کشف نشانه‌های لازم برای حیات در یک ستاره دنباله‌دار/نتایج مهم دو سال کاوش رزتا

کاوشگر فضایی رزتا پس از ۲ سال رصد یک ستاره دنباله‌دار موفق به کشف نشانه‌های زیرساخت حیات شده است. در بررسی نمونه‌های به دست آمده از این دنباله‌دار وجود یک آمینو اسید و فسفر مورد تائید قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کاوشگر رزتا در نمونه‌های  ابر خاک و گاز که ستاره دنباله‌دار  67P/Churyumov-Gerasimenko را احاطه کرده آمینو اسید گلیسین (یک ترکیب اصلی از پروتیین ها) و فسفر که به ساخت دی.ان.ای کمک می کند، پیدا کرده است. گلیسین ساده‌ترین اسید آمینه در تمام یاخته‌های زنده است. این اسید آمینه با فرمول شیمیایی، سبک‌ترین و تنها اسید آمینه‌ غیر کایرال به حساب می‌آید.  



برای اولین بار است که در اطراف یک ستاره دنباله‌دار شواهدی از فسفر کشف شده است.
رزتا یک کاوشگر فضایی رباتیک است که توسط سازمان فضایی اروپا برای یک مطالعه دقیق از ستاره دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و راه‌اندازی‌شد. 
در ۶ اوت ۲۰۱۴ پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز پس از پرتاب سرانجام رزتا به مقصد نهایی خود (در آن‌سوی مدار مشتری) رسید. این نخستین بار در تاریخ بشر بود که یک فضاپیما وارد مدار یک دنباله‌دار  شد. فرود نرم این فضاپیما بر روی دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو به عنوان برترین دستاورد علمی ۲۰۱۴ از سوی مجله ساینس برگزیده شد. محققان می‌گویند کشف این مواد نشان می‌دهد که ستاره‌های دنباله‌دار می‌توانند نقش جدی در پدید آمدن حیات روی زمین داشته باشند. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهان A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    به به به. ممنون از خبر بسیار مهمتون. الان بقدری خوشحالم که حد نداره. اسید آمینه هر جا که باشه یعنی احتمال وجود چیزی شبیه ویروس یا یک موجود ساده هستش.فقط احساس هویت خودمون منو رنج میده. انگار زیادی به هویتمان مغرور شدیم.
    • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      0 0
      اگه دو سه میلیارد سال در سلسله اجدادت بری عقب به یک تک سلولی میرسی. پس خوشحال باش میتونی خودتو یک موجود فضایی قلمداد کنی