کازوئو ایشی‌گورو دوباره به بازار کتاب ایران بازگشته است، آن‌هم بارمانی که تنها یک سال از انتشار آن در خارج از کشور می‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این رمان «غول مدفون» نام دارد و ناشر آن در ایران انتشارات میلکان است. «غول مدفون» را فرمهر امیردوست به فارسی ترجمه کرده است..

پیش‌ازاین مترجمان نامداری به سراغ ترجمه‌ی آثار این نویسنده رفته بودند که یکی از آن‌ها نجف دریابندری بود. او رمان «بازمانده‌ی روز» این نویسنده‌‌ی ژاپنی‌تبار را به فارسی ترجمه کرد و برای ترجمه‌ی بخش‌هایی از این رمان از نثری قجری بهره برد.

هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی و محبوب ایرانی‌ها در سال‌های اخیر در مقدمه‌ی مجموعه مقالاتش در باب آثار ایشی‌گورو نوشته: «هریک از رمان‌های ایشی‌گورو گامی جدید است.» او نوشته که هر بار کتابی تازه از ایشی‌گورو به چاپ می‌رسد، خود را باعجله به کتاب‌فروشی می‌رساند.

ایشی‌گورو، یک دهه پس از انتشار رمان «هرگز رهایم مکن»، رمان «غول مدفون» منتشر کرده است. این رمان داستانی فانتزی دارد، اما باوجود غول و پری و مه اسرارآمیز، روایت اثر زمینی، آشنا و واقع‌گرایانه است. ایشی‌گورو در غول مدفون سبک روایی واقع‌گرایانه‌ی «بازمانده‌ی روز» و علمی ـ تخیلی هرگز رهایم مکن را استادانه درهم‌آمیخته و جهانی جدید خلق کرده است.

رمان غول مدفون

ایشی‌گورو نویسنده‌ای ژاپنی تبار است که از دوران کودکی در انگلستان زندگی کرده است،او مدرک کارشناسی خود را در زبان انگلیسی و فلسفه از دانشگاه کنت در سال ۱۹۷۸ و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته نویسندگی خلاقانه در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه انگلیای شرقی دریافت کرده است.

دو قهرمان داستان، آکسل و بئاتریس، زوج کهن‌سالی هستند که برای یافتن پسر گم‌شده‌شان راهی سفر می‌شوند. این سفر در انگلستان باستان رخ می‌دهد، زمانی که ساکسون‌ها و بریتون‌ها پس از جنگی خانمان‌سوز در صلحی شکننده روزگار می‌گذرانند، صلحی که براثر فراموشی همه‌گیر ایجادشده. فراموشی به شکل مه در کل سرزمین پخش‌شده، مهی که نتیجه‌ی نفس کوئریگِ اژدهاست و خاطره‌ی جنگ، عشق و نفرت و خون‌خواهی را از یاد مردم برده. آکسل و بئاتریس در طول سفر با آدم‌های جدیدی رو‌به‌رو می‌شوند: یک جنگجوی جوان ساکسون که به دنبال عدالت است، پسری که زخمی اسرارآمیز بر بدن دارد و دنبال مادرش می‌گردد، سر گوین (تنها بازمانده‌ی شوالیه‌های آرتور افسانه‌ای) که سال‌هاست مأموریت دارد اژدها را بکشد و...

غول مدفون همان رازی است که آرام‌آرام گشوده و به نتیجه‌ای نامنتظره ختم می‌شود. در آخر، هیبت غول به‌کل جلوی چشممان قرار می‌گیرد، عظمتش را درک می‌کنیم و می‌فهمیم اصلاً برای چه در ابتدا دفن شده. شیوه‌ی بازگویی این راز اوج هنر ایشی‌گورو در خلق جهانی شناور است؛ و درنهایت خواننده با پرسش اصلی روبه‌رو می‌شود: آیا باید گذشته را فراموش کرد تا به آرامش رسید؟ در رمان ایشی‌گورو نیز مانند خود زندگی عشق بر همه‌چیز چیره می‌شود، الا مرگ.

این رمان در 272 صفحه، قطع رقعی و باقیمت 19 هزار و 500 تومان روانه‌ی بازار شده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا RO ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    3 0
    طرح جلدش چقدر خوبه. طراحش کیه؟