واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز نوشت کشورهای اروپایی برای نجات جان گروگان های خود به القاعده باج می دهند و ناخواسته به تامین کنندگان مالی این گروه تندرو تبدیل شده اند.
این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم روکمینی کالیماچی نوشت یک مقام آلمانی به ارسال محموله ای متشکل از سه چمدان حاوی پنج میلیون یورو متهم است که از طریق یک هواپیمای نظامی وارد کشور مالی شد و سپس به سرعت به جلسه محرمانه ای با حضور رئیس جمهور مالی منتقل شد.
آلمان به طور رسمی این پول را برای کمک های انساندوستانه به ملت فقیر مالی اختصاص داده بود. اما در حقیقت، به گفته شش دیپلمات بلند پایه ای که به طور مستقیم در این موضوع دخالت دارند، همه طرف ها می دانستند که مقصد این پول، گروه تندروهای اسلام خواهی است که 32 گروگان اروپایی را در اختیار دارند.
ربودن اروپایی ها برای گرفتن باج به تجارتی جهانی برای القاعده تبدیل شده است.
گرچه دولت های اروپایی پرداخت این باج ها را تکذیب می کنند، اما روزنامه نیویورک تایمز در تحقیقاتی که انجام داد نشان داد که القاعده و گروه های وابسته به آن از سال 2008 تا کنون دستکم 125 میلیون دلار از آدم ربایی درآمد داشته اند که 66 میلیون دلار از این مبلغ را فقط سال گذشته به دست آورده اند.
وزارت خزانه داری آمریکا این مبلغ را حدود 165 میلیون دلار اعلام کرده است.
بر اساس مصاحبه هایی که برای تهیه این مقاله با گروگان های سابق، مذاکره کنندگان، دیپلمات ها و مقامات دولتی در ده کشور اروپا، آفریقا و خاورمیانه انجام شده است، دولت های اروپایی این مبالغ را تقریبا به صورت اختصاصی و از طریق شبکه های نیابتی و گاهی با پوشش کمک رسانی ارسال می کنند.
مقامات مبارزه با تروریسم معتقدند القاعده هزینه های استخدام نیرو، آموزش و خرید سلاح خود را از باج هایی تهیه می کند که برای آزادی گروگان های اروپایی دریافت می کند.
به صراحت می توان گفت اروپا ناخواسته به یک تامین کننده مالی برای القاعده تبدیل شده است.
وزرای امور خارجه اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا و سوئیس از طریق نامه الکترونیکی یا تماس تلفنی پرداخت پول به تروریست ها را تکذیب کرده اند.
فقط تعدادی از کشورها به رهبری آمریکا و انگلیس در مقابل پرداخت باج به این گروه مقاومت کرده اند. گرچه هر دو کشور با گروه های تندرو در این زمینه وارد مذاکره می شوند، اما زمانی که پای باج گیری به میان می آید، عقب نشینی می کنند.
چنین تصمیمی پیامدهای هولناکی دارد. در حالی که دهها اروپایی صحیح و سالم آزاد شده اند، تعداد کمی از گروگان های آمریکایی یا انگلیسی جان سالم به در برده اند و تعداد اندکی از آنها که خوش شانس بوده اند توانسته اند از دست گروگان گیران بگریزند یا با کمک نیروهای ویژه نجات پیدا کنند. بقیه آنها یا کشته شده اند یا به مدت نامحدودی در اسارت به سر برده اند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =