آلمان به دلیل کاهش زاد و ولد و کاهش در تعداد مهاجر کاربلد با کاهش نیروی کار مواجه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛  یک موسسه تحقیقاتی در آلمان محاسبه کرده است با روند کنونی رشد جمعیت و رشد اقتصادی آلمان به عنوان اقتصاد اروپا باید حدود نیم میلیون نیروی کار ماهر و نیمه ماهر خارجی وارد کشور کند.

آلمان چندی است که به دنبال محدود کردن مهاجران ورودی به مهاجران کارورز است.

دویچه وله می نویسد مدرسه‌ عالی علوم تجربی شهر کوبورگ ‌و نهاد تحقیقی "پژوهش در امور بازار کار و اشتغال" آلمان به تازگی گزارش نتایج بررسی‌های خود را در زمینه‌ی تامین بودجه‌ بازنشستگی آلمان منتشر کردند. در این گزارش آمده است که صندوق بازنشستگی این کشور تنها در صورتی که هر سال دست‌کم ۵۳۳ هزار نفر حق بازنشستگی بپردازند، قادر خواهد بود نرخ پایین تولد در دو دهه‌ سال‌‌های ۱۹۵۰ ـ ۱۹۶۰ را جبران کند.

به نظر کارشناسان، از آن‌جا که آلمان با میانگین سنی ۴۵ ساله‌ شهروندان خود، پیرترین کشور عضو اتحادیه‌ اروپا است، تامین نیاز صندوق بازنشستگی آن، تنها با ورود مهاجران فعال به بازار کار، میسر خواهد بود.

آمار نشان می‌دهند که در سال‌های گذشته شمار مهاجرانِ از نظر اقتصادی فعال به حد مطلوب نرسیده است: در سال ۲۰۱۴، تنها ۴۷۰ هزار مهاجر کارورز به بازار کار آلمان وارد شده است. میانگین مهاجران در ۶۰ سال اخیر، حتی زیر سقف ۲۰۰ هزار تن بوده است.

کارشناسان امور اشتغال پیش‌بینی می‌کنند، شمار افرادی که در آلمان در سن اشتغال هستند تا سال ۲۰۵۰، از ۴۵ میلیون به ۲۹ میلیون نفر کاهش خواهد یافت و به زیر سقف ۳۶ درصد خواهد رسید. 

اولویت با ایرانیان و افغان ها

آلمان هم‌چنین به نیروی کار متخصص نیاز دارد. "اداره‌ مرکزی کار آلمان" برای تامین این نیاز، برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش مهاجران ایرانی و افغان طرح ریخته که در حال حاضر در ۹ شهر این کشور پیاده می‌شود.

بحث بر سر چگونگی تامین کمبود نیروی کار متخصص در آلمان هم‌چنان ادامه دارد. این کشور با وجود اجرای تسهیلات قانونی در امر مهاجرت این گروه، هنوز برای بسیاری از کارشناسان آزموده‌ خارجی، کشوری مهاجرپذیر محسوب نمی‌شود.

پیش از این رایموند بکر، عضو هیئت اجرایی اداره‌ی مرکزی کار آلمان، دلیل این امر را در حال حاضر، "جو ضدآلمانی" ناشی از برپایی "تظاهرات  از سوی هواداران "پگیدا" در شهر درسدن می‌داند. 

به نوشته دویچه وله رایموند بکر، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، کمبود نیروی کار متخصص در آلمان، به ۶ تا ۷ میلیون تن برسد. او می‌گوید: «با این که قانون مهاجرت آلمان امتیازهای بسیاری در اختیار مهاجران می‌گذارد، ولی متخصصان کشورهایی مانند اندونزی و ویتنام، از آن بی‌خبرند و تصور می‌کنند که آلمان هنوز مهاجرپذیر نیست.»

به گفته‌ بکر، کمبود نیروی کار به ویژه در بخش مراقبت از سالمندان در آلمان چشم‌گیر است.

یکی از برنامه‌هایی که این اداره برای تامین نیازهای بازار کار تنظیم کرده، فراهم آوردن امکانات برای ورود مهاجران و پناهندگان به این بازار است.

بکر در این رابطه می‌گوید که طرح آموزش برای اشتغال کار مهاجران در حال حاضر در ۹ شهر، از جمله در شهر درسدن در حال پیاده شدن است.

او گفت که این برنامه، به‌ویژه مهاجران ایرانی، اریتریایی و افغان را در برمی‌گیرد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    49 55
    مایه خجالته که ایرانی و افغانی با اون پیشینه غنی فرهنگی به وضعی برسن که کشور های دیگه به چشم ابزار به اونا نگاه کنند
  • بی نام DE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    35 37
    بردگی مدرن. جامعه آلمانی هنوز به مهاجران دید خوبی ندارند.
  • سینا A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    40 47
    یعنی یه متخصص ایرانی برای چندر غاز بیشتر، پاشه بره یه مملکت غریب تا کشور اونا رو آباد کنه یا به سالمندای اونا رسیدگی کنه...سالمندایی که برای خود خواهی خودشون حاضر نشدند با تحمل سختی، نسل بعدی جامعه رو بوجود بیارند. درد غربت رو تا نکشی نمیفهمی یعنی چی...
    • من A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
      17 11
      برگرد عزیز چرا هنوز در غربتی
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    61 15
    اینها برای دنیا اشتغال زایی می کنند ما تو کف خودمون موندیم
  • بی نام CH ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    47 15
    من 8 سال در آلمان تحصیل و کار کردم. بد نیست به این خبر از یه دید دیگه هم نگاه کرد. این که آلمان به نیروی کار متخصص نیاز داره درست هست ولی‌ خدمات و امکاناتی که در اختیار این نیروی کار خارجی‌ میذاره قابل مقایسه با نیروهای کار آلمانی نیست و تفاوت فاحشی داره. اصولا اونا این نیروهای خارجی‌ رو میخوان برا این که هزینه‌های خودشون و بیارن پایین چون خارجی‌ها مخصوصاً تازه واردها از خیلی‌ از حقوق خودشون با خبر نیستن و این اون چیزیه که آلمان ازش سود میبره. چیز دیگی‌ که هست اینه که این نیروی متخصص خارجی‌ همیشه زیر دست نیروی غیر متخصص آلمانی کار می‌کنه و از یه حدی بالاتر نمیره و فرصت پیشرفت پیدا نمی‌کنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    اونوقت ما تو مملکت خودمون فقط ۱۴۰هزار مهندس بیکار داریم
    • هموطن IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      68 10
      من یک تحصیلکرده بیکارم.... بیشتر خروجی های دانشگاهی بیکارند...کسی هم حمایت نمی کند... بعد میگن فرزند بیارین... جمعیت کمه...هه... دلتون خوشه ها
    • امین IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      39 7
      اقا دستتون درد نکنه یه کم اطلاعات بیشتری بدید تا ما هم بریم
    • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      33 2
      امار خیلی بیشتر از این 140 هزاری هست که شما فرمودید. البته باید دید شما بیکاری رو چی تعریف میکنید.خیلی از افراد در حال حاضر مشغول انجام کارهایی هستند که هیچ سنخیتی با رشته تحصیلیشان ندارد.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      29 5
      پس پيش بسوي آلمان ايشحايزن
    • مهرداد A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      26 4
      140 هزار نیست عزیز خیلی بیشتره متاسفم
    • استاد A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      44 49
      بهتره بگی 140 هزار مهندس بی سواد کسی که سواد داشته باشه و فکرش کار کنه به راحتی میتونه از هر راهی که ممکن البته به صورت درست پول دربیاره. مشکل مهندس ها و کلاً تحصیل کرده های مملکت ما اینه که فک میکنن چون مهندس هستن باید یک شبه میلیادر شن. البته این فکر بیشتر برای جامعه پزشکی جواب میده که با توجه به سریال جدید در حاشبه آقای مدیری چهره واقعی حدود 95 پزشک های این مملکت مشخص شده بود و شد.
    • سجاد A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      40 7
      مهندسین بیکار ما فقط یه برگه کاغذ دارن که روش نوشته مهندس آلمان هم ازین مهندس کاغذی ها نمیخواد، خیالتون راحت.. کار بلد باشن همه جا هم کار هست..
    • دکتر کیان A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      16 9
      همچین خبرایی هم نیست.به این گل و گشادی هم مهاجر نمیپذیرن آلمانیا.واسه پذیرش پزشک انقدر شرایط سخت و تقریبا غیر ممکن گذاشتن که آمریکا و کانادا رفتن در برابرش مث بیرون رفتن با بیژامه و دمپایی و خریدن 2 تا نون سنگکه.من نمیدونم چرا باید اینجور مطالبی که پشتوانه رسانه ای ضعیفی دارن به این راحتی منتشر بشن.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      16 22
      مهندس اگه سواد درست داشته باشه و علاقه داشته باشه کار براش هست خوب اشم هست
  • mim IN ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    15 6
    در این چندسال جو آلمان از لحاظ احترام به مهاجرین مخصوصا مهاجرین متخصص خیلی بهتر شده اما همچنان از لحاظ درآمدی برای ایرانیهای درس خونده کشوری مثل کانادا مناسبتره.
  • رضا RO ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 21
    این خبر خیلی توهین آمیزه، لطفا از روی سایتتون برداریدش. مراقبت ازسالمندان، بعد دارن ایرانی هارو آموزش میدن... من خودم دو سال آلمان زندگی کردم، اگر 10 میلیون دلارم بهم بدن حاضر نیستم دوباره برگزدم اونجا. متاسفانه ایرانی ها که ناشیانه پو میشن میرن هر کشوری خارج ایران زندگی کنن، یا بعضا پناهنده شن، فک می کنن هر جا خارج ایران بهشته دیگه... خیلی تاسف خوردم بابت این خبر.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    12 5
    یعنی پرستار واسه مسن تر ها میخوان . چیزی ندارم بگم متن کاملا گویا بود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    16 3
    نگران نباشید 150 هزار نفر تحصیل کرده هر سال اماده خدمت به دیگر کشور از ایران فرار می کنند
  • امید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    9 1
    مطمئنی 140 هزارتا، خیلی بیشتره ها...
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    6 1
    فکر نکنم اینطور باشه تازه الان یک گروه تشکیل شده به نام پگیدا که با مهاجرت پناهندگان به المان مخالفه تازه مهاجرات ترک تبار المان که چندین دهه اونجا ساکن بودند دارند بر می گردند خارجی ستیزی بخاطر درگیریهای کرد ها و سلفیها در المان تشدید شده بد نیست کمی به سایتهای خارجی نگاه کنید من هر سایت خارجی رفتم مردم کشورهای غربی از این وضعیت تغییر ترکیب بومیشون بشدت خشمگین هستند
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    9 5
    من مخالفم با این وضعیت کشورهای اروپایی هویتشون رو از دست میدهند تیم ملی فرانسه یا المان رو نگاه کنید اگر همین قانون وارد کردن مهاجران خارجی در ایران باشه مردم باهاش موافقند ؟ کشورهای پیشرفته مثل کره یا ژاپن اصلا حکومتشون اجازه وارد شدن مهاجر نمیده چون خودشون را ملتهای تک نژادی میدونند اخر این کار میشه تکرار تاریخ و به خشونت کشیده شدن غرب
  • کامران IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    7 14
    140هزارتا بی عرضه داریم...چرا؟چون دنبال لقمه ی حاضرند.هیچ جای دنیا ازاین خبرا نیست.میگه نه هجرت کن ببین.
  • ادیب IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    17 2
    فکر کنم اگر تو افغانستان جنگ نبود الان با این نیروی کار تبدیل شده بود به یک کشور صنعتی. افغانی ها همه جا هستن بجز جای اصلی خودشون
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
      11 6
      بازم المان بد نیست چرا باید المان بد باشه
  • علي IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    20 3
    آقا ما رفتيم آلمان
  • احمد IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    11 2
    کاش تو ایران قدر نیروی کار جوان رو می دونستن
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    6 6
    آخه مهندس داریم تا مهندس
  • ایرانی کار نابلد A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    6 8
    امکان افزایش تا 3 میلیون کار بلد و نابلد نیست ؟ تا یکبارگی همه افغانیهای توی ایران عازم آلمان شوند
  • 6 A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    11 2
    واسه کارای پست میخوان نه کارای درست و حسابی
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 9
    تامل برانگیزه که اسم کشور ما در کنار کشورهای فقیری مثل افغانستان و اریتره اومده
  • آرمان IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    17 4
    البته بیکارای ایران اکثرشون کارنابلدن.
  • افغان A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    66 22
    ما افغانیها از ایران هم که برویم،بازار کار شما رونق نخواهد گرفت،چون کارهایی را که ما انجام میدهیم،شما انجام نمیدهید.حالا افغانی ها هم که میخواهند خودشانرا از منت گذاری شما رها کنند و به کشور خارج بروند،دولت شما مانع این خروج میشود.با وجود اینکه از سازمان ملل،از مؤسسات خیریه خارجی،بنام مهاجرین افغان،میلیونها دلار پول دریافت کردید،و شاقه ترین و پست ترین و سخت ترین کارها را انجام دادیم،اینقدر منت گذاشتید روی ما،نونی که بیست سال پیش خوردیم هنوز از گلوی ما پایین نرفته،در حالی که ایران با دستان زحمت کش افغانها آباد شده است.
    • ایرانی A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      49 11
      با این برادر افغان کاملا موافقم.
    • بی نام US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      25 9
      کاملا درست است
  • رضا A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    9 6
    دروغه نیرویی کار میخاد من اونجا بودم هیچ خیری نیست
  • یعقوب IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    2 3
    سلام نظر بدید من قصد مهاجرت به آلمان دارم برا ی کار وزندگی متاهلی لطفن پیشنهاد خودتونو بدید خوب هست یا نه
    • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      10 5
      هه
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    17 1
    من بعداز سی سال کار و سن 58 سالگی باحقوق 900 هزار تومان مجبورم دوباره کارکنم ایا برای من هم کاری در انجا است .
  • مهدی A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    9 3
    من خودم شغلم باطری سازی ....و بعد از محر خودمم راهی المانم ... چون واقعا به ادم بها میدن ..وجای پشرفت داره
  • moji A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    18 1
    من جوشکاری لوله کارمیکنم ۴ماه حقوق نمیدن هموطنامون بعدکه میدن نصف ونیمه میدن.برای رفتن سرکار پارتی بازی میخواد حتی کارگری.اینم شد مملکت وقتی کارنباشه و حقوق ندن مجبورن از ایران فرار کنن.متاسفانه ما درس خوندیم و استفاده ای ازش نکردیم.
  • نوید RO ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    4 2
    با سلام منم یکی از همون مهندسایی هستم که دوستان مطرح کردن مهندس عمران .هر انگیزه و امیدی برای زندگی در ایران داشتم از بین رفت بریدم و میخوام بی گدار ب اب بزنم و برم اروپا هر چه باشه از اینجا ک بهتر اگه نباشه بدترم نمیتونه باشه ان شالله ب روزی ک از همونجا براتون پست بزارم البته پست هایی خوش