سید عباس عراقچی گفت: کار معامله با آمریکا دربارۀ خرید آب سنگین به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی گفت: کار کارشناسی حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه و سایر حقوقدانان درباره نحوه برخورد با توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران و نحوه شکایت در حال انجام است . بزودی تصمیم گیری و دادخواستهای لازم تنظیم خواهد شد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه روز یکشنبه در حاشیه مراسم دومین سال بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پیگیری توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران گفت: دولت در این خصوص کار گروه ویژه ای را تشکیل داده ، بررسی های لازم انجام شده مصوبه مجلس محترم هم وجود دارد که طبق آن دولت ملزم به پیگیری خسارت وارده است.

عراقچی افزود: کار کارشناسی حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه و سایر حقوقدانان درباره نحوه برخورد با توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران و نحوه شکایت در حال انجام است . بزودی تصمیم گیری و دادخواستهای لازم تنظیم خواهد شد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره اخر ین رایزنی ها برای فروش اب سنگین اظهار داشت. ما مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانیم که این هم فروش کالایی بسیار ویژه است که هر کشوری قدرت تولید ان را ندارد . به این وسیله توان فناوری جمهوری اسلامی ایران در تولید اب سنگین به رسمیت شناخته می شود.

وی اضافه کرد: امریکا متقاضی 32تن اب سنگین ایران است . با روسیه در حال مذاکره هستیم برای همین مقدار . همانطور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد کار معامله با امریکا به پایان رسیده است.

عراقچی در خصوص نحوه پرداخت مبلغ ما به ازای این کالا گفت:منتظر هستیم اطمینان کامل حاصل شود ، ابتدا پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود ، آن وقت کالا تحویل داده خواهد شد.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: چون منشا پولها امریکایی است نباید گرفتار بحثهای استرداد و مصادره نشود . به هر حال وقتی که پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود کالا تحویل داده می شود که این کار هم تا جایی که خبر دارم در شرف انجام است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایا این کار زمانبندی دارد یا خیر گفت.: خیر، زمانبندی ندارد .ما طبق برجام متعهد هستیم مازاد نیاز برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کنیم اگر خریداری پیدا شد به ان تحویل خواهیم داد اگر هم نشود به هر حال کالایی است که نزد خودمان باقی خواهد ماند تا برای ان مشتری پیدا شود.

وی ادامه داد: کارخانه اب سنگین همچنان به تولید اب سنگین خود ادامه می دهد . اب سنگین کالای بسیار ویژه ای است و خریدار هم در دنیا زیاد دارد. همانطور که تا الان 32تن فروختیم و حدود 40تن در حال مذاکره است و در اینده هم با کشورهای دیگر اگر لازم باشد مذاکره خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه در جواب به سوالی در خصوص کار شکنی های عربستان برای برگزاری مراسم حج و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه گفت. حج به حوزه من مربوط نیست اجازه بدهید به کسی که مربوط است پاسخ دهد .سخنگوی محترم در خصوص اعلام موضع کردند و مذاکرات در خصوص موضوع حج به سازمان حج و زیارت مربوط می شود. اطلاعیه سازمان حج و زیارت کاملا در این زمینه گویا است.

عراقچی هم‌چنین در رابطه با برخی اخبار مبنی بر انتصاب وی به عنوان سفیر آینده ایران در فرانسه این اخبار را شایعه دانست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =