فارس نوشت:

عرضه بازی‌های رایانه غیرمجاز که به‌جای ترویج فرهنگ ملی و اسلامی خودی به تزریق فرهنگ بیگانه یا بی‌خودی می‌پردازند به یک دغدغه تبدیل شده است.

در گذشته بازی‌های کودکان این دیار سرشار از تحرک، پویایی و شور و نشاط بود، اما هجوم فرهنگ بیگانه، خشونت، وحشت و ایجاد هیجان‌های کاذب ره‌آورد دنیای مدرن برای کودکان امروز سرزمین ماست.

در حال حاضر انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای نامناسب را به‌راحتی می‌توان از کناره‌های خیابان تهیه کرد که هیچ‌گونه نظارتی بر محتوای آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

متأسفانه این بازی‌ها بیشتر به بچه‌هایی عرضه می‌شود که در سنین حساس و به‌شدت فرهنگ‌پذیری قرار داشته و هدف سازندگان این بازی‌ها که همان تهاجم فرهنگی است را برآورده می‌کند.

در سال‌های اخیر حتی شاهد عرضه این بازی‌ها در حاشیه و بعضاً سطح مدارس نیز بوده‌ایم و افراد سودجو به‌دور از چشم‌هایی که باید با دقت این مسائل را ببینند، اقدام به خرید و فروش این بازی‌ها می‌کنند.

عرضه بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز در سطح کرمانشاه

یک شهروند کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: فرزندم بیشتر اوقاتش را با رایانه شخصی‌اش صرف می‌کند و مشغول بازی است.

محمد رضایی به فروش بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای توسط دست‌فروشان در سطح شهر اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی هم بر عرضه این بازی‌ها نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پدر و مادرها با توجه به مشغله زیاد آن‌چنان که باید بر استفاده فرزندان از تکنولوژی‌های جدید توجه نمی‌کنند و تقریباً از محتوی بازی‌هایی که برای آن‌ها تهیه می‌کنند مطلع نیستند.

این شهروند کرمانشاهی با انتقاد از خرید و فروش این بازی‌ها در برخی از مدارس، گفت: برخی از افراد سودجو توسط دانش‌آموزان در کنار مدارس اقدام به فروش بازی‌های غیرمجاز می‌کنند.

برخورد با خاطیان عرضه بازی‌های غیرمجاز در سطح مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آموزش و پرورش عرضه هرگونه بازی غیرمجاز در سطح مدارس را ممنوع کرده و با افراد خاطی برخورد و اولیاء دانش‌آموزان را در جریان خواهد گذاشت.

سلیمان محبی افزود: برای جلوگیری از ورود این بازی‌ها به مدارس در جلسات اولیاء و مربیان خطرات استفاده از این بازی‌ها را به اولیای دانش‌آموزان گوشزد می‌کنیم.

وی با اشاره به تأثیرات رفتاری سوء این‌گونه بازی‌ها بر روان دانش‌آموزان گفت: این بازی‌ها ذهن و ضمیر دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهد.

محبی کم‌تحرکی و به‌تبع آن چاقی را از ابتدایی‌ترین مضرات استفاده از این بازی‌ها برشمرد و بیان داشت: این امر در بلندمدت مشکلاتی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از خطرات استفاده از بازی‌های غیرمجاز

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز هیچ‌گونه سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و حتی در موارد زیادی در تضاد با این فرهنگ است.

وی آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات استفاده از این بازی‌ها از طریق جلسات متعدد در مدرسه توسط مدیر، مشاور و مربی پرورشی را از جمله اقدامات برای آشنایی دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین عنوان کرد.

محبی ادامه داد: در صورتیکه دانش‌آموزان طالب باشند بازی‌های رایانه‌ای مجازی که توسط مراکز علمی و فرهنگی تأیید شده و به آموزش و پرورش معرفی شده اقدام می‌کنیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در خصوص برخورد با دست‌فروشان بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز در سطح شهر اظهار داشت: پلیس فتا با عرضه‌کنندگان اینگونه بازی‌های برخورد خواهد داشت.

ارسلان حیدری بیان داشت: در صورتی‌که بازی‌های رایانه‌ای معنی‌دار، سیاسی و تبلیغ اهداف معاندان نظام باشد در حیطه پلیس فتا است و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در مورد برخورد با گیم‌نت‌هایی که بازی‌های غیرمجاز را دانلود کرده و در اختیار نوجوانان قرار می‌دهند نیز گفت: در صورت مشاهده تخلف در این اماکن پلیس فتا برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

اکثر بازی‌های رایانه‌ای هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند

یک کارشناس مسائل خانواده نیز اظهار داشت: در خانواده‌ها پدر و مادرها به‌دلیل مشغله‌های فراوان هیچ‌گونه نظارتی بر استفاده فرزندان از این بازی‌ها ندارند.

احمد کاظمی با اشاره به اینکه اکثر این بازی‌ها در کشورهایی ساخته می‌شوند که اصالتاً جنگ‌طلب هستند، بیان داشت: این بازی‌ها علی‌رغم اینکه هیچ‌گونه سازگاری با فرهنگ جامعه ما نداشته، اما باز هم شاهد عرضه گسترده و استقبال فراوان کودکان و نوجوانان از این بازی‌ها هستیم.

ماهیت بازی‌های رایانه‌ای، آموزش است/حرکت تولیدات داخل به‌سمت فروش بیشتر

این کارشناس مسائل خانواده خاطر نشان کرد: با وجود اینکه ماهیت این بازی‌ها آموزش است و به‌خوبی می‌تواند در خدمت علم قرار گیرد، اما در تمام دنیا بیشتر بر ژانر وحشت، خشونت و هیجان این بازی‌ها توجه می‌شود.

به گفته کاظمی، بازی‌های تولید داخل نیز در سال‌های اخیر به‌سمت این تولیدات به‌دلیل استقبال نوجوانان و دستیابی به فروش بیشتر در حال حرکت هستند.

بر اساس گزارش فارس، رشد قارچ‌گونه عرضه بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای در سطح شهر کرمانشاه، گیم‌نت‌ها و حتی بعضاً مدارس وضعیتی نگران‌کننده دارد؛ بازی‌هایی که به‌جای ترویج فرهنگ ملی و اسلامی سرشار از ارزش‌های انسانی خودی به تزریق فرهنگ پوچ بیگانه می‌پردازند. لذا جا دارد که مسئولان برخورد قاطعی با متخلفان و عرضه‌کنندگان بازی‌های غیرمجاز داشته باشند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =