتخابی برای رفتار جنگجویانه در ارتباط باشد، در آن صورت باید انتظار داشته باشید که هدف اولیه فرگشت صورت، برای محافظت بهتر در زمان برخورد مشت با آن و کاهش جراحت باشد».

این پژوهش که در ژورنال biological reviews منتشر شده است، در راستای تحقیقی قبلی است که بیان می‌کند سهمی که خشونت در تکامل بشر دارد، خیلی بیشتر از چیزی است که متخصان بخواهند به آن اذعان کنند.

در سال‌های اخیر، زیست شناسی به نام دکتر کرییر به بررسی پاهای کوتاه شمپانزه‌‌‌ها، شباهت آنها با پاهای انسان‌ها و نسبت‌ دست‌های این نخستینیان پرداخته است. او می‌گوید که این ویژگی‌ها تا حد زیادی در راستای نیاز به جنگ تکامل یافته‌اند.

او در ارتباط با آخرین پژوهش خود می‌گوید: «زمانی که انسان‌های امروزی با دست‌های خالی با هم دعوا می‌کنند، معمولا اولین هدف حمله، صورت است. چیزی که ما یافته‌ایم این است که استخوان‌هایی که بیشترین میزان شکستگی‌ها را در دعواها دارند، همان بخش‌هایی از جمجمه هستند که شاهد بیشترین افزایش استحکام در طول دوران تکامل نخستینیان بوده‌اند. این استخوان‌ها همچنین بخش‌هایی از جمجمه هستند که بزرگ ترین تفاوت را بین مردان و زنان؛ هم در استرالوپیس‌ها و هم درانسان‌‌ها؛ نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، صورت زنان و مردان به خاطر بخش‌هایی از جمجمه که در دعواها شکسته می‌شدند، متفاوت هستند و این بخش‌ها در مردان بزرگ‌تر است».

ریشه این بحث در مورد جنبه تاریک طبیعت انسان، به ژان ژاک روسو، فیلسوف شهیر فرانسوی برمی‌گردد که عقیده داشت که تا قبل از تمدن، انسان‌ها «وحشی‌های نجیب» بودند. دکتر کرییر می‌گوید که این ایده که تمدن، نژاد انسان‌ها را ویران ساخته و ما را خشن کرده است، در علوم اجتماعی قدرت زیادی دارد. ولی این نظریه با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.

دکتر کرییر می‌افزاید: «اگر در‌می‌یافتیم که شاخص‌های آناتومی که ما را از دیگر نخستینیان متمایز می‌کنند، توان دعوای ما را بهبود نبخشیده‌اند، آنگاه می‌شد این فرضیه را رد کرد که اجداد اولیه ما خشن بوده‌اند. چیزی که تحقیق ما نشان می‌دهد این است که بسیاری از ویژگی‌های آناتومی شمپانزه‌های بزرگ و اجداد ما یعنی هومینین‌های اولیه، (همانند ایستادن روی دو پا، نسبت دست‌ و شکل صورت‌ ما) در حقیقت توان دعوا را بهبود می‌دهند».

محقق دیگر این پژوهش، دکتر مایکل مورگان از دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا می‌گوید: «من فکر می‌کنم نظریه ما منطقی است و پاسخی برای برخی از پرسش‌هایی یافته که مدت‌ها بود در نظریه‌های موجود بدون پاسخ مانده بودند. پرسش‌هایی در مورد این که چرا ساختار ماهیچه‌ای و اسکلتی صورت ما به این ترتیب فرگشت یافته‌اند. پژوهش ما درباره صلح است. ما به دنبال درک و فهمیدن و مواجه شدن با خشونت نوع بشر و تمایلات خشونت ‌آمیز آن هستیم. صلح با خود ما شروع می‌شود و سرانجام از طریق خودشناسی و فهمیدن اینکه ما از کجا آمده‌ایم، به دست می آید. ما امیدواریم که از طریق این پژوهش خود را در آینه پیدا کنیم و کار سخت تغییر نفس خود به سوی انسانی بهتر را آغاز کنیم».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    40 1
    ای بابا ، من همون صورت قبلیمو میخوام
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    16 40
    میلیون ها سال جنگ و دعوا؟؟؟؟؟؟؟ عمر انسان به 100هزار سال هم نمیرسه
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    29 21
    فرگشت دیگه چیه؟
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      26 3
      به جای منفی دادن به ایشون اگه میدونید جوابش رو بدین. چرا شماها اینجوری هستین؟
    • محمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      33 15
      فرگشت اسم یه آژانس هواپیماییه احتمالا مثل "آسان گشت" "خوش گشت" "ارشاد گشت" و . . .
    • بی نام US ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      26 5
      یعنی تکامل و دگرگونی زیستی. منفی برا اینه سوادها پایینه. دوما آدم اول تو گوگل یه نگاه کنه بهتر و ساده تره.
    • حمید IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      13 4
      سوال ایشون در واقع اینه: چرا از کلمه تکامل استفاده نمیکنی و ادمو گیج میکنی". به هر حال تکامل کلمه جا افتاده و قشنگیه. به نظر من فرهنگستان باید روی کلمات جدید کار کنه و کلمات جا افتاده رو بیخیال بشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    31 14
    کی گفته چهره مردان خشن تر از زنان است؟ در اکثر مواقع بر عکس است
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    18 0
    بسیار عالی بخاطر مطلب علمی
  • اقا پسر DE ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    76 1
    البته قیافه ی اخرشبه ما ایرانیارو صبح تا شب دنبال یه لقمه نون دوییدن ای این شکلی کرده
  • علی A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    5 80
    اولین انسان یعنی حضرت آدم ع حدود 9000 سال پیش خلق شد. و چهره اشرف خلقت خداوند هم تغییری نکرده. این مطالب درست نیست و خلاف قرآن است.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      6 30
      به گفته باستانشناسان و زمين شناسان طوفان بسيار بزرگي در 11 هزار سال پيش رخ داده كه همان طوفان نوح است آنوقت چطور آدم مال 9000 سال پيش ميشود. تاريخ نگاري تورات اشكالات اساسي دارد و اصلا قابل اعتماد نيست علي آقا
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      18 1
      تاریخ 9000 سال رو از کچا نقل میکنی برادر؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      27 1
      کدام باستان شناسان ؟ انسان فعلی یعنی انسان خردمند حدود 200 هزارسال پیش از افریقا خارج شد
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      31 0
      تو همین ایران بقایای انسان تا 11000 سال پیش پیدا شده تو بعضی کشورها تا 20000 سال قبل هم یافت شده این 9000 از کجا اومده؟
    • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      18 7
      لطفا بی مطالعه از قران مایه نگذارید، همچین چیزی که شما گفتید در قران نیست.