به دنبال تخریب‌های گسترده یک ماه گذشته در شیراز، خانه قاجاری «حسن حلی‌ساز» نیز شب گذشته به طور کامل تخریب شد. این اتفاق بامداد روز اول آبان ۹۳ افتاد.

به گزارس خبرگزاری خبرآنلاین؛ حدود یک ماه پیش در آغاز مجدد طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) شش خانه تاریخی و ارزشمند در محله اسکندی از جمله خانه «پورنواب» که به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی ارزشمند بود، تخریب شد.

اما ساعت 2 بامداد دیروز خانه «حلی‌ساز» با قطع برق خانه‌های محله اسکندری تخریب شد. به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این اتفاق شبانه افتاده است: تخریب کننده ها با آوردن کامیون نخاله‌های این خانه را به طور کامل جمع‌آوری و از محل دور کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی در واکنش به تخریب خانه ارزشمند «حسن حلی‌ساز» در بافت تاریخی شیراز که در سال 1382به شماره 8974 به ثبت ملی رسیده است گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس وظیفه قانونی خود پیگیریهای حقوقی و قضایی را در خصوص تخریب این خانه ارزشمند تاریخی و برخورد با عاملان این حادثه را ادامه خواهد داد.

محمد حسن طالبیان گفت: بر اساس قانون، حفاظت از آثار تاریخی که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده بر عهده دولت و همه دستگا ها است؛ در این راستا معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به محض اطلاع از وقوع این حادثه، موضوع را از طریق قوه قضاییه و همچنین دستگاه ها و نهادهای مربوطه در استان پیگیری کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل دادگاه میراث فرهنگی در کشور برای رسیدگی سریع به چنین حوادثی و جلوگیری از تخریب و نابودی میراث فرهنگی در کشور خاطر نشان کرد: پس از طرح شکایت سازمان از تخریب خانه «حسن حلی‌ساز» در بافت تاریخی شیراز، قوه قضاییه این موضوع را در اولویت قرار داده است.

وی با بیان اینکه انتظار سازمان میراث فرهنگی از قوه قضایه رسیدگی سریع به این موضوع و شناسایی مجرمان به منظور جلوگیری از وقوع حوادثی از این قبیل در روز های آینده است تاکید کرد:انجام هر اقدام توسعه ای از سوی دستگاه های مربوطه در بافتهای تاریخی مستلزم ارائه طرح با رویکرد حفاظت از آثار تاریخی ملی به سازمان میراث فرهنگی و احترام به قوانین موجود در این زمینه است.

طالبیان یادآور شد: هیچ اقدام غیر قانونی در کشور و دولت از سوی هیچ نهاد و ارگانی پذیرفته شده نیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظر قانونی موظف به حفاظت و حراست از آثار تاریخی ملی بوده و در صورت وقوع چنین حوادثی تا دستیابی به نتیجه و معرفی مجرمان و برخورد قانونی با آنها از سوی نهاد های حاکمیتی موضوع را پیگیری خواهد کرد.
معاون میراث فرهنگی تخریب آثار تاریخی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است را طبق قانون مجازات اسلامی جرم و عاملان آن را مجرم دانست و عنوان کرد: پس از شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، قاضی پرونده حکم شناسایی عوامل جرم و معرفی آنها به دادگاه را صادر کرده است.

عکس ها: ایسنا

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی احمدی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    12 0
    سوال اینجاست که بعد از تخریب دستگیری مجرمان چه سودی دارد و چه مجاراتی برای آنها اعمال می گردد و قطعا با این مجاراتها که حدودش معلوم است نه خانه بر می گردد نه برای آینده مانع وقوع جرم می شود و متاسفانه اداره میراث فرهنگی نیز زیاد دلش برای این چیزها نمی شوزد چون این اولین تخریب نبوده و آخرین هم نیست
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    52 0
    خوب ميخواين اول اجازه بديدكل املاك تو مسير حرم تا حرم تخريب بشود بعد وقت زياده واسه كي بود كي بود من نبودم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    31 1
    جناب آقای رییس با کمال تشکر از محبت در حق میراث فرهنگی ،شما نبودی ما چیکار میکردیم ؟
  • شانلی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    54 0
    برخورد؟ شوخی نفرمایید لطفا؛ تو این مملکت مسئله ای هم هست که با پول حل نشه؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    1 23
    اگر چشم به آینده دارید باید با گذشته خداحافظی کنید. این خانه هم عمرش گذشته بود.
  • هموطن A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 0
    ضرورت تشکیل دادگاه میراث فرهنگی آفرین فکر کنم جواب بده. البته به شرط اینکه مستقل باشه. فقط خواهش میکنیم عاجزانه، به فکر میراث گرانبهای این مملکت باشین وقتی خراب شد نمیشه درست کرد. هر کاری میخواین بکنین فقط زود. زود. زود . زود دوست و برادر بی نام. همه چشم به آینده داریم . اگه میخواین با گذشته خدا حافظی کنیم پس علی رغم همه اختلافات شعار مرگ بر آمریکا رو هم بزاریم کنار. چطوره؟؟ دلواپس نمیشین؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    2 0
    دست کسی در کاره که به یه جایی وصل هستند وگرنه مردم عادی قدرت چنین کاری رو ندارند....فساد اداری تو ایران بی داد میکنه...رشوه راند خواری اختلاص بی کفایتی مدیران...به مردم که حق اعتراض نمیدید...کی باید دنبال از بین بردن فساد باشه