مدیران باید به کارمندان خود اجازه بدهند که بعدازظهرها بین 30 تا 90 دقیقه چرت بزنند، چرا که دست کم به ادعای یک پژوهش‌گر مغز، این کار خلاقیت آنها را افزایش می‌دهد!

مجید جویا: به کارمندان باید اجازه داد که یک چرت بعدازظهری داشته باشند و هر وقت خواستند از این چرت استفاده کنند؛ چرا که به ادعای یک استاد دانشگاه، این کار خلاقیت و بازدهی نیروی کار را افزایش می‌دهد.

به گزارش دیلی تلگراف، وینسنت والش استاد پژوهش‌های مغز انسان در یونیورسیتی کالج لندن، می‌گوید که الزام مردم به بیدار ماندن در کل روز و خوابیدن صرفا در هنگام شب، آنها را «عقده‌ای» می‌کند.

ولی او ادعا می‌کند که انسان‌ها تنها بعد از انقلاب صنعتی، الگوی خواب طولانی مدت هنگام شب و بیدار ماندن در کل روز را پذیرفته‌اند و به باور او، این کار شاید به توان ما برای تفکر خلاقانه آسیب برساند.

او می‌گوید که یک چرت 30 تا 90 دقیقه‌ای در بعد از ظهر می‌تواند به افزایش بازدهی عملکرد کارمندان کمک کند. وی گفت: «بهترین کار این است که به مغز خود فرصتی برای استراحت بدهید، من هر روز بعد از ظهر چرت می‌زنم. تنها پس از انقلاب صنعتی بود که ما به این فکر افتادیم که به جای یک یا دو بار خوابیدن در طول روز، کل خواب خود را در یک مرحله در شب جمع کنیم. تا پیش از آن دوران، تخت‌های روزانه در اتاق نشیمن برای خوابیدن در طول روز، امری طبیعی بود».

«اگر بخواهم که خلاقیت افراد بالاتر برود، باید به آنها این اجازه را بدهیم که کمتر کار کنند. شرکت‌ها باید اجازه خواب بعد از ظهر را بدهند. آنها باید عادت روزی یک بار کارت ورود و خروج زدن را ترک کنند. باید به کارمندان اجازه بدهیم که هر وقت می‌خواهند سر کار بیایند، اگر می‌خواهند به جای روز در شب کار کنند، به خواسته‌شان احترام بگذارید».

پروفسور والش که در فستیوال علمی چلتنهام در انگلیس سخنرانی می‌کرد، گفت که بیشتر ایده‌های خلاقانه در طول دوره‌های استراحت و هنگامی که مغز در حال ایجاد پیوندهای جدید بوده، به ذهن افراد خطور می‌کنند. وی افزود که مجبور کردن مغز به خلاقیت هیچ وقت کار نمی‌کند.

توصیه وی به همه مردم این است که همواره یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشند، چرا که ایده‌های عالی معمولا در نامحتمل‌ترین زمان‌ها به سراغ انسان می‌ایند. او دوره‌های زمانی خیالبافی کردن را هم توصیه می‌کند.

او می‌گوید: «وقتی سعی می‌کنید و فکر می‌کنید، هیچ وقت نمی‌توانید به ایده‌ای خلاقانه برسید. ایده‌های خلاقانه زمانی رخ می‌دهند که شما به مغز خود اجازه ایجاد ارتباط‌های جدید را بدهید و این ربطی به آی‌کیو (بهره هوشی) یا سن ندارد. البته این هم هست که وقتی سنتان بیشتر می‌شود، بیشتر می‌دانید و در نتیجه پیوندهای بیشتری را ایجاد می‌کنید و در نتیجه خلاق‌ترید. بنابراین پیرتر بودن، شاید یک مزیت باشد».

پروفسور هاگ پگینز از آزمایشگاه نوروبیولوژی (عصب‌شناسی) دانشگاه سیرکادین منچستر نیز می‌گوید که خوابیدن برای حافظه و یادگیری ضروری است.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که از آنها خواسته شده حرکت ورزشی تکراری ضربه زدن را انجام دهند، بعد از خواب 20 درصد کارایی بهتری داشتند، حتی اگر دیگر تمرین نمی‌کردند.

پژوهشی دیگر اثبات کرده که همان بخش از مغز که برای مهارت‌های حرکتی لازم است، وقتی در طول روز می‌خوابیم روشن می‌شود؛ که نشان می‌دهد که مغز در زمان خواب فعالیت‌های آن روز را دوباره اجرا می‌کند.

۵۳۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    53 11
    این پژوهش مطمئنا کارمندان ایرانی را شامل نمیشود چون این عزیزان از صبح علی الطلوع تا پایان ساعت اداری در حال چرت زدن و چای خوردن و جدول حل کردن هستند .
  • کارمند ایرانی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    29 4
    واقعا چرت 30 دقیقه ای لازمه من خودم بعد از ناهار یعنی از ساعت 3 به بعد بی حال و خواب آلودم .اگر اجازه یه چرت کوچولو بدن عالی میشه و تمرکزم بالا میره و بهتر کار میکنم
  • علی A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    21 1
    من الان به مدیرعاملمون میگم از امروز دیگه ظهرها کار نمیکنم
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    27 1
    آقا سرو صدای محیط کار من زیاده .نمیتونم راحت بخوابم.چرا مسئولین رسیدگی نمیکنن ؟
  • گروهي از كارمندان بدبخت A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    20 5
    لازم نكرده اجازه چرت زدن بدهند ساعت كاري را از 15/16 به 30/14 تغيير دهند تا در خانه هايمان استراحت كنيم و انگيزه زندگي كردن و كارمان بالاتر برود .
  • رضا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    29 9
    همینجوریشم توی ایران مدت کار مفید رسیده به 45 دقیقه.. حالا بهونه دستشون بدین که همونم بگیرن بخوابن
  • ایرانی A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    30 2
    بالاخره یک دانشمند پیدا شد که حرف من رو تایید کنه... من 30 ساله دارم اینجوری زندگی می کنم و بش ایمان دارم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    13 0
    البته خواب قیلوله خواب قبل از اذان ظهر خیلی بهتره کاشکی می شد
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    7 0
    من بدون خواب بعد از ناهار میمیرم
  • بیخیال A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    4 0
    امروز ساعت یازده کار اداری داشتم که تو اتاق کارمندها چهار نفر کارمند بودن سه تاشون خداشاهده خواب بودن بعد یکیشون داشت پول دسته بندی میکرد منم با صدای بلند گفتم خسته نباشد.تازه بی محلم کردن جوابمو ندادن قلبم شکست با چسب رازی چسبوندم ولی نچسبید آخ.......
  • منصور A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    2 0
    این یکی را راست گفتن
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    3 0
    من که تو شرکت بعداظهرها یه دل سیر میخوابم