شارژ خودروی الکتریکی حین حرکت با سلول خورشیدی

ایسنا نوشت: محققان امریکایی مدعی‌اند ترکیب مناسبی از نوعی سلول‌های خورشیدی و باتری ارائه داده‌اند تا خودروهای برقی را با کارآیی بالاتری در مقایسه با روش‌های پیشین شارژ کند.

تیم تحقیقاتی معتقد است این سیستم به زودی امکان متصل‌شدن سلول‌های کوچک به یک خودرو را ممکن می‌سازد به طوری که خودرو حین حرکت و دست کم در روزهای آفتابی شارژ شود.

محققان دانشگاه کیس‌وسترن رزرو، چهار سلول خورشیدی پروسکایت را به باتری‌های لیتیمی فوتوشارژ متصل کردند و معتقدند این کارآمدترین پیکربندی تاکنون است.

تیم‌های علمی دیگر از سلول‌های خورشیدی پلیمری برای شارژکردن باتری‌های لیتیمی استفاده کرده‌اند اما کارآیی مطلوب حاصل نشده است. با این حال ترکیب به کاررفته توسط محققان حاضر در مقایسه با ترکیبات دیگر اجزای فوتوشارژ و باتری‌های سازگارپذیر یا ابرخازن‌ها، عملکرد بهتری داشته است.

سلول‌های خورشیدی پروسکایت خوش‌آتیه‌ترین فناوری‌های سلول‌ خورشیدی هستند که تاکنون ارائه شده‌اند زیرا توانایی تبدیل طیف وسیع‌تری از نور خورشید به برق را در مقایسه با سلول‌های سیلیکون‌محور دارند. این سلول‌های بلوری ساختاری شبیه به ماده معدنی به همین نام دارند. دانشمندان سلول‌هایی با سه لایه تولید کردند که به یک فیلم منفرد پروسکایت تبدیل شدند؛ محققان سپس چهار مورد از این سلول‌های دارای مساحت یک میلی‌متر مربع را در مجموعه‌ای به یکدیگر متصل کردند.

زمانی که این مجموعه سلول‌ها برای شارژکردن باتری‌های لیتیم-یون به اندازه سکه به آن‌ها متصل شدند، تیم علمی به کارآیی 7.8 درصدی ذخیره‌سازی و تبدیل انرژی خورشیدی به برق دست یافت و برای چندین چرخه این کارآیی حفظ شد.

دانشمندان بر این باورند می‌توان در آینده از این سیستم در منازل و برای سوخت‌رسانی دوباره به خودروها استفاده کرد زیرا سلول‌های خورشیدی پروسکایت را می‌توان به عنوان فیلم انعطاف‌پذیری تولید کرد که روی خود اتومبیل نصب شوند. جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications ارائه شد.