ایسنا نوشت:‌ بسیاری از ساکنان کلانشهرهایی چون تهران حتی نمی‌توانند تصور کنند که چند قدم آن طرف‌تر از برج‌های سر به فلک کشیده این شهر و در حاشیه شهر بزرگی همچون تهران خانواده‌هایی زندگی می کنند که نه آبی برای خوردن دارند، نه نانی و نه... .

جمعیت امام علی (ع) ۱۷ سال است "کوچه گردان عاشق" را با همت مردمی به صورت نمادين به منظور زدودن چهره فقر از مناطق فقیر نشین در شب‌های قدر اجرا می‌کند.

این بار پیش از زمان اجرای این طرح با کتایون افرازه، یکی از اعضای جمعیت مردمی امام علی (ع) و مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق" در خصوص ناگفته‌های تیم شناسایی این طرح در جای جایِ ایران، به گفتگو نشستیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق" با بیان اینکه از ابتدای خرداد ماه تیم شناسایی این طرح، فعالیت خود را با محوریت روستاهای مناطق محروم و مناطق حاشیه نشین آغاز کرده است، گفت: امسال در طرح کوچه گردان عاشق محوریت بر شناسایی‌ حاشیه همه شهرها از تهران تا شهرهای دیگر و همچنین روستاهایی بوده که حتی نامشان در نقشه نیامده است.

افرازه در ادامه گفت: در جریان شناسایی‌ها با روستاهایی در جنوب کرمان مواجهه شده‌اند که حتی نام آنها در نقشه ذکر نشده است؛ مردم این مناطق در شرایطی زندگی می‌کنند که هیچ اشتغال و درآمدی ندارند و حتی آب آشامیدنی در آنجا وجود ندارد.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق" تعربف کرد که چه طور ساکنان این مناطق در دمای ۵۰-۶۰ درجه مسافتی حداقل یک ساعته را با بشکه‌های خالی از آب پیاده‌روی می کنند تا بتوانند از مخازن آبی که برایشان ایجاد شده، آب تهیه کنند.

افرازه در خصوص مناطق حاشیه‌ای تهران نیز متذکر شد که در تهران هم در حاشیه شهر آسیب‌ها به اشکال دیگری خودنمایی می کنند؛ به طوریکه در مناطق حاشیه‌ای تهران شاهد حضور خانواده‌هایی بودیم که به دلیل فقر مالی و سوء تغذیه از لحظه بارداری مادر، فرزند آنان با ناتوانی جسمی و مقاومت کم در برابر بیماری‌ها به دنیا می‌آیند و دچار مشکلات هوشی، جسمی، ذهنی و ... متعدد می‌شوند.

او در ادامه گفت: این سوء تغذیه به دلیل فقر مالی در خانواده ادامه یافته و فرآیند رشد کودکان آنان را مختل می‌کند این درحالیست که در این مناطق علاوه بر معضلاتی چون سوء تغذیه به شدت شاهد معضل خانمان سوز «اعتیاد» هستیم.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق" گفت: با موارد متعددی از اعتیاد کودک در مناطق حاشیه تهران روبه رو شده‌اند؛ به طوریکه برای مثال در منطقه پاکدشت اعتیاد کودک به طور متعدد دیده شده و برخی از آنها کودکانی هستند که از مادر معتاد به دنیا آمده‌اند.

افرازه گفت: برخی از مناطق حاشیه شهرتهران فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و به طور کلی آمار ترک تحصیل در مناطق حاشیه نشین بالا و فقر زمینه ساز ایجاد معضلات عجیب و غریبی در این مناطق شده و بسیاری از این خانواده‌ها را با اعتیاد درگیر کرده است.

او گفت: دختران زیادی را در این مناطق دیده‌اند که حتی با وجود داشتن معدل ۲۰ به دلیل عدم وجود امکانات تحصیلی و مدرسه در نزدیکی محل سکونتشان از ادامه تحصیل محروم می شوند و به این ترتیب فقر مادی سرنوشت آنان را به بازی گرفته و مختل می کند.

او در ادامه به مشکلات ذهنی و روانی بسیار زیاد ساکنین این محلات اشاره کرد و گفت: مجموع این عوامل زمینه ساز مسائلی چون تن فروشی دختران و زنان در این مناطق شده است.


مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق " در ادامه تاکید کرد: مسئله "نقص ایمنی" و "بیماریهای خاص" معضلی پر رنگ در مناطق و محلات حاشیه شهر تهران است به طوریکه برای مثال با نوزادانی مواجه‌ایم که با مشکلاتی چون سوراخی قلب، از کار افتادگی کلیه‌ها و ... به دنیا می آیند.

افرازه همچنین به خشونت موجود در این محلات نیز اشاره کرد و گفت: میزان خشونت در این خانواده‌ها بسیار زیاد است؛ به طوریکه ساکنین این محلات در طول روز دچار درگیری های متعددی با یکدیگر می‌شوند و همین مسئله باعث عدم وجود امنیت کافی در این مناطق شده است.

او در ادامه تاکید کرد: معضل اصلی ساکنان این مناطق "مهاجرت" آنها از شهرهای کوچک و دور افتاده و حتی کشورهای همسایه همچون افغانستان به شهرهای بزرگی همچون تهران است چرا که این افراد پس از مهاجرت به شهرهای بزرگ به علت عدم تمکن مالی جهت سکونت در این شهرها به حاشیه رانده می‌شوند و این سرآغاز مشکلات آنان است.

افرازه گفت: این افراد در روستاهای خود توانایی‌هایی همچون دامداری و کشاورزی و... داشته‌اند که در شهرها بدون استفاده مانده و بیکاری پس از مهاجرت معضل بعدی آنها می‌شود.

او در ادامه با اشاره به "کوره‌های آجرپزی"  تعریف کرد که چه طور تمامی اعضای برخی از خانواده‌های مناطق محروم کشور در ایام تابستان به منظور کسب درآمد سالیانه به کوره‌ها می‌آیند و در آنجا ساکن می‌شوند فقط برای آنکه بتوانند در تابستان در آن کوره کار کنند و زمستان مجددا به شهرهای خود برگردند.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق " ادامه داد: این خانواده‌ها در تمام مدت تابستان خانوادگی در شرایط بسیار سخت این کوره ها به کار و زندگی مشغول می شوند و در این میان زنانی را می‌بینیم که در شرایط سخت‌تر در این کوره‌ها کار کرده و سرپرست خانوار هستند.

افرازه همچنین به یکی دیگر از معضلات مناطق حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از خانواده‌هایی که در حاشیه شهر ها با آنها مواجه شدیم، خانواده‌هایی هستند که پدر خانواده به علت اعتیاد خانواده را ترک کرده و رفته و همین باعث شده که مادر تنها مانده و خانواده به شدت آسیب پذیر شود به طوریکه حتی با یک بیماری کوچک خانواده دچار مشکلات زیادی می‌شود. بسیاری از این افراد با وجود آنکه ایرانی بوده و دارای اوراق هویتی هستند از حمایت‌های بیمه‌ای محروم‌ هستند.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق " در ادامه تاکید کرد: "زباله گردی" کودکان این محلات مسئله دیگری است که اخیرا در محلات حاشیه شدت گرفته است به طوریکه در اطراف تهران کودکان بسیار زیادی مشغول جمع آوری زباله و ضایعات و یا درگیر اشکال کار کودک هم چون دستفروشی، تکدیگری، زباله گردی و ... هستند.

افرازه همچنین عنوان کرد: یکی از واقعیت‌های تلخی که در شناسایی‌های خود با آن مواجه شدیم آنست که بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندشان بیمار می‌شوند پس از عزیمت به تهران به علت فقر شدید از طریق کودکانشان به تکدی گری پرداخته و درآمد زایی می کنند؛ در حال حاضر قبح کار کودک در میان این خانواده ها به طور کلی ریخته شده است و این کودکان در کارخانه ها، تولیدی ها، کارگاه‌های زیرزمینی و... مجبور به کار در جهت تامین معاش خانواده خود هستند.

او در ادامه ضمن اشاره به آنکه جمعیت امام علی (ع) چندین سال است که در مناطق حاشیه‌ای همچون قرچک، ملک آباد کرج و ... فعالیت می‌کند تاکید کرد: ما به خوبی می‌دانیم معضلات خانواده‌ها در مناطق شهری با مناطق روستایی و حاشیه تفاوت بسیار زیادی دارد و فقر در مناطق حاشیه بسیار عمومی‌تر است اما در شهرها معضلات پیچیده‌تر بوده و نمی‌توان خیلی راحت این شدت فقر را نشان داد.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق " در ادامه عنوان کرد: در مناطق شهری خانواده‌های بسیاری را می بینیم که به علت یک حادثه همچون ورشکستگی، اعتیاد و ... وضعیتشان از هم پاشیده اما در حواشی شهرها به طور عمده "مهاجرت" علت اصلی ایجاد آسیب‌های فراگیر شده است. همچنین در مناطق حاشیه به علت عدم وجود امکانات آموزشی، فرهنگی و ... و همچنین تقابل فرهنگ‌های مختلف در یک محل شاهد ایجاد معضلات متعدد هستیم؛ این در حالیست که افراد در حاشیه شهرها طردشدگان اجتماعی هستند، هیچ حامی برای آنها وجود ندارد و همین مسئله باعث خشونت، افزایش جرائمی همچون دزدی و اعتیاد و... در میان ساکنین این مناطق شده است.

او در ادامه گفت: خانواده‌های محلات حاشیه روزگار خود را با مرارت های زیادی می‌گذرانند و با آسیب های متعددی دست و پنچه نرم می‌کنند؛ جمعیت امام علی در کوچه گردان عاشق می‌خواهد به مردم نشان دهد که در همین حوالی محل زندگیشان برخی چه روزگار مصیبت زده‌ای دارند و کمک‌های ما می تواند ناجی زندگی آنها باشد.

مسئول تیم شناسایی کل کشور طرح "کوچه گردان عاشق " هم چنین ضمن بیان آنکه مشکلات مردم مناطق حاشیه هم چون کلاف سردرگمی شده است که سرنخ آن به راحتی پیدا نخواهد شد گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد مهاجرین در کشور روبه افزایش است و هیچ برنامه ای اعم از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... برای آنان در کشور ارائه نمی‌شود.

افرازه همچنین عنوان کرد: این افراد فراموش شدگان جامعه ما هستند و این بی برنامگی‌ها روز بروز مشکلات و آسیب های درون آنهارا تشدید می‌کند به همین دلیل نیاز است تا این معضل در کشور دیده و شناخته شود تا بتوان برای حل معضل آنها برنامه‌ریزی کرد زیرا در غیر این صورت تنها شاهد وخامت اوضاع و تشدید آسیب ها در این مناطق خواهیم بود.

در ادامه معصومه سادات ملکوتی، عضو هیئت مدیره و خزانه دار جمعیت امام علی نیز، به تشریح روند اجرایی طرح "کوچه گردان عاشق" در سال جاری پرداخت و عنوان کرد: امسال هفدهمین سال برگزاری طرح است و بسته‌های غذایی (آذوقه رسانی) در میان ۱۰ هزار خانوار در سراسر مناطق حاشیه‌ای و روستایی ایران توزیع خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی (ع) همچنین تاکید کرد: طرح کوچه گردان عاشق فعالیت نمادینی است که هدف آن نشان دادن فقر جامعه در جهت ریشه‌کنی آن است.

ملکوتی گفت: در سال جاری بیشترین آذوقه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان با ۲ هزار کیسه توزیع خواهد شد؛ پس از آن نیز روستاهای جنوب کرمان با ۶۰۰ کیسه و سپس استان کرمانشاه و روستاهای اطراف آن از مهم‌ترین مناطق توزیع آذوقه هستند. 

او همچنین متذکر شد که علاوه بر استانهای فوق، کیسه‌های آذوقه در مناطق حاشیه و روستایی استان تهران، فارس، کرمانشاه، کردستان، مازندران، خراسان رضوی، یزد، بوشهر، هرمزگان، زنجان، گرگان و ... نیز توزیع خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) ضمن تاکید برآنکه در حال حاضر شناسایی‌ها انجام و جمع آوری کمکهای نقدی و غیر نقدی در جهت تامین اقلام کیسه‌ها آغاز شده است؛ گفت: استراتژی جمعیت امام علی، درگیر کردن اقشار مختلف مردم در این طرح است.

ملکوتی همچنین به فروشگاه "اهداء برکت" نیز اشاره کرد و گفت: این فروشگاه در سایت جمعیت امام علی راه‌اندازی شده و هر فرد با مراجعه به این فروشگاه می تواند مشارکت خود را در این طرح چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی انجام دهد.

این عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی (ع) همچنین خواستار آن شد تا تمامی کسانی که در این طرح چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی مشارکت می‌کنند، خودشان در فرآیند توزیع اقلام حضور داشته باشند تا بتوانند شرایط خانواده های شناسایی شده را از نزدیک ببینند ادامه داد: تا کنون اقلام ۸۰۱ کیسه تامین شده است و تمام اعضای جمعیت امام علی (ع) در حال تلاش شبانه روزی برای تامین اقلام تمامی ۱۰ هزار کیسه هستند.

اقلام هر کیسه آذوقه شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات، قند و شکر و همچنین اقلام شوینده همچون مایع ظرفشویی، دست شویی و پودر لباس شویی، همراه با یک بسته فرهنگی نیز است و ارزش ریالی هر کیسه ۱۶۰ هزار تومان برآورد شده است، این در حالیست که در سال گذشته ارزش ریالی هر کیسه ۱۲۰ هزار تومان بود.

علاقمندان جهت مشارکت در ارائه کمک‌های نقدی و غیر نقدی می توانند با تلفن روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) به شماره ۸۸۹۳۰۸۱۶ تماس برقرار کنند.

همچنین علاقمندان می‌توانند کمک های نقدی خود را به حساب جام بانک ملت به شماره ۵۷۷۴۶۸/۹۴ و یا شماره کارت ۱۶ رقمی حساب اصلی جمعیت امام علی (ع) با شماره ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۳۱۳۰۸ واریز کنند.

لازم به ذکر است توزیع آذوقه‌ها از شب ۱۹ ماه مبارک رمضان آغاز و تا ۲۷ ماه رمضان ادامه خواهد یافت.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =