ایرنا نوشت:

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه در پی بارندگی‌های مهرماه امسال، 25 سانتیمتر افزایش یافته است.

حسن عباس‌نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه آب دریاچه ارومیه در اثر بارش‌های بسیار مطلوب سال آبی جاری، افزایش یافته ولی علیرغم این افزایش، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با 15 سانتیمتر کاهش همراه است.

وی گفت: در زمان حاضر ارتفاع آب دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد (تراز اکولوژیک) 45/1270 متر است.

عباس نژاد یادآور شد: بحران خشکسالی در این دریاچه باعث شده تا از مساحت دریاچه ارومیه هم اکنون تنها 15 درصد و از حجم آب آن نیز به میزان یک ششم باقی بماند.

وی اضافه کرد: برای جبران کاهش آب دریاچه ارومیه 27 پروژه مختلف تعریف شده است که بخشی از آن‌ها به ویژه در حوزه حفاظت محیط زیست اجرا شده و تعدادی از آن‌ها در حال اجرا و بخشی نیز در مراحل مطالعات و تامین اعتبارات لازم هستند.

عباس نژاد با اشاره به مصوب شدن 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح‌ها گفت: این میزان اعتبار هم اکنون در حال تخصیص است.

وی با انتقاد از نبود مجری مستقل برای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته افزود: این مشکل با انتخاب یک مجری مستقل که هم اکنون با جدیت در حال پیگیری پروژه‌هاست مرتفع شده و روند اجرای طرح‌ها به خوبی در حال اجراست.

دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومترمربع وسعت، بزرگترین آبگیر فلات ایران است که در دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی‌های ممتد، بهره‌برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی، ایجاد سدهای مخزنی بر روی رودخانه‌ها و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب رو به رو بوده و نزدیک به دو سوم از وسعت آن به شوره زار تبدیل شده است.

حجم آب دریاچه ارومیه در زمان‌های پرآبی حدود 37 میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود که تاکنون حدود 84 درصد از این میزان تبخیر و جایگزین نشده است.

بر اساس برآوردهای کارشناسی، برای احیای دریاچه ارومیه و پیشگیری از خشک شدن کامل آن، سالانه به سه میلیارد مترمکعب آب نیاز است که مسوولان سعی دارند این میزان آب را از منابع مختلف تهیه و وارد این دریاچه کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    9 6
    وقتی با یک هفته بارندگی 25 سانتیمتر افزایش یافته چطور جناب کردوانی میفرمایند که این دریاچه سوراخ شده و قابل احیا نیست؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    7 1
    خدایا بلکه تو بتونی کاری بکنی. رحم کن برما که به خودمان رحم نکردیم با رحم نکردنمان به طبیعتمان
  • بوک A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 18
    دریاچه ارومیه باید خشک شود و نمک استخراج کرد...
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    8 0
    محيط زيست ميبايست سزيعتر به فكر خليج فارس باشد كه به سرعت در حال آلوده شدن است . تا چند سال ديگر ماهي و ميگوي جنوب نخواهيم داشت . وضعيت درياي خزر نيز به همين شكل است.
  • حسين A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 0
    بايد خشك كنند و تبديل به ويلا سازي شود