بلبل‌های قفسی شهرداری، آزاد شدند، اما نپریدند و احتمالا تلف شدند

شهرداری تهران در چند روز گذشته برای "مهربانی با پرندگان" از 20 تا 24 مهر در فضای باز و سرسبز 11مرکز فرهنگی هنری پایتخت صدها بلبل خرما را در حضور شهروندان تهرانی آزاد کرد.

طهورا شهبازی: پرنده بال بال می زند. چشم به بالا دوخته تا با جهشی نقطه ای شود در آسمان. بال بال می زند اما نمی پرد نه که نخواهد بپرد نمی تواند. پرنده عادت به دیدن آسمان بدون راه راه  ندارد. پرنده قفسی است. این روایت، روایت بلبل هایی است که طی هفته گذشته در مراکز فرهنگی هنری تهران از قفس ها آزاد شدند تا مردم تمرین مهربانی کنند.

به منظور تحقق شعار "مهربانی با پرندگان" صدها بلبل خرما از 20 تا 24 مهر در فضای باز و سرسبز 11مرکز فرهنگی هنری پایتخت همراه با شهروندان تهرانی آزاد شدند. اقدامی که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بانی اجرای آن بود.

طرح آزادسازی بلبل های خرما در تهران از همان ابتدا و حتی قبل از اجرایی شدن واکنش هایی را از سوی مسولان محیط زیست و فعالان این حوزه به خود دید که ماجرا تا بعد از اجرایی شدن طرح ادامه داشت.

انتقاد محمدحسین بازگیر، رئیس محیط زیست شهر تهران به این طرح به عدم دریافت مجوز از سوی شهرداری برای اجرای آن باز می گردد.

او چند روز پیش در این مورد گفته بود: براساس قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ هرگونه اقدام و تصمیم‌گیری برای نگهداری و رهاسازی حیات وحش باید با کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست باشد و هر دستگاهی که تصمیم برای رهاسازی گونه خاصی از پرنده داشته باشد باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز لازم را اخذ کرده باشد که شهرداری تهران این کار را انجام نداده است.

برخی کارشناسان معتقدند این اقدام شهرداری که چند جهت نه تنها مفید نیست، که می تواند مضر نیز محسوب شود. اما روایتی که اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان محیط زیست از مراسمی که برای رها کردن بلبل در آن شرکت داشته، جالب است.

البته کهرم معتقد است  این اقدامات خوب است به شرطی که اصول علمی رعایت شود: «روز چهارشنبه در پارک قیطریه کودکانی را با پدرومادرهایشان جمع کرده بودند، بچه ها را جلوی قفس قرار دادند برای اینکه با دستان خودشان پرنده را آزاد کنند و این کار قشنگی است.»

کهرم که پرنده شناس است، می گوید که پیش بینی می کرده پرواز این پرنده ها بر فراز آسمان تهران موفقیت آمیز نباشد: «اما کو گوش شنوا؟ من مجبور شدم سخنانم را با حراست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بگویم. به ایشان گفتم پرنده ای که در قفس به دنیا آمده و بزرگ شده است را نمی شود آزاد کرد. پرنده ای که پرو بالش را بسته ایم یکدفعه ای نمی توانیم به پرواز وادارش کنیم. پرنده ها گوشه ای آرام نشسته بودند اگر این پرنده ها آزاد و رها بودند خودشان را به درو دیوار می زدند.»

نتیجه پرتاب کردن بلبل ها به طبیعت اما نتیجه خوبی نداشت: «2 پرنده ای که بنده آزاد کردم، هیچکدام قادر به پرواز نبودند و به زیر دست و پای مردم افتادند.»

این پرنده شناس گله ای می کند از کسانی که نام بلبل خرمای تهران روی بلبل خرما گذاشته اند: «ما 3 گونه بلبل داریم؛ یکی که همان بلبل معمولی است. دیگری بلبل خالدار و سومین نوع بلبل خرما است. چیزی به اسم بلبل خرمای تهران نداریم که برخی این اسم را خلق کرده اند.»

کهرم می گوید: «متاسفانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری بدون مشورت با مسوولان محیط زیست و پرنده شناسان این کار را انجام داد که نتیجه خوبی نداشت. باز هم می گویم این کار خوب است اما نه اینکه پرنده به گونه ای رها شود که طعمه گربه ها شود.»

مشاور رییس سازمان محیط زیست در مورد عاقبت پرندگان رها شده می گوید: «به احتمال زیاد این پرنده ها از بین رفتند. به نظر من اینها در قفس راحت تر بودند.»

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قمیشی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    حالا ما این بلبلها رو آزاد کردید از کجا خما برای خوردن پیدا کنند چون ای بلبلها مخصوص شهرهای جنوبی کشورن چطور برگردن جنوب احتمالا با هواپیمای 140
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      47 5
      گاز انبری
    • hr IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      35 2
      سلام. از نزدیک دیدم که فقط چایی نمی خورن همه چیز میخورن
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      30 2
      حالا بلبل خالدار و بلبل تهرونی چه فرقی می کنه مهم اینه که پرواز کردن رو از یادشون بردن
    • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      88 1
      پرنده های قفسی عادت دارن به بی کسی
  • قلی خان EU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    167 5
    خود محوری نتیجه اش همین میشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    متاسفانه آقای شهاب مرادی در مقام ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیشتر به دنبال اجرای نمایش می باشند.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      45 1
      شما يك مدير شهرداري نام ببر كه دنبال خود نمايي نباشه
  • یکی A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    95 3
    چرا ما ایرانی ها هیچ وقت به حقوق حیوانات احترام نمیذاریم؟ وقتی هم که میخواهیم احترام قاعل شویم بدتر بهشون ظلم میکنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    92 6
    کار نمایشی و بدون فکر نتیجه اش همینه دیگه ...
  • مجتبی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    98 3
    بنده اهل خوزستان هستم و اطلاعات کافی در مورد این نوع بلبل را دارم این نمونه بلبل متعلق به آب و هوای جنوب کشور با دمای 60 درجه سانتیگراد و یا بیشتر هستند و رها سازی انها در اب و هوای سرد کار اشتباهی میباشد لازم به ذکر است این نمونه اگر از بدو تولد در قفس و خانه پرورش داده شود به هیچ عنوان در طبیعت نمیتواند زندگی کند و سریع به دام می افتد و یا تلف میشود. و بلعکس اگر نمونه وحشی ان صید شود به سختی میتوان ان را در قفس نگهداری کرد و گاهی اغلب اوقات این نوع نمونه تلف میشوند.
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      17 2
      درسته مال جنوبه اما در درکه تهران هم به وفور دیدم....در تهران به بلبل خرمالو تغییر نام داده
  • سامان A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    25 90
    شما هم از هرچیزی انتقاد می کنید. این یه کار قشنگیه. رهاسازی پرنده ها یک کار نمادینه برای اینکه مردم به محیط زیست توجه کنن. در ضمن من در تجریش زندگی می کنم یه سری به اینجا بزنید از این بلبل های خرمای تهرونی زیاد می بینید.
    • م.م. A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      13 2
      نمیشه که به خاطر کار نمادین و قشنگ جون این همه پرنده رو گرفت. راضی میشی من به خاطر کار نمادین یه بلایی سر شما بیارم
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    46 4
    به محض اینکه عکسهاش رو همون روز تو اینترنت دیدم با خودم گفتم اینها رو آزاد کنن میمیرن مسئولین این کار نمیدونستن یا فقط دنبال انجام کار نمادین بودن؟
  • یزدان A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    40 2
    فهمیده همونجا جاش امن تره....نکنه انتظار داشتن پرواز کنه و هوای تهران رو ببینه و سوت بلبلی بزنه
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    31 1
    خود دکتر کهرم که در یکی از این مراسم بود و یکی از این بلبل ها رو آزاد کرد... خب قضیه چیه؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      1 1
      ذکنر کهرم همونه که تو تلویزیون شو محیط زیست اجرا میکنه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    49 4
    اين نتيجه لمپنيسم و ادا درآوردن و تفكر استفاده ابزاري داشتن از هرچيزي بدون توجه به نظر كارشناسان هست
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    31 4
    امان از این بی خردی های بی پایان...
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    43 4
    رها سازی پرنده ها کار اشتباهیه این چه توجیه علمی داره که پرنده ای مثل بلبل خرما از اهواز اسیر بشه بیاد تهران ازاد بشه این کارا فقط نمایش مدیران دولتی و شهرداری و ژست روشن فکریه شما اگه هیچ کار خاصی نکنید بیشتر به جامعه خدمت میکنید
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    44 4
    ناهار و شام چن روز گربه رو تامین کرده اند بدون شک
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    65 2
    پرنده های قفسی عادت دارن به بی کسی
    • بی نام RO ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      12 0
      عمرشونو بی هم نفس کز میکنن کنج قفس
    • مجید EU ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      11 1
      استاد سیاوش قمیشی .. دمت گرم . من خیلی این آهنگشو دوست دارم..
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    12 45
    الان مردم هر کاری شهرداری می کنه می گن اخه.چرا؟ چون شهردار رقیب رئیس جمهورشون بوده....بابا ول کنید این 2 تا جاشون عوض میشد...این بلبل خرما آزاد می کرد اون یکی مذاکره هسته ای
  • مونا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    2 1
    اخه مگه بلبل تو این هوا و تو شهر الوده ترهان زنده میمونه؟ این کار نمادین موجب طلف شدن حیوانات بی نوا شده. ضمن اینکه پرنده ایکه در قفس به دنیا بیاد دیگه نمیتونه تو محیط زندگی کنه.
  • a.a IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    6 1
    اگر راه بهتری برای جلب توجه مردم دارید اعلام کنید، این بنده خدا تا این حد به ذهنش رسیده و فارغ از تلف شدن احتمالی تعدادی از پرندگان تعداد بسیار بیشتری به علت همین کارها از آسیب دشمن اصلیشون آدمیزاد در امان می مونند
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    5 0
    اگر فرهنگ سازي كنيم وحقوق حيوانات را رعايت كنيم ديگر هيچ پرنده وحيواني در قفس نخواهد بود.
  • س ع IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    4 2
    دیگه همه مشکلاتمون حل شده,رسیدیم به آزاد سازی بلبل خرما,واسه آزاد سازی خرمشهر اینقدر هیاهو راه ننداختن....اصلا یه وضعی شده....معلوم کی به کیه
  • بی نام DE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    5 1
    حداقل شهرداری این شانسو داره میده به بعضی هاشون که از خاصیتهای ژنتیکشون برای آزادی استفاده کنند اما مردم دوست دارند پرنده در قفس با حالتی رقت بار زنده بمونه تا اینکه شانسشو امتحان کنه.روانشناسی مردم متعادل ما
  • صالح A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    6 2
    آزاد سازی پرندگان کار بزرگی ست که از هر کسی جز بنده صالح خدا بر نمی آید دستتان درد نکند
  • سعید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    4 3
    اساتید محترم اگر عنایت بیشتری داشته باشند در می یابند که : 1 این آزاد سازی نمادین بوده و قصد ازیاد گونه ای از یک پرنده نیست.2 این کار می تواند یادآوری از سوی یه نهاد فرهنگیسازمان فرهنگی به یک سازمان موظف محیط زیست باشد.3 بنده هم هر روز این نوع پرنده ها را در روی درختان پارک ملت و طالقانی می بینم حتی بعد از باران روز سه شنبه.4 به نظر من صبح ها موقع خروج از منزل، شنیدن صدای بلبل در کوچه و خیابان خیلی بهتر از صدای کلاغ استس بابا به نیمه پر لیوان نگاه بندازید
  • بوشهر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    3 0
    بهتر بود کبوتر جل سفید رنگ هوا میکردن هم معنی خاصی داشت هم برمیگشتن جای صاحبشون و فقط پول اجاره میدادن دفعه دیگه فقط کبوتر سفید جل هوا کنید
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    7 1
    امان از وقتی که ملت ما فاز مخالفت با یکی بگیرند ...
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 1
    به نظر من آزاد سازی پرندگان کار بسیار نیک و پسندیده ای است. ولی نباید در فصول سرد سال این کار را انجام داد. اینکه پرندگان قفسی پرواز بلد نبوده و در صورت آزاد سازی تلف می شوند حرف مزخرفی است. پرواز برای پرندگان عملی غریزی است. اینکه پرنده در قفس به دنیا بیاید یا در طبیعت، فرقی در غریزه آن ندارد چون هر دو خالقشان خداوند یکتاست. به نظر من اگر پرنده را در فصل بهار آزاد کنید علاوه بر اینکه به او ظلم نکرده اید بلکه آزادی را که بشر از آن گرفته است را به او باز میگردانید و این لذتی وصف ناپذیر دارد. آن پرنده در دامان طبیعت راه خود را بر اساس غریزه اش پیدا خواهد کرد و به زودی با طبیعت مانوس خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    حالا خرما ازکجاگیرمیارن