۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

ایرنا نوشت: روسیه انتظار داشت براساس اعلام قبلی وزیر نفت ونزوئلا به عنوان عضو غیر اوپک به اجلاس آتی کشورهای صادر کننده نفت دعوت شود ولی ظاهرا از این کشور دعوتی بعمل نیامده است.

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: " هیات این کشور در اجلاس ماه ژوئن اوپک شرکت نخواهد کرد. ما برای شرکت در این اجلاس برنامه ریزی نکرده ایم".

ماه گذشته نیز نوواک اعلام کرده بود که "مسکو هنوز دعوتنامه رسمی برای شرکت در اجلاس وین را دریافت نکرده است".

براساس برنامه اعلام شده اجلاس اپک هفته پیش رو در وین برگزار خواهد شد.

وزیر نفت ونزوئلا اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که از روسیه برای شرکت در نشست اوپک دعوت می‌شود.

روسیه به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید و صادر کننده نفت جهان در مذاکرات قطر برای تثبیت میزان تولید با هدف جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت ها شرکت کرده بود.

کارشناسان نفتی پیش بینی کرده بودند که در صورت برگزاری نشست مشترک اوپک و روسیه دومین تولید کننده نفت جهان پس از آمریکا با روزانه 10 میلیون و 500 هزار بشکه و رسیدن به یک توافق در بخش عرضه، می توان به تقویت قیمت ها یا حداقل جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت امیدوار بود.

درآمدهای نفتی روسیه در سه ماهه اول سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 38 درصد سقوط به 14 میلیارد و 93 میلیون دلار کاهش یافت که بیشترین رکورد شکنی منفی از سال 2004 تاکنون است، در حالیکه حجم صادرات نفتی این کشور حداقل چهار درصد بیشتر شده است.

از سوی دیگر، بخش صادرات گاز روسیه هم همین شرایط را تجربه می کند و دور نمای آن روشن نیست.

مسکو تا پیش از جریان سقوط آزاد بهای نفت که در چهار سال گذشته از بیش 100 دلار تا مرز 30 دلار پایین آمد، تمایل به همکاری با اوپک در تنظیم بازارهای جهانی را نداشت، ولی اکنون پیگیری زیادی در این باره دارد، زیرا به درآمد ارزی ناشی از صادرات نیمی از تولیدات نفتی برای ثبات و رشد اقتصادی خود متکی است.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =