رامبد جوان:کمپین بحران آب در کشور راه بیاندازیم/ آب در ایران متولی ندارد/ از دلواپسی مردم نترسیم

رامبد جوان گفت که راه اندازی کمپین بحران آب در ایران ضروری است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که در نشست خبری جشنواره فیلم‌های موبایلی «گزارش یک نگرانی» سخن می‌گفت، با طرح این پرسش که شما خبرنگاران که در تمام مسائل اجتماعی پیشتاز هستید، چقدر به صورت جدی به این موضوع می پردازید؟ ادامه داد: اگر بتوانیم کمپین بحران آب در کشور راه بیاندازیم و اهمیت ماجرا را مدام برای مردم بازگویی کنیم، بخشی از مشکل حل خواهد شد اما باید توجه داشته باشیم که بخشی از موضوع از اختیار شهروندان خارج است و باید مسئولان وارد عمل شوند.
«گزارش یک نگرانی» جشنواره فیلم‌های موبایلی است که با موضوع کمبود آب از سوی فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود

رامبد جوان که دبیر هیات داوران این جشنواره است، گفت که برای همه هنرمندان بحران آب جدی است و ما بارها در برنامه های تلویزیونی موضوع را به شوخی، جد و غر زدن یادآوری کرده ایم و از این به بعد نیز همین رویکرد ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه وقتی عمق ماجرا برای همگان مشخص شود و همه بدانیم که مسئول هستیم آن زمان مشکل حل خواهد شد، اظهار کرد: واقعیت آن است که ما اغلب با مردم مهربانیم و سعی می کنیم که دلواپسشان نکنیم. درحالیکه باید خیلی جدی به همه تذکر داد که اوضاع آب در ایران وخیم است. هر چند حل این بحران نیازمند فرهنگ سازی در طول زمان است اما در حال حاضر نیاز به شوک داریم تا از بحران خارج شویم.

حامد رهنما، دبیر جشنواره فیلم موبایلی «گزارش یک نگرانی» هم با اشاره به اهمیت انتقال بحران آب به شهروندان تهرانی به یاری هنر، گفت: مشکل کم آبی جدی است و بر حسب عادت گویا تا زمانی که آب قطع نشود برخی همچنان این هشدا را شعار تصور می کنند، اما در جلسه ای که ما با کارشناسان مجموعه آب و فاضلاب (آبفا) داشتیم، متوجه شدیم که بحران آب و ورود به دوره 30 ساله خشکسالی خیلی جدی تر از آن چیزی است که در رسانه‌ها صحبت می‌شود.

وی افزود: از آنجا که زبان هنر تاثیرگذارترین زبان برای حل تمام بحران­‌هاست، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با موضوع آب را پیشنهاد کردیم، اما برای اینکه همه شهروندان تهرانی بتوانند در این رویداد شرکت کنند، عنوان آن را به جشنواره فیلم موبایلی تغییر دادیم.

رهنما ادامه داد: با آنکه هدف این جشنواره اعلام بحران آب تهران بود اما پس از اعلام فراخوان، هنرمندان شهرستانی نیز علاقمند به ارسال اثر بودند، از این رو هم اکنون از قم، اصفهان، مشهد و ارومیه هم در این جشنواره شرکت کرده اند.

به گفته رهنما، جایزه ویژه 5 میلیون تومان، سه جایزه سه میلیون تومانی، و یک جایزه یک میلیون تومانی از جوایز این جشنواره است که در روز اختتامییه به 5 اثر برگزیده اهدا می­‌شود.

دبیر جشنواره گزارش یک نگرانی، از ارسال 219 اثر به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: علیرغم اینکه پیش بینی این تعداد شرکت کننده را در مهلت اندک 20 روزه نداشتیم، با این حال 219 نفر ثبت نام کردند که 208 اثر در سایت ثبت شد و هیئت داوران تا نیمه شب گذشته این فیلم ها را ارزیابی کردند.

رامبد جوان، دبیر هیئت داوران جشنواره نیز با بیان اینکه تعداد آثار ارسال شده به جشنواره در این زمان کم قابل توجه بود، تصریح کرد: موضوع جشنواره باید در جامعه حساسیت ایجاد کند و مردم را متوجه این بحران سازد. اهمیت جشنواره بالاست و ترکیب هیئت داوران جشنواره نیز نشان می دهد که این رویداد یک جشنواره صرفا تفریح و گردهم نشینی هنرمندان نیست، فقط امیدوارم که بتوانیم این نگرانی و توجه به این نگرانی را در جامعه گسترش دهیم.

وی افزود: هیئت انتخاب جشنواره از میان 208 اثر، 30 فیلم را برای ارزیابی انتخاب کرده است که هیئت داوران این فیلم ها را از امشب ارزیابی می کنند.

به گفته جوان، رضا پورحسین، محمد صالح علا، رامبد جوان، مریلا زارعی، مرجان اشرافی زاده از اعضای هیئت داوران جشنواره هستند و پیمان قاسم خوانی با وجود آنکه در ترکیب اولیه حضور داشته، اما به خاطر سفر از همراهی این جشنواره انصراف داده است.

رهنما، در ادامه نشست برگزاری کارگارهای فیلمسازی با موضوع فیلمسازی با موبایل و فیلم سازی آسان را از برنامه های جنبی این جشنواره خواند و گفت: حدود 15 کارگاه آموزشی از ابتدای اعلام فراخوان در دانشگاه هنر، دانشگاه های آزاد، مدارس مناطق پنچ گانه تهران و فرهنگسرای رسانه برگزار شده است. مدیران رادیو جوان نیز پیشنهاد کردند که بخش عکس موبایلی نیز به این جشنواره اضافه شود، اما به دلیل محدود بودن زمان قرار شد که در مراحل بعد این بخش نیز به جشنواره افزوده شود.

دبیر جشنواره گزارش یک نگرانی در ادامه با بیان اینکه امید داریم اینکه اختتامیه این جشنواره در 2 آبان ماه، اختتامییه موضوع بحران آب نباشد، خاطرنشان کرد: هدف جشنواره گزارش یک نگرانی مثل اغلب جشنواره ها که با شروع تب یک موضوع در جامعه برپا می شود، صرفا برگزاری یک جشنواره نیست، بلکه هدفش انتقال مدام این نگرانی به مردم است، از این رو بناست دبیرخانه در طول سال کارش را ادامه دهد. پیشنهادهای خوبی نیز در این راستا از هنرمندان و مردم دریافت کردیم که امیدواریم این جریان قطع نشود.

رهنما نیز از پخش گسترده آثار برگزیده جشنواره در رسانه ملی و پردیس هایی سینمایی خبر داد و گفت: خروجی جشنواره ایده های خوب برای حل بحران آب و بهینه سازی مصرف آب در کشور است، از این رو برای دیده شدن این ایده های خوب با شبکه های مستند و سایر شبکه های تلویزیونی تفاهم نامه ای منعقد شده است. همچنین قرار است این آثار در پردیس های سینمایی قبل از اکران فیلم های سینمایی و فضای متروهای شهر تهران پخش شود.

به گفته دبیر جشنواره فیلم موبایلی، فیلم سخنان 28 هنرمند برجسته کشور از جمله رضا یزدانی، محمد صالح اعلاء، رامبد جوان درباره بحران آب تهران آماده شده که در مراسم اختتامییه جشنواره پخش می شود. همچنین نظر مکتوب 80 تن از هنرمندان کشور در کتاب ویژه جشنواره منتشر شده که در روز اختتامییه توزیع می شود.

احمدی رییس فرهنگسرای رسانه نیز در این نشست بر پخش گسترده آثار جشنواره در شبکه های اجتماعی و شبکه های تلویزیونی تاکید کرد و گفت: شبکه مستند یکی از بزرگترین حامیان جشنواره است.

وی در ادامه هدف جشنواره را زنده نگه داشتن ضرورت توجه به بحران عنوان و تاکید کرد: اغلب مردم تصور می کنند متولی آب در کشور وزیر انرژی یا وزیر کشاورزی است، درحالیکه کشور ما هنوز متولی آب ندارد،

وی در پایان با بیان اینکه در تهران همه آب ها حتی آب های زیرزمینی دارای مزیت است اما 40 درصد از این منابع آبی هدر می رود، اظهار کرد: مردم هنوز عمق فاجعه را درک نکرده اند، برای انتقال درست این نگرانی فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره گزارش یک نگرانی در حوزه های فیلم موبایلی، عکس خبری و فیلم کوتاه تداوم خواهد یافت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    48 1
    کاش عده ای از مسئولان هم به اندازه رامبد به مسئله بحران آب جدی تر نگاه میکردند.....ولی هنوز تو خواب خرگوشی هستند و ......
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    4 0
    وقتی خود خبر آنلاین پیشنهادات را سانسور نه که گلچین میکند از دیگران چه انتظلری هست؟