قرصی که چند دارو را زمان‌بندی شده وارد بدن‌تان می‌کند!/تولید با فناوری چاپ سه بعدی

خیلی‌ها زمان داروهایشان یادشان می‌رود اما به گزارش ایسنا دانشمندان سنگاپوری روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که از یک چاپگر سه‌بعدی برای ترکیب دوزهای مختلف داروهای گوناگون در یک قرص با پخش زمان‌بندی شده استفاده می‌کند.

محققان دیگر نیز در گذشته قرص‌های چاپی سه‌بعدی با پخش زمان‌بندی شده تولید کرده بودند که در یک چاپگر بصورت لایه‌ای ساخته می‌شدند. اما به گفته دانشمندان سنگاپوری، این قرص‌ها هم از لحاظ قدرت دوز و هم انتشار مستمر دارو پس از بلعیده شدن، محدود بودند.

روش جدید محققان هیچکدام از این محدودیت‌ها را نداشته و کاربری آن نسبتاً سریع و ارزان است.

در این شیوه،‌ پزشک به نمایش داروهای مورد نیاز یک بیمار، دوز و زمان مصرف آن‌ها در یک برنامه رایانه‌ای می‌پردازد. این اطلاعات برای ساخت یک مدل رایانه‌ای از یک الگوی کوچک چند وجهی استفاده می‌شود.

مدل مذکور به یک چاپگر سه‌بعدی ارسال شده که قالبی از این الگو می‌سازد. سپس یک پلیمر مایع غیرسمی که با دارو ترکیب شده، درون این قالب ریخته می‌شود و شکل صحیحی از الگو را می‌سازد. این الگوی قالب گرفته شده سپس با پلیمر بیشتری روکشی می‌شود، اما این بار در آن هیچ دارویی اضافه نمی‌شود.

زمانی که این قرص بلعیده می‌شود، لایه محافظ بیرونی پلیمر به تدریج سائیده شده و پلیمر حاوی داروی زیرین آشکار می‌شود. بسته به شکل الگو، بخش‌های مختلف در زمان‌های گوناگون آشکار شده و دارو را آزاد می‌کنند. برای مثال یک طراحی پنج وجهی در پنج زمان مختلف دارو را آزاد می‌کند که البته همه پنج وجه حاوی یک نوع دارو نخواهد بود. محققان اکنون در تلاش برای تجاری سازی این روش هستند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =