روایت سخنگوی کمیسیون شوراها از حضور قالیباف در مجلس: درباره تخریب باغات از شهردار سوال نشد

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس درباره دیدار شهردار با اعضای این کمیسیون گفت: در مورد شکایتهای رسیده پرسش و پاسخ شد اما بیشتر تبادل اطلاعات شد و پرونده به کمیسیون اصل 90 نمی رود .

زهرا تالانی: روز گذشته محمدباقر قالیباف به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس رفت تا یک گزارش عملکرد بدهد هرچند که در گذشته عنوان شده بود که شکایاتی به این کمیسیون رسیده و از شهردار برای پاسخگویی به این شکایت ها دعوت کرده اند. اما انطور که سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس به خبرآنلاین می گوید، در این جلسه در مورد تخریب بافت فرسوده، حمل و نقل عمومی و بودجه سوالاتی شده است.

گفتگوی خبرآنلاین با عباس زارع‌زاده را بخوانید:

دیروز شهردار تهران در کمیسیون شوراها حضور داشت. در این جلسه در چه مواردی صحبت شد؟

شهردار یک گزارش یکساله از عملکرد شهرداری تهران بیان کرد و مشکلاتی که وجود دارد را مطرح کرد ما هم در مورد بافتهای فرسوده، تخریب آنها، یودجه، جابه جایی شهرداران مناطق، حمل و نقل عمومی و این مسائل از سوال کردیم.

شهردار 2 معاون و 8 شهردار منطقه را تغيير داد، گفته شده این تغییرات سیاسی است. دلیل این تغییرات را شهردار چه عنوان کرد؟

شهردار، سیاسی بودن این تغییرات را رد کرد و اعلام کرد این کار به خاطر ارتقا کیفیت و بهره‌وری از نیروی انسانی انجام شده است. یعنی هیچ اراده انتخاباتی و سیاسی بودن مد نظر نبوده است، چون اصولا شهرداری در مسائل سیاسی وارد نمی شود.

شکایت‌هایی به کمیسیون شوراها در رابطه با برخی ساخت‌وسازها و زمین‌خواری‌ها به کمیسیون شوراها ارجاع شده‌ بود.در این باره سوالی شد؟

نظر شهردار این است که هیچ جا تخلف، قانونی نیست و اگر جایی هست به ما اعلام کنید. ما گزارش‌هایی را به ایشان اعلام کردیم و قرار شد که بررسی کنند.

موضوع دیگر این است که در قانون، احیاء بافت‌های فرسوده مد نظر است تا تخریب و بازسازی؟

در این باره نظر ما در کمیسیون همین است اما شهردار معتقد است که دولت سهم خود را در این بخش پرداخت نکرده و بانکها هم همکاری نکردند برای همین موضوع کند پیش می رود. الان 4 درصد مطالبات پرداخت شده و باقی مانده است قرار شد کمیسیون پیگیری کند. جرایمی که دولت باید به شهرداری بازگرداند را ما پبگیری می کنیم تا مشخص شود.

اما الان شهرداری تجمیع بافتهای فرسوده را اجازه می دهد؟

این بافتها بیشتر ملک شخصی هستند.

در مورد تخریب باغات و بوستان مادر هم به شما گزارشی رسیده است؟

بله اما در این جلسه سوالی نشد.

کارشناسان معتقدند که با ساخت وسازهای بی رویه ، محیط زیست تهران در حال تخریب است.

گاهی تخریب تاملی است و گاهی اضطرار. نظر شهردار این است که گاهی برای شهر تخریب اضطرار دارد و از روی ناچاری است. البته تمام این کارها براساس طرح جامع است و ومحیط زیست هم نظر داده و با نظارت سازمان انجام می شود.

بخش حمل و نقل یکی از بخش هایی است که شما قبلا اعلام کرده بودید شکایات زیادی از آن به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس رسیده است.این شکایات بیشتر در چه مواردی بود؟

ما در این باره چندین بار از آقای قالیباف دعوت کرده بودیم و بالاخره در این جلسه ایشان گفت که حمل و نقل عمومی راضی کننده است و تا جایی که امکان داشته روان سازی ترافیک انجام دادند. همچنین چند تونل در دست است و ادامه بزرگراه صیاد از سمت مسیره بهارستان به جنوب باز شود. ساخت تونل حکیم هم در دست اجرا است.

شکایتهایی که در این زمینه شده بود در چه موردی بود؟

بیشتر مباحث بودجه ای هستند اما شهردار گلایه در مدیریت واحد شهری داشت که در دست چند نهاد است و برای انجام یک کار نیاز به رایزنی است که اصرار داشت قانون مدیریت واحد شهری زودتر تصویب شود.

یکی دیگر از مسائل مشکل بودجه در شهرداری است و شورای شهر هم شکایاتی داشت.

اتفاقا سوال ما در مورد بودجه و این ورود و خروج درآمدهایی بود که باید ضابطه مند شود. شهردار اعلام کرد که 17 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب داریم که فقط 4 درصد را دولت پرداخت می کند و باقی از درآمدهای ثابت و غیرثابت خودمان تامین می شود.

قرار بود اگر نمایندگان از پاسخهای شهردار راضی نشوند پرونده به کمیسیون اصل90 برود، آیا چنین می شود؟

بعید می دانم چون نمایندگان از توضیحات راضی شدند. آقای قالیباف معتقدند که موانعی در مسیر کار دارند اما تلاش می کنند در این کلان شهر با افزایش خوردو و جمعیت مشکلات را حل کنند. به هرحال بیشتر برای تبادل اطلاعات از ایشان دعوت کردیم نه شفاف سازی.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =