کدام اقتصاددان ایرانی بحران تازه خاورمیانه را پیش بینی کرده بود؟

محسن رنانی کمتر از یک سال پیش نسبت به شکل گیری بحران تازه ای در خاورمیانه هشدار داده بود هرچند که او انتظار داشت حمله آمریکا به سوریه شکل دهنده این بحران باشد.

آرش پورابراهیمی: محسن رنانی، اقتصاددان و استادیار دانشگاه اصفهان، اواسط شهریور سال گذشته یعنی زمانی که بحث در مورد احتمال حمله آمریکا به سوریه شدت گرفته بود در گفتگو با خبرآنلاین (اینجا) در مورد آینده تحلیلی را ارایه کرده بود که اکنون نگاهی دوباره به آن تحلیل می تواند جالب توجه باشد.  دکتر رنانی در آن زمان اعتقاد داشت که "آمریکا قطعا به سوریه حمله می کند" چرا که "غرب  نیاز دارد که طی یک دوران حدود هشت ساله منطقه خاور میانه و ایران در حالت بحرانی به سر ببرند تا قیمت هر بشکه نفت در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار باقی بماند تا توجیه اقتصادی لازم جهت عبور غرب از نفت فراهم شود، و اکنون پنج سال از این مدت سپری شده است" و با توجه به اینکه دولتی اعتدال گرا در ایران بر سر کار آمده و احتمال حل و فصل پرونده اتمی ایران افزایش یافته، غربی ها به دنبال ایجاد بحرانی جدید در خاورمیانه خواهند بود تا همچنان بهای نفت را برای سه سال آینده بالا نگه دارند.

اکنون بعد از گذشت کمتر از یک سال می توان گفت که بخشی از پیش بینی محسن رنانی که به حمله آمریکا به سوریه مربوط می شد نادرست بوده است اما برآورد او در مورد اینکه با کاهش تنش ها در مورد مساله هسته ای ایران، بحران تازه ای در خاورمیانه شکل خواهد گرفت به نظر درست می رسد چرا که اکنون پیشروی های گروه تروریستی داعش در عراق نه تنها به بحرانی تازه برای خاورمیانه تبدیل شده بلکه باعث افزایش حدودا 4 درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی شده تا جایی که بهای هر نفت برنت اکنون به بیش از 113 دلار برای هر بشکه رسیده است. 

محسن رنانی اعتقاد دارد که "غرب در ده سال گذشته غرب توانسته است از طریق بالا نگهداشتن قیمت نفت، سرمایه گذاری در انرژیهای نو را با نرخ رشد فزاینده ای افزایش دهد و به صورت شتابان به سوی افزایش انفجاری تولید انرژیهای پاک برود."

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    3 8
    اشتباه ایشان اینه که انرژیهای نو را نمیشناسه انرژیهای نو الی الابد بدلیل راندمان کم مبدلهایش، نوسانی بودن منبع تنها میتواند به عنوان 20 تولید شبکه باشد بیشتر از آن نمیشود و نخواهد شد شما به هیچ وجه نمیتوانید توربین بادی و پنل فتولتاییک را با توربین گاز و بخار مقابسه کنید مثل مقایسه شمع و پیک نیک است
    • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      8 0
      عزیزم شایدشما چندتا انرژی نوبشناسی ولی انرژی نو همون جور که ازاسمش مشخص است یعنی انرژی که جدید باشه پس ممکنه در آینده از بسیاری ازچیزهائی که فکرش رونمیکنی بتونن انرژی بگیرن
  • محمد حسن A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    3 0
    دکتر رنانی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه هستن نه استادیار. ضمنا یک سال پیش پیش بینی نکرده بودن. کتاب مناقشه اتمی ایران را ایشان در سال 86 نوشتن و برای مقامات بلند پایه ارسال کردن. اما در سال 90 ایشان در وبلاگ رسمی خودشون قسمت اول کتاب را منتشر کردن.
  • رضا KR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    7 4
    یه کم عجیبه خداییش. یعنی غربی ها نمی تونن همین جوری روی انرژی های نو سرمایه گذاری کنن؟ حتما باید یه بحرانی درست کنن که نفتی که می خرن گرون بشه تا به فکر انرژی های نو بیفتن؟ نمی شه اون هزینه اضافی رو که به خاطر گرون بودن نفت دارن می دن به اضافه هزینه بحران سازی روی انرژی های نو سرمایه گذاری کنن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    1 0
    پس درست نبوده دیگه۰۰۰۰۰
  • احمد ب A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    10 2
    به نظرمن غربي ها به خصوص آمريكا با راه انداختن جنگ و بحران در كشورهاي اسلامي هم سلاح هاشون را به دو طرف درگيري مي فروشند و هم طرف مقابلي كه باهاش دشمني دارند تظعيف مي كنند و هم اسلام را در جوامع بشري تخريب مي كنند و هم بهانه اي براي حضور نظامي در آن كشور بدست مي آورند و....
  • احسان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    1 1
    اینم به هر حال نظر ایشونه... ولی بالا بردن قیمت نفت تازه با صرف این همه هزینه برای ایجاد جنگ و بحران فقط برای گسترش انرژی های نو؟ چه نفعی برای دولتمردای غربی وجود داره اونوقت با این کار؟ اتفاقا با این کار لطف بزرگی به کشور هایی مثل ایران و عربستان میکنن: 1 نفت گرون رو می فروشن و حالشو میبرن 2 کشور هایی مثل ایران پتانسیل فوق العاده ای تو زمینه انرژی های نو خصوصا خورشیدی و باد داره. اینطور ایران با گرون شدن سوخت های فسیلی خود به خود رو انرژی های نو سرمایه گذاری می کنه چون تو این حالت توجیه اقتصادی هم واسش داره