رییس جمهوری روز سه‌شنبه در دیدار نخست وزیر عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که از روز نخست در کنار ملت و ارتش عراق از مبارزه با گروه‌های تروریستی حمایت کرده، تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ کمکی به دولت عراق دریغ نخواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار حیدر العبادی با اشاره به اینکه امروز تروریسم معضل بزرگ همه کشورهای منطقه است، گفت: ایران معتقد است مسئولیت اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد و هر چه ملت عراق از اقوام و مذاهب مختلف در این زمینه متحدتر شوند، موفقیت آن‌ها بیشتر خواهد شد.

رییس جمهوری با انتقاد از اینکه در پیگیری نحوه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی نظیر داعش با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: مدعیان مبارزه با تروریسم و کسانی که ائتلاف تشکیل داده‌اند باید در گام نخست تلاش کنند تا کمک‌های مالی به گروه‌های تروریستی قطع شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مسائل منطقه یکپارچه و مرتبط با یکدیگر است، گفت: امروز تروریست‌ها سوریه را جولانگه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و لذا باید کشورهای منطقه به طور هماهنگ و یکپارچه با موضوع تروریسم روبرو شوند تا بتوانند ریشه‌های این پدیده را بخشکانند.

دکتر روحانی همچنین در تشریح شرایط منطقه، بمباران مواضع تروریست‌ها از سوی نیروهای ائتلاف را در بلند مدت به نفع داعش دانست و گفت: تروریست‌ها با مظلوم‌نمایی و برجسته کردن حمله هوایی قدرت‌های بزرگ، جوانان ناپخته بیشتری را جذب کرده و به حیات خود ادامه خواهند داد.

دکتر روحانی سپس به مناسبات رو به جلو دو کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تردید نداریم در شرایط امروز گسترش روابط صمیمانه ایران و عراق علاوه بر تامین منافع دو کشور به نفع منطقه نیز خواهد بود.

رییس جمهوری سفر نخست وزیر عراق به ایران را نقطه عطفی در همکاری‌های دو جانبه ارزیابی کرد و گفت: انتخاب تهران به عنوان نخستین مقصد سفر نخست وزیر جدید عراق نشان‌دهنده اهمیت روابط دوستانه دو ملت و دو کشور است.

دکتر روحانی با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه اظهار امیدواری کرد که ارزش مبادلات تجاری دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۵ به رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شود.

دکتر روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است با برطرف کردن همه موانع، زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در عرصه اقتصادی را فراهم آورد.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت فراهم شدن تسهیلات لازم برای رفت آمد آسان تر مردم دو کشور اظهار داشت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که شیعیان و بازرگانان دو کشور بتوانند به راحتی سفر کرده و به زیارت عتبات عالیات یا مشهد مقدس بروند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر گسترش روابط حوزه‌ها و دانشگاه‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و عراق روابط دیرینه‌ای در حوزه‌های علمی و دینی داشته اند و امروز هم باید این روابط و سایر همکاری‌های فرهنگی گسترش یابد.

رییس جمهوری همچنین از ادامه حضور تعدادی از اعضای گروهک تروریستی در عراق ابراز تاسف کرد وگفت: این تروریست‌ها در پرونده خود سابقه حمله به مردم بی دفاع و مظلوم عراق را نیز دارند.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از استقبال گرم مقامات ایرانی گفت: انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین مقصد سفرمن نشان‌دهنده عمق مناسبات و نگاه ویژه دو کشور به آینده است.

حیدر العبادی با بیان اینکه دولت و ملت عراق ایستادگی ایران در مقابل تروریسم را ارج می‌نهد، گفت: تهدید تروریسم متوجه موجودیت همه کشورهای منطقه است و اطمینان داریم که ایران تا زمان نابود سازی این بیماری خطرناک در کنار ما خواهد بود.

وی روابط عراق و ایران را مکمل یکدیگر دانست و گفت: آماده ارتقاء مناسبات اقتصادی تجاری و صنعتی میان دو کشور هستیم و از هر اقدامی در جهت کاستن از موانع سفر شهروندان دو کشور استقبال می‌کنیم.

العبادی با اشاره به اینکه پیش از سفر به ایران در نجف به زیارت بارگاه امیرالمومنین (ع) و دیدار با آیت‌الله سیستانی رفته است، گفت: پیشرفت عراق و همسایگان تنها از طریق همکاری میسر می‌شود زیرا ملت‌های ما با چالش‌های خطرناکی روبرو هستند.

نخست وزیر عراق با اشاره به حضور وزرای دولت عراق در این سفر اظهار امیدواری کرد: افق‌های تازه‌ای در عرصه‌های مختلف میان دو کشور گشوده شود.

وی همچنین بر گسترش همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در عرصه‌های مختلف تاکید کرد.

نخست وزیر عراق همچنین با بیان اینکه دولت عراق می‌داند که اعضای گروهک تروریستی منافقین در جنایت علیه مردم دو کشور دست داشته‌اند، گفت: مسئولیت نهادها و سازمان‌های بین‌المللی است که زمینه خروج آن‌ها از عراق را فراهم کنند و دولت عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد داد و نخواهد گذاشت این افراد علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق اقدامی انجام دهند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =