۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
دروغ بزرگ ۵ شهریور را باور نکنید!

امسال هم مثل ۱۱ سال اخیر، شایعه‌ای در فضای سایبری پیچیده که شامگاه پنجم شهریور، مریخ آن‌قدر به زمین نزدیک خواهد شد که دو ماه در آسمان خواهد درخشید و شق‌القمر خواهد شد!

ذوالفقار دانشی: ۱۱ سال است که ای‌میلی با این مضمون بین کاربران ایرانی در گردش است: «در شامگاه پنجم شهریور، مریخ آن‌قدر به زمین نزدیک خواهد شد که به بزرگی ماه در آسمان دیده می‌شود و در این شب، دو ماه در آسمان خواهد درخشید». در برخی موارد، حتی از برخورد مریخ به ماه و وقوع شق‌القمر صحبت شده و ادعا شده که چنین پدیده‌ای هر چند هزار سال یک بار اتفاق می‌افتد.

صدالبته که این شایعه بی پایه و اساس است. سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مدارش به دور خورشید طوری است که در نزدیک‌ترین حالت 55 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. این درحالی است که ماه که قطرش یک‌چهارم زمین است، در 400هزار کیلومتری سیاره مادری واقع است. بنابراین برای آن‌که مریخ به اندازه ماه در آسمان زمین دیده شود، باید هفتاد بار به زمین نزدیک‌تر شود که چنین اتفاقی جز بر اثر برخوردی عظیم امکان‌پذیر نیست! تصویر آغاز این مطلب، مقایسه ابعاد ظاهری این دو جسم سماوی را از نگاه ناظران زمینی نشان می‌دهد. 

ریشه این شایعه در اتفاقی است که شهریور 1382 / آگوست 2003 روی داد. گردش زمین و مریخ به دور خورشید طوری است که این دو سیاره هر 26 ماه یک‌بار روی یک خط و یک جهت از خورشید قرار می‌گیرند. این رویداد مقابله نام دارد و سبب می‌شود مریخ نه تنها به درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین حالت در آسمان زمین دیده شود، که همانند ماه بدر با غروب خورشید طلوع کند و به هنگام طلوع خورشید در آسمان غروب کند.

از آن‌جاکه مدار مریخ برخلاف مدار تقریبا دایروی زمین بیضوی است، فاصله زمین و مریخ در مقابله‌ها فرق می‌کند. هر 15 سال یک بار، مقابله مریخ و زمین در نزدیک‌ترین فاصله یعنی 55 میلیون کیلومتری روی می‌دهد و مقابله بزرگ مریخ اتفاق می‌افتد که سبب می‌شود سیاره سرخ نیز به بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین حالت ممکن دیده می‌شود. اما حتی در این شرایط هم مریخ با چشم غیرمسلح جز نقطه‌ای درخشان دیده نمی‌شود، جسمی نورانی به رنگ سرخ/زرد که باز هم 3 تا 4 برابر از سیاره ناهید کم‌نورتر است و فقط با تلسکوپ یا دوربین‌های دوچشمی است که می‌توان قرص این سیاره، کلاهک‌های سفید قطبی و برخی عوارض سطح آن را مشاهده کرد.

آخرین بار، در شهریور 1382 بود که مقابله بزرگ مریخ اتفاق افتاد و بار دیگر می‌توان در شهریور 1397 (۴ سال دیگر) شاهد آن بود.

این شب‌ها اوضاع مریخ چطور است؟‌
این شب‌ها می‌توانید سیاره مریخ را پس از غروب آفتاب در افق جنوبی خود ببینید که به همراه سیاره زحل در ارتفاع کمی از افق قرار گرفته‌اند. این دو جسم (زحل پرنورتر به رنگ زرد و مریخ کم‌نورتر به رنگ سرخ) در صورت فلکی میزان قرار دارند و در فاصله نه‌چندان دوری از آنها در سمت چپ، ستاره سرخ‌رنگ قلب‌العقرب را می‌توانید ببینید.

هم‌چنین فراموش نکنید که هنگام گرگ‌ومیش بامداد به افق شرق بنگرید و سیارات مشتری (کم‌نورتر) و ناهید (پرنورتر) را در کنار یکدیگر در ارتفاع پایینی از افق شرق ببینید. مقارنه سیارات پرنور ناهید و مشتری اتفاقی است که هر ۱۳ سال یک‌بار رخ می‌دهد و حیف است که آن‌را از دست بدهید. 

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    منتظر حمله ای دیگر به صفحه ی ناسا در فیس بوق باشید
    • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      باشه بش میگم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      الان شما بانمکی؟ فیس "بوق" ؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      78 10
      پپسی سلام میرسونه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    120 4
    واقعا این چرت و پرت هارو باور میکنن؟ برا من که نمیاد یه همچین نامه هایی ...
    • تنگ ملستان A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      100 3
      واقعا کسی باور نمی کنه ؟ یادت رفته ملت تلسکوپ برداشته بودند که برند پپسی رو رو ماه ببینند ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    هیچ چیز غیر ممکن نیست
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      65 6
      اره ممکنه مریخ پا دربیاره یهو بپره روماهعقلم خوب چیزیه
    • بی نام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      32 0
      مثلا خواستي فيلسوفانه حرف بزني ؟؟؟ يعني چي "هيچ چيز غير ممكن نيست "
    • بی نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      8 13
      اتفاقا: "هیچ چیز" غیر ممکن است
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    128 1
    اونی که تو این چند سال باورش نشده امسالم باورش نمیشه. بقول انیشتین جهان را حد و مرزی شاید باشد ولی برای حماقت بشر هیچ حد و مرزی نیس
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      48 19
      مشکل فقط اینجا نیست مشکل این هست که همین افراد که هیچ اطلاعی از ریاضیات و نجوم ندارند نیوتون و گالیله رو افرادی میدونند که نظریات ایرانیها رو دزدیدند و به نام خودشون ثبت کردند درحالیکه نمی دونند کاری که نیوتون و گالیله انجام دادند مثل محاسبه فرمولهای اپتیک شکست نور فرمولهای مکانیک تحقیق در قوانین کپلرکشف جاذبه کشف اقمار گالیله کشف اهله زهره ساخت تلسکوپ با کیفیت برای رصد ستارگان گودالهای ماه و سیارات معادلات نیوتون در زمینه حسابان و... اینها به قدری پیچیده بودند و نیاز به ابزار پیشرفته داشتند که فقط در 3 یا 4 قرن پیش امکان پذیر بودند
    • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      33 23
      اونوقت حتما امثال ابن سینا، ابوریحان بیرونی ، محمد بن موسی خوارزمی، شیخ بهایی ،خواجه نصیرالدین طوسی ،عُمَر خَیّام نیشابوری، غیاث‌الدین جمشید کاشانی ،ابوالحسن بیهقی، ابوبکر کرجی و ... که هنوزم که هنوزه خیلی از بسیاری از فروملهای ابداعی و بحث های مهم ریاضی و نجوم و ... شان هنوز به اسم ایشان در دنیا شناخته شده هم وهم و خیال اند نه ؟ خوب است بدانی بسیاری از اولین کارها نظیر تهیه نقشه های رصدی آسمانی ، اولین تجهیزات رصدی ، اندازه گیری قطر زمین و ... توسط دانشمندان ایرانی انجام شده . قبول دارم که شاید در برخی موارد نسبت به امروز ابتدایی بوده ولی کار آنها چراغ راه دانشمندان قرون 18 ،19 و 20 میلادی بوده . خوب نیست که همه چیز ما رو اینقدر ذلیل بدونید .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      27 22
      جناب بی نام سوم پیشرفته ترین وسیله دانشمندان ایرانی اسطرلاب بوده نه تلسکوپ احتمالا شما نمی دونید اسطرلاب چی هست اندازه گیری قطر زمین ابتدا توسط اراتوستن دانشمند یونانی در 200 سال قبل از میلاد انجام شد اولین بار فرضیه حرکت زمین به دور خورشید توسط یک ستاره شناس یونانی به نام هیکتاس انجام شد اولین فردی که عدد پی را محاسبه کرد ارشمیدس بود نه ابوریحان بیرونی خوبه از توهم بیرون بیایید بله ایران نقش مهمی در پیشرفت علم داشت ولی نه دراون حد اغراق امیز که شما فکر می کنید
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      14 23
      اقای بی نام میتونید بگین دقیقا کدام نظریه ها رو از ما دزدیدند ؟در ضمن بسیاری از این اقدامات ابتدا توسط دانشمندان یونانی انجام شد مثل اندازه گیری قطر زمین توسط اراتوستن و اندازه گیری عدد پی توسط ارشمیدس
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      15 15
      اقای بینام اقمار گالیله توسط ایرانیها کشف شد؟اصلا ان زمان تلسکوپ بود ؟ اندازه گیری عدد پی مال زمان ارشمیدس هست اندازه گیری قطر زمین ابتدا توسط اراتوستن انجام شد ابن هیثم محقق اپتیک بود ولی کشف فرمولهای اپتیک و توضیح پدیده شکست نور و تجزیه نور توسط نیوتون انجام شد توضیح موج بودن نور توسط هوییگنس انجام شد بنای استون هنج رو می شناسید ؟ متعلق به 5 هزارسال پیش هست جز اولین رصد خانه های زمین هست پس ما خالق رصدخانه نیستیم یا اگه بودیم باید متعلق به قبل از میلاد باشه کشف جواب معادلات درجه دوم توسط دانشمندان چینی یونانی هندی انجام شد و بدست خوارزمی گسترش یافت بله ما به علم خدمت زیادی انجام دادیم از جمله کشف الکل ساخت اسطرلاب تقویم و.. ولی دیگه اینقدر هم اغراق کار خوبی نیست
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      13 15
      بياييد منطقي باشيم. دانشمنداني كه نام بردي دانشمندان بزرگي بودند، اما واقعا چه كار عظيمي انجام دادند كه چراغ راه دانشمندان قرون اخير شد؟ مسلما غرب طي يك دوره طولاني دچار ضعف علمي و حتي ضديت با علم بود، اما در همين دوره هم به نظر من بزرگترين كار دانشمندان اسلامي ترجمه آثار علمي و فلسفي يوناني و جلوگيري از زوال آنها در گذر زمان بوده كه به نوبه خود، بسيار ارزشمنده. البته طي يك دوره صد تا دويست ساله، 1200 سال قبل علم در كشورهاي اسلامي شامل ايران با روند شتاباني در حال پيشرفت بود، اما بعد از آن بسياري از فقهاي ديني با آن به مقابله پرداخته و آن را دخالت در امور خدا دانسته و حمايت حكومت از علم نيز ضعيف گشت و علوم كسب شده بصورت منجمد و كژدار و مريز طي جنگهاي صليبي به اروپا منتقل شد.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      11 10
      غرب دچار ضدیت با علم بود یا حکومت کلیسا ؟ می دونید چند تا دانشمند اروپایی توسط تندروهای دینی در غرب اعدام شدند ؟
    • بی نام A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      1 0
      میدونید مشکل شما چیه؟ شما علم را مختص فرد و جامعه خاص میدانید ولی دریغ از اینکه بدانید دست آوردهای پیشین چراغ راه آیندگان است و همیشه کشورهایی در علوم پیشرفت میکنند که در آنجا به علم بها بدهند و دولت مردان دانشمندان و محققان خود را دریابند و همچنین قدرتهای بزرگ باصنایع پیشرفته ایی که دارند مانعی بر سر راه کشورها و جوامع ضعیفتر نشوند..بله درست است دانشمندان ایرانی وعرب از دستاوردهای دانشمندان یونانی بهره بردند همانگونه که یونانیان نیر از دیگران آموختند و در دوره رنسانس نیز جوامع غربی به قدرت علم برای ایجاد صنایع پیشرفته تر پی برده و کتابهای زیاد از
  • با نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    23 2
    اصلا اگه موفق به دیدنش هم بشیم فکر میکنیم ستاره هست. چه سودی داره؟
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    29 0
    لطفا عکس از مریخ و زحل و مشتری وناهید بزارین ممنون میشیم
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      112 0
      از ناهید نمیشه چون منشوریه
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    35 9
    شق القمر بشه مگه چی می شه؟ حالا فرض کنید شق القمر شد. ما باید چکار بکنیم برای این شق القمر؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    20 4
    هرچند هزارسال به هم میخورنو پس چرا هنوز وجود دارن1نکنه از نو ساخته میشن؟؟:
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    6 9
    البته این صحیح است که در شب چهاردهم ماه گذشته قمری، ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین طی 100 سال اخیر قرار داشته و ظاهرا این پدیده هر 100 سال یه بار اتفاق میافتد.در آن شب ماه واقعا بزرگتر و بسیار زیباتر بود،من با با دوستانم در کوه محو تماشای ماه بودیم حای همه خوانندگان خالی.
  • پویا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    45 0
    ما همچنان منتظر دیدن تصویر پپسی برماه هستیم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    54 2
    ای بابا ,مریخ به این خاطر میخواد ماه رو نصف کنه چون ماه بهش گفته همیشه حق با مشتریه.
  • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    12 2
    ای بابا
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    7 1
    البته ماه مقارنه داره به حدی که عکس پپسی روی مریخ خواهد افتاد
  • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    6 2
    متاسفانه شب گذشته یعنی اول شهریورماه، یکی از مسوولان همدان به مناسبت روز همدان و در شبکه استانی که صحبت می کرد از این پدیده هم نام برد و گفت هر چند هزار سال یکبار تکرار می شود و حتی مردم را دعوت کرد به رصدخانه ابن صلاح همدان بروند و این پدیده را رصد کنند.
  • آزاده ریحانی A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    2 9
    سلام لطفا نرم افزاری که من طراحی کردم رو نیز به کاربرانتون معرفی کنید
  • میرمحـــــــــمدی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    7 3
    این خبر آنقدر مسخره و مضحکه که اصلا خبر آنلاین نباید پوشش بده.
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 1
    خبر قحطی اومده.شایدم دیگه همه چیز زمین تکراری شده
  • دریا IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 14
    من بدبخت با بابام باورکرده بودیم نصفه شبی رفتیم کل شهر رو گشتیم ماه رو هم نمیتونستیم پیدا کنیم ناراحت بر گشتیم خونه خیلی ممنون که ازین ناراحتی درمون اوردید همش ناراحت بودم که مریخ نزدیکم بوده ندیدمش
  • الهام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    8 0
    متاسفانه این خبر بارها برای من فوروارد شد و البته فاجعه وقتی بزرگتر میشه که دوستان تحصیلکرده ام این پیامها رو فوروارد می کنند. به نظر من پرداختن به دروغهای علمی این چنینی که انتشارشون این روزها باب شده یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری هاست.ممنون از خبرآنلاین