رئیس جمهور لبخند می​زد و آرام و شمرده از بدهی​های به ارث رسیده از دولت احمدی​نژاد گفت تا به طور ضمنی به هوادارنش بگوید کار سخت است، اماصبح نزدیک است.

محمود عزیزی: حجت الاسلام حسن روحانی شب گذشته در جریان دومین مصاحبه تلویزیونی خود، همان مرد آرامی بود که در چند ماه گذشته تلاش کرده بود از تنش​ها کم کند. به همین دلیل حتی زمانی که وزرای پیشنهادی​اش برای وزارت ورزش و جوانان رای نیاوردند، از مجلس گله نکرد و از کنار ماجرا رد شد.

در سیاست خارجی هم آن قدر خودش این حوزه را می شناخت که در تمام دوران حضورش در نیویورک و مصاحبه های تلویزیونی و مطبوعاتی وارد حوزه​های حساسیت برانگیز چون هولوکاست نشود و از کنار آنها هم بگذرد.

روحانی با آن قبای آبی رنگ و ریش های خاکستری، سه شنبه شب بر روی صندلی قرمز رنگ نشست و به سه مجری که تلاش می کردند با رئیس جمهور مصاحبه کنند و بلندگو نباشند، توضیح داد که در 100 روز گذشته از عمر دولتش چه کرده است.

آمار و ارقام روحانی درباره بدهی​های به جای مانده در دولت قبل، توضیح درباره چرایی برخی افزایش قیمت​ها در آغاز کار دولت، توضیح درباره دوران قبل از سال 84،  برنامه های سال آینده دولت، گوشه​ای از حرف​های رئیس جمهور در حوزه اقتصاد بود.

البته او شب سختی نداشت. آرام و شمرده بیشتر توضیح داد. از فن خطابه هم که تخصص او به عنوان یک چهره روحانی است، استفاده کرد تا برای مردمی که به او برای حل مشکلات اقتصادی و تغییر در سیاست خارجی امید بسته بودند، توضیح دهد که با توافق ژنو روزهای خوبی برایشان در پیش است و تورم که بیشترین تکرار را در سخنانش داشت، طی سال آینده رو به کاهش می گذارد و می رسد به رقم 25 درصد.

این نمودار به خوبی می تواند نشان دهد که هنوز هم اقتصاد مساله اصلی روسای جمهور است. روحانی حتی با اینکه توفیق دولتش در سیاست خارجی در 100 روز اول محلی برای مانورش بود، اما باز هم بر روی اقتصاد و حل معضلان در این عرصه تکیه کرد.

  

 حدود 50 دقیقه از گفت وگوی 115 دقیقه ای حسن روحانی به حوزه اقتصاد اختصاص یافت تا روحانی درعین اینکه زیاد شعار نداد، از مشکلاتی بگوید که یک فقره​اش به بدهی های به ارث رسیده از دولت نهم و دهم بازمی​گشت. شاید او همان شب در گزارش های واحد مرکزی خبر دیده بود که مردمی که درباره 100 روز ابتدایی او و دولتش اظهار نظر کردند، بیشتر دغدغه شان معیشت بود. جبران آن خبرهای تلخ را روحانی با چاشنی یکی دو وعده برای حل  مشکلات انجام داد. او که می گفت هر دو - سه روز اخبار تورم را از مسئولان مربوطه می گیرد، امیدوار است تا پایان سال، تورم به 35 درصد برسد و خبر داد که دولتش یکی دو سبد کالایی برای  مردم در انتهای سال در نظر دارد.

  جدول تحلیل محتوای مصاحبه تلویزیونی  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور

حوزه

میزان دقایق

کلید واژه

اقتصادی

 

53 دقیقه       

تورم، رکود تورمی، رشد اقتصادی، یکسان سازی نرخ ارز، هدفمندی یارانه​ها، مسکن مهر، اشتغال، تولید به جای واردات

سیاست خارجی    

21 دقیقه       

 

سیاست خارجی، توافق هسته ای، غنی سازی، تحریم

فرهنگی

14 دقیقه       

 

باز کردن فضا، یارانه مطبوعات، ورزش

سیاست داخلی    

 

9 دقیقه

رهبری انقلاب، مردم، وحدت ملی

متفرقه

2 دقیقه

-------------

/29212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    71 0
    كاش از مجريان پخته تري استفاده ميشد، به غير از خانم سپانلو، كه زيبا و سنجيده حرف ميزد، دو مجري مرد زياد با تجربه به نظر نميرسيدند، به خصوص كه اقاي شهيدي ذوق زده شده بودند
  • مریم وکیلی A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    25 5
    موقر- متین- آرام- مهربان- صبور- دور ازتکبر و تمسخر- هوشمند. کسی که مجموعه ایست از هر آنچه یک رئیس جمهور حکومتی اسلامی در کشوری با تمدنی هفت هزار ساله با نام ایران باید داشته باشد. او مودب و بااخلاق است در سخنانش منیت نیست پس او یک مسلمان و روحانی واقعیست. او متکبر نیست پس خصلتی که خداوند از آن بیزارست را ندارد. خیلی دیشب به چهره اش و سخنانش دقت کردم به تمسخر آلوده نبود. او به حق در جایی نشسته که نباید هر کسی در آنجا بنشیند. او با آبروی ملتی مسلمان و با تمدن، بازی نمیکند آخر او با ادب است او کارشناس ارشد نیست ولی دکترای حقوق دارد او شیخ دیپلمات است. او به دول وملل جهان فحاشی نمیکند . او میداند ادب مرد به ز دولت اوست. به وجودت افتخار میکنم آقای رئیس جمهور.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    20 4
    روحانی... واقعا متشکریم. خدا توفیق روزافزون بهتون بده.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    18 7
    ما هم از اقاى رييس جمهور متشكريم و فكر ميكنم همه از مشكلات اطلاع دارند و كم و بيش ميدانند در دوره ٨ ساله سياه گذشته چه ندانم كاريها و اشتباهات بزرگ بوجود آمده است و متوجه شديم كه بايد كارها را به مردان اصيل و بزرگ و كارآمد سپرد و فريب شعار و دروغ و امارهاى كاغذى را نخورد بايد دوران ٨ سال گذشته را دوران نكبت و نخوت و جهل ناميد .
  • آرش IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    22 7
    آقای رئیس جمهور من به شما رای دادم و با صحبتهای دیشب شما، اطمینان پیدا کردم که انتخابم درست بوده است. لطفا به همین منوال ادامه دهید و در بازه های زمانی مشخص، گزارش کارکرد خود و دولت را بسیار دقیق و مانند آنچه دیشب انجام دادید، به مردم ارائه دهید.
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 21
    کاش رییس جمهور دیگه گزارش (به اصطلاح) 100 روزه نده.
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 23
    از اين رئيس جمهور چشام آب نميخوره فقط شيرين سخن!!؟حتي تو ژنو هم اگه غربيها اومدن پاي مذاكره علتش بر ميگرده به احمدي نژاد عزيز كه بحق دهنشونو سرويس كرد چون اونا ميدونن كه احمدي نژاد بعد اين دوره با راي قاطع مردم عزيز دوباره رئيس جمهور ميشه واسه همين يه ذره بخودشون اومدن وگرنه اگه اونا منطق و مذاكره حالشون ميشد زمان خاتمي به نتيجه ميرسيدن به كم منطقي باشيم
  • رضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 12
    چطور همه امور اقتصادی و ضعف‌های اقتصادی کشور از گذشته به ارث رسیده ولی قوت‌ها و دستاوردهای ورزشی از سه ماه قبل به ارث رسیده است
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    آفررررررررررررررررررررررین و خسته نباشید.
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      0 4
      اینکه رئیس جمهور در پیش دیدگان مردم اتهامات سنگینی علیه دولت سابق وارد آورد و علاوه بر آن با نیش و کنایه های فراوان گذشتگان را به باد انتقاد بگیرد با شعار اعتدال یا شعار احیای اخلاق دولت در تنافی نیست؟ مگر جناب روحانی در نطق انتخاباتی خود از اینکه احمدی نژاد در سال 88 در مناظره انتخاباتی خود با موسوی , سخنانی در مورد فرزندان هاشمی رفسنجانی به کار برده به دلیل آنکه آنان در جلسه برای دفاع از خود حضور نداشتند لب به شکایت نگشود و نگفت که اگر وی روی کار آید حق تمامی مردم برای دفاع از خود را محترم می شمارد و اجازه نخواهد داد که به کسی بی احترامی صورت گیرد؟
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 2
    آفررررررررررررررررررررررین و خسته نباشید.
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    10 8
    مطالب عنوان شده كاملا يكطرفه بود مانند آنكه كه دولت قبلي در مورد بودجه سال جاري با مجلس همان مشكل را داشت ، كه دولت فعلي دارد وآقاي رئيس جمهور به آن اشاره نكرد وطوري صحبت كرد كه گويا كسري بودجه ، برنامه دولت قبلي بوده !!واين مجلس نبوده كه 60 هزار ميليارد تومان به بودجه پيشنهادي عليرغم مخالفت دولت اضافه كرده است . نگفتن حقايق زيبنده دولت تدبير واميد نيست .
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      4 5
      همینطوره کاملا یه طرفه اگه می گید ارقام احمدی نزاد غلط بود از کجا میشه مطمئن شد ارقام و اطلاعتی که روحانی داد درست؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    10 26
    شوی تلویزیونی خوبی ترتیب داده بودند. همه ش تعریف و تمجید بود از طرف دوستان مجری
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 0
    البته روحانی گفت این گزارش ادامه دارد و هرکدام از وزرا هم گزارش خواهند داد..
  • احسان IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    22 2
    آقای روحانی چرا نمیزاری دلار بیاد پایین مگه نه اینکه ارزش پولمون تو این هشت سال بی ارزش ترین واحد دنیاست!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    45 5
    موچچککریم
  • آرش IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    22 4
    ادبیات فوق العاده ی رئیس جمهور واقعا آرامش بخش است. ای کاش عمر ریاست جمهوری ایشان بجای 8 سال 80 سال بود
  • هیلا A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 2
    خسته نباشید بی صبرانه منتظر روزهای بهتریم در 100 روز اخیر به اندازه 100 میلیون بار خدا رو بابت تغییر ادبیات سیاسیون ایران شکر کرده ام. مچکریم و دست به دست هم میسازیم این وطن را به امید پروردگار
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    11 1
    ولی ببینید کار ما به کجا رسیده که رسیدن به تورم 25 درصد هدف ما شده
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 5
    مجری های تلویزیونی جرات سئول های دیگری رانداشتن بکنند
  • سحر A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    10 27
    چقدر بد حرف زد اخرشم که از خودش تشکر کرد رئیس جمهور اینقدر از خود مچکر ندیده بودم شکر خدا که بهش رای ندادم
  • ملت ایران A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    23 5
    درود بر روحانی و ظریف.....روحانی مچکریم
  • حامی آرامش IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 29
    واقعیت و صحت صحبت های آقای رئیس با یک مناظره مشخص می شود .
  • منتقد IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 24
    صبح ؟!! ما که فقط صد روزه شنیدیم کی بود کی بود من نبودم ! مگر اقایان نمیدانستند که وضعیت خراب است ؟ پس چرا امدند جلو ؟!1 و حالا بجای عمل به وعده ها فقط ناله سر دا ده اند ؟
  • من A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 23
    با کمال تعجب اقای ایت الله روحانی جمله ای گفتند که من تعجب کردم گفتند برای پرداخت حقوق پول نداشتند از بانک قرض گرفتند متوجه نشدم مگر قرار بود از جیب اقای احمدی نژاد بدهند !!! خوب باید از بانک می دادند ضمنا این وظیفه دولت ایشان بود تا در این مدت تامین منابع کنند نه اقای احمدی نژاد خوب اگر اینطور است باید اقای رفسنجانی می گفتند که ما پول نداشتیم بعد از جنگ !!! فرض کنیم ایشان یک کشور جنگ زده را تحویل می گرفتند یا اسراییل بزند به سرش به ایران حمله کند انوقت تکلیف چیست حتما باید دکان دولت را بست ! ضمنا بهتر است تا ایت الله روحانی گرامی گدشته را در گذشته چال کنند و مستقل از انتخابات 84 و 88 به کار خود ادامه دهند این شایسته تر است
  • حمید A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    18 2
    ممنون اقای رییس جمهور خسته نباشید
  • مهدیار A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    16 3
    در 100 روز کسی انتظار شاهکار ندارد . مصاحبه دکتر روحانی با رئیس دولت سابق بسیار متفاوت بود ، البته بهتر بود در 100 روز اول بیشتر به بیان آنچه به ارث رسیده و تدابیری که باید اندیشیده شود پرداخته می شد . با توجه به میراث 8 سال گذشته به عنوان یک ایرانی در 4 سال اول هم انتظار شاهکار ندارم ، هرچند دکتر ظریف با شاهکار ژنو انتظارات را بالا برد.
  • آيدا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    14 3
    حالم خوب شد. اطمينان و اميد بخشيدن، صحبت نكردن از دشمن موهوم خارجي، تاكيد بر آشتي و مهر، متين و شمرده و منطقي صحبت كردن، احترام به شعور مردم و اينكه فكر نميكرد هرچي ميگه ملت باور ميكنن و بنابراين دروغ پشت هم ببافه و از همه مهمتر و مهمتر اينكه صادقانه مشكلات رو به مردم گفت و لاپوشوني نكرد و ما مردم عليرغم اينكه خرابي اوضاع رو ميدونستيم، ولي حالا دركش ميكنيم. كتمان حقيقتي كه بر ما رفته و الان اوضاعمون هست و آبروداري الكي و حقيقت رو در پرده نگه داشتن بدترين كاري بود كه ممكن بود بكنه. روحاني مچكريم كه اينكارو نكردي.
  • منتظر GB ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    12 3
    ما واقعاً به داشتن چنین رئیس جمهوری افتخار میکنیم . و میخوام بگم آقای روحانی عزیز خیلی خیلی متشکریم . خدوند حامی و نگهدارت باشه . و یک انتقاد دارم از شبکه خبر تلویزیون ، امروز پنجشنبه در برنامه صبح با خبر با یکی ا ز نمایندگان مجلس مصاحبه تلفنی داشتند حالا صرفنظر از اظهار نظرهای مغرضانه مجری تلویزیون ، آقای نماینده از گزارش صد روزه آقای روحانی انتقاد کرد و حتی به لباس ایشان اهانت کرد . آقایان صدا و سیما کمی حرمت داری کنند و مردم رو آزار ندن . ما دوست نداریم احدی به آقای روحانی بی حرمتی کنه ، حواستون رو جمع کنید . انتقاد نباید همراه با اهانت باشه .
  • اسدبگی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    21 1
    باسلام ممنون ازروحانی مودب و آرام. همین که به جامعه آرامش داده و تورم را متوقف کرده بسیار عالیه. خداوند یارش باد
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 20
    فقط انصاف در گفتار را رعایت کنند . سهم احمدی نژاد و خانواده اش از کل مبلغ 600میلیارد دلار نفتی یک آپارتمان 4 طبقه می باشد و مابقی آن در این کشور هزینه و سرمایه گذاری شده است و مثل سایرین در خارج از ایران سرمایه ندارد.
  • پیام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    11 22
    درود بر احمدی نژاد پاک که نه شعار داد نه خیانت کرد نه افترا زد درود بر ان دولت شجاع وپاک. امیدوارم دولت محترم اقای روحانی با حفظ سیاست خارجی صحیح خود همان راه سالم را ادامه دهند.
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    9 3
    درود بر روحاني سلام بر خاتمي
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    4 17
    احمدی نژاد عزیز منتظریم چها ر سال دیگه انشاءالله
  • زیبا A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    9 0
    قبل هر تحلیل سخنان رییس جمهور ، لطفا تحلیل کنید دلیل اینکه همیشه تلویزیون هنگام پخش برنامه های زنده ایشان، اقدام به پخش همزمان برنامه های پر ببینده از شبکه های دیگر میکند.چیست؟؟!! اون شب هم کانال 2 برنامه ورزش از نگاه دو را که همیشه حدود 11.30 پخش میشه دقیقا همزمان با گزارش زنده رییس جمهور گذاشتن. آنهم با حضور والیبالیستهای عزیز.اینو تحلیل کنین لطفا.... !
  • رزمنده دوران دفاع مقدس EU ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 0
    بعنوان یک رزمنده دوران جنگ که عملکرد دولت های گذشته را شاهد بودم ، اعتراف میکنم که بعد ار دولت خاتمی دولت جناب اقای روحانی قرار دارد که در این مدت کوتاه عملکرد فوق العاده ای از خود بجا گذاشته است ،هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی و هم در مهار تورم و هم در ایجاد امیدواری در بین مردم خوب عمل کرده است و باید بپذیرم که در دولت اقای احمدی نژاد شرایط سخت و دشواری ناشی از سوء مدیریت ایشان به کشور تحمیل شد که زمان زیادی برای خروج از عوارض آن سوء مدیریت لازم است که باید مردم عزیز ایران صبور باشند و با دولت جناب اقای روحانی همکاری کنند تا انشاالله مشکلات کشور مرتفع گردد. به امید سربلندی ایران و ایرانی
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      0 2
      یه بارم بهت گفتم با این کارهات نمیتونی رزمنده ها را خراب کنی
  • علی دیپلمات IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 0
    خسته نباشید آقای رییس جمهور.از صداو سیما هم مچکریم.