ایسنا نوشت: نبرد نظامی گسترده‌ای در اطراف منطقه عین عیسی (شمال رقه) برای بیرون راندن داعش از این منطقه آغاز شده است.

اظهارات فرماندهی کل نیروهای دموکراتیک سوریه پیرامون نبرد آزادسازی حومه شمالی رقه و اهداف آن مغایرت داشته است، چراکه صفحه رسمی این نیروها اعلام کرد که هدف از این عملیات نظامی شهر رقه بوده است، در حالی که طلال سلو، سخنگوی این نیروها تاکید کرد که هدف از این عملیات فقط آزادسازی حومه شمالی شهر رقه است و وی این مساله را تکذیب کرد که رقه هدف این عملیات باشد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پیشتر نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که نبرد نظامی گسترده‌ای در اطراف منطقه عین عیسی (شمال رقه) برای بیرون راندن داعش از این منطقه آغاز شده است. این نیروها چندین روستا و مزرعه تقریبا خالی از غیرنظامیان را با حمایت جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا به کنترل خود درآوردند.

از سوی دیگر، داعش خطوط دفاعی خود را در جنوب عین عیسی تقویت کرد. روستاها و مزرعه‌هایی که نیروهای دموکراتیک سوریه تحت کنترل خود درآورده‌اند، عملا خارج از محدوده خط دفاعی نخست به سمت شهر رقه به شمار می‌آید و به همین دلیل و علی رغم گذشت پنج روز از آغاز عملیات، اما درگیری‌ واقعی میان دو طرف تا به این لحظه صورت نگرفته است.

این عملیات محدود به بمباران خطوط امدادرسانی میان رقه و عین عیسی از سوی جنگنده‌های آمریکایی و حملات توپخانه‌ای و موشکی است. کشته شدن یک نیرو از نیروهای دموکراتیک سوریه همانطور که یک منبع در این نیروها گفته است، حکایت از عدم وقوع درگیری‌های مستقیم تا به این لحظه دارد.

منابع مختلف تصریح کرده‌اند که ابو محمد العدنانی، (طه صبحی فلاحه)، سخنگوی داعش رهبری نبرد نظامی نیروهای داعش را برعهده دارد. این نخستین نقش نظامی مستقیم این سخنگو به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، چند پایگاه عکس‌هایی از تفنگداران ویژه آمریکایی را به همراه نیروهای دموکراتیک سوریه منتشر کردند که نشان نیروهای کرد را روی لباس‌هایشان زده بودند. این عکس‌ها خشم مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه را برانگیخت و با لحنی تمسخر آمیز و تند خطاب به سربازان آمریکایی گفت: ما به آنها سفارش می‌کنیم که نشان داعش و جبهه النصره را در مناطق دیگر از سوریه و نشان بوکوحرام را در آفریقا به خود بزنند.

انتشار این عکس‌ها پس از آن صورت گرفت که وزارت دفاع آمریکا منکر این امر شد که سربازانی را به سوریه برای جنگ در کنار نیروهای کرد علیه داعش فرستاده باشد و اعلام کرد که نقش نظامی سربازان آمریکایی تنها دادن مشورت و پشتیبانی است و آنها ماموریت‌های جنگی ندارند.

به نظر می‌رسد دیدار میان یاشار گولر، معاون رئیس ستاد ارتش ترکیه با جوزف ووتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه دیدار مثبتی نبود. ووتل طرح آمریکا برای کنترل بر رقه، مقر اصلی داعش را از طریق پیشروی زمینی نیروهای دموکراتیک سوریه تشریح کرد و این مساله‌ای است که ترکیه را می‌ترساند و امنیت ملی آن را تهدید می‌کند، چراکه به جای داعش، گروهی این مناطق را تحت کنترل درمی‌آورد که برای ترکیه از داعش بدتر است.

گفته شد که گولر به آمریکایی‌ها هشدار داده بود که "کردها درصورت شدید شدن نبرد با داعش، پشت شما را خالی خواهند کرد."

در همین حال، یک منبع نزدیک به نیروهای دموکراتیک سوریه در مصاحبه با القدس العربی گفت که آمریکایی‌ها در مرحله تحویل تانک‌های آمریکایی GRT به نیروهای دموکراتیک هستند.

وی افزود که این تانک‌ها با کادر کامل آمریکایی در عملیات زمینی مشارکت خواهند داشت و این تانک‌ها مستقیما به نیروهای دموکراتیک سوریه تحویل داده نخواهند شد.

این منبع همچنین تصریح کرد که این اقدام پس از درخواست فرماندهی ارشد از نیروهای آمریکایی مبنی بر دادن تجهیزات زرهی و تانک‌هایی به نیروهای دموکراتیک سوریه در حمله زمینی به رقه، مرکز داعش و پایتخت آن صورت گرفت.

این منبع پیش بینی کرد که درگیری‌ها شدیدتر شود و نیروهای دموکراتیک سوریه تلفات بسیاری بدهد تا رقه را تحت کنترل خود درآورند.

نیروهای داعش علی رغم آغاز نبرد رقه، به پیشروی خود در چندین منطقه در دیر الزور ادامه می‌دهند تا فرودگاه نظامی و بخش‌هایی را که تحت کنترل نظام است، تحت تصرف خود درآوردند.

همچنین نیروهای داعش پیشروی‌هایی داشته تا شهر مارع در شمال حلب را محاصره کنند، این اقدام پس از آن صورت گرفته است که داعش چندین منطقه و روستا را در محور ارتباطی میان مارع در جنوب و أعزاز در شمال را تحت تصرف خود درآورد.

گروه‌های وابسته به ارتش آزاد نیز کنترل خود بر کلجبرین، کفر کلبین، نیارة و بریشة را از دست داده‌اند.

پیشروی گسترده داعش می‌تواند محور حامی گروه‌های مخالف به ویژه ترکیه را در تنگنا قرار دهد که امیدوار است ادامه نداشته باشد و می‌خواهد گروه‌های وابسته به ارتش آزاد کنترل روستاها را از داعش پس بگیرند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =