ایرنا نوشت:

محققان امپریال کالج لندن موفق به تولید ماده از نور شدند.

به نقل از ساینس، ایده این پروژه به طور تئوری در سال ۱۹۳۴ مطرح شده بود و دانشمندان پیوسته به دنبال راهی برای اثبات آن بودند.

ایده اولیه این موضوع توسط دو دانشمند به نام‌های Breit و Wheeler در سال ۱۹۳۴ مطرح شد. این دو دانشمند پیشنهاد کردند که اگر دو ذره از نور، یعنی دو فوتون را باهم تداخل دهند، یک الکترون و یک پوزیترون تولید می‌شود.

این نظریه تا امروز در آزمایشگاه دیده نشد چرا که نیازمند ذرات سنگین پرانرژی بود؛ تا اینکه دانشمندان امپریال کالج لندن راهی برای اثبات این نظریه ابداع کردند. در این روش از ˈبرخورد دهنده فوتونˈ استفاده می‌شود و مربوط به فیزیک انرژی‌های بالاست.

این آزمایش شامل دو گام اساسی است؛ در گام اول، از یک لیزر بسیار قدرتمند برای تسریع حرکت الکترون‌ها استفاده می‌شود و در مرحله دوم، این الکترون‌ها شعله‌ور می‌شوند تا یک پرتو فوتون تولید شود که یک میلیارد پر انرژی تر از نور مریی است.

تئوری Breit-Wheeler آخرین قطعه از پازل فیزیک است که به دنبال راهی ساده برای تبدیل نور به ماده می‌گردد. قطعات دیگر این پازل مربوط به تئوری دیراک در سال ۱۹۳۰ و تئوری اینشتین در سال ۱۹۰۵ است.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Photonics منتشر شده است.