ایرنا نوشت:

هر چند زمانی که عضو هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول معرفی دکتر فرهادی برای سکان وزارت علوم خبر داد نمایندگان با صلوات و فریادهای «چهار چهار» از آن استقبال کردند اما نظرات نمایندگان در راهروهای مجلس هم در این باره شنیدنی است. اکثر نمایندگان مجلس روز چهارشنبه از معرفی محمدی فرهادی به مجلس برای تصدی پست وزارت با صلوات استقبال کردند و از نظرات آنان در راهروهای مجلس چنین برمی‌آید که قصد دارند گره وزارت علوم را بگشایند.

ایرنا گفت وگوی کوتاهی با تنی چند تن از نمایندگان داشته است.

* ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم همدان می‌گوید: فضای مناسبی در مجلس نسبت به ایشان (فرهادی) وجود دارد و حتما رای می آورد.

وی می‌افزاید که انتظار مجلس این است توسعه علم و فناوری را آقای فرهادی در دستور کار قرار دهد و از مدیرانی استفاده کند که دغدغه آنان علم و فناوری و نه مسایل سیاسی و جناحی باشد.

این نماینده معتقد است که فرهادی باید بتواند به جایگاه و رشد علمی کشور که ۱۳ برابر میانگین جهانی است شتاب بیشتری بدهد و شاهد باشیم دانشگاه نیروی محرک توسعه ایران اسلامی شود.

* غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با طنز سخن خود را آغاز می‌کند و می‌گوید: ظاهرا قرار شده امداد به نجات دانشگاه بیاید (منظور سمت دکتر فرهادی در هلال احمر است) به نظر می‌رسد دو طرف دست به دامن هلال احمر شده‌اند، چون حادثه غیرمترقبه‌ای در دانشگاه رخ داده است.

وی افزاید: ارزیابی من این است که در بین افراد معرفی شده برای وزارت علوم هیچ کس فرجی دانا نخواهد شد. آقای فرهادی از بخش علوم پزشکی است و حضور وی در بخش علم وفناوری می‌تواند به نوعی از اشکالات باشد. امیدواریم دانشگاه تبدیل به بیمارستان نشود.

وی با خنده می‌افزاید: درباره ایشان (فرهادی) دیگر فیلمی ندارند چون اگر داشتند تا الان پخش کرده بودند.

* محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم اردکان معتقد است که «دکتر فرهادی اصلاح‌طلبی است که طبع اعتدالی دارد.»

وی می‌افزاید: فرهادی به تمام معنا متخصص و علمی است و دارای سوابق اجرایی و مدیریتی ممتد در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان بوده است.

این نماینده با اشاره به اینکه فرهادی با دولت‌های مختلف کار کرده و مورد اعتماد بوده، گفت: امیدوارم معرفی وی با اقبال نمایندگان مواجه شود؛ ضمن اینکه مجلس از عملکرد فرهادی در هلال احمر هم رضایت دارد.

نماینده اردکان به اهمیت رعایت اخلاق در مجلس اشاره کرد و در ادامه می‌افزاید: البته جلسه رای اعتماد بدون حاشیه نخواهد ولی انشاء الله فرهادی رای خوبی خواهد آورد.

* حجت‌الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم بم، دیگر قانونگذار کشورمان است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما انتظار رای آوردن دکتر فرهادی را مطرح کرد.

وی گفت: سوابقی که از دکتر فرهادی وجود دارد فکر می‌کنم آدم آرامی است و اگر حاشیه‌ای نباشد مشکلی برای رای آوردن نخواهند داشت.

وی با پیش‌بینی این موضوع که هفته آینده مساله وزارت علوم حل خواهد شد، گفت: هر چند سن دکتر فرهادی بالا رفته و انتظار می‌رفت فرد جوان‌تری در این سمت قرار گیرد اما در مجموع نظر مجلس مثبت است و فکر می‌کنم مسایلی که درباره معرفی وزیر علوم به وجود آمده، با انتخاب ایشان تمام شود.

* علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران که از قدیم خاطراتی از وزیر پیشنهادی دارد، می‌گوید: دکتر فرهادی را به عنوان عنصری متعهد، معتدل و در عین حال توانا می‌شناسم و شاید بهترین گزینه برای وزارت باشد تا بحث‌های حاشیه‌ای نیز تمام شود.

وی معتقد است که دکتر فرهادی اهل همت است و وقت زیادی را برای کار می‌گذارد و هر جا که کارکرده سعی نموده رضایت‌آفرین باشد.

* بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم اسد آباد هم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت با توجه به عملکرد مثبت دکتر فرهادی در مناصب مختلف مشکلی برای راعی اعتماد نخواهند بود.

وی می‌گوید: دکتر فرهادی مدیر هست و می‌تواند بخوبی وزارت علوم را مدیریت کنند.

* حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی هم گفت: فریادهای چهار چهار نمایندگان نشان‌دهنده رویکرد مثبت به آقای دکتر فرهادی است؛ ضمن اینکه مدت زمان زیادی وزارت علوم با سرپرست اداره شده و ادامه این کشمکش دیگر به اصطلاح جا ندارد.

وی ابراز عقیده کرد مجلس با شناختی که از دکتر فرهادی به عنوان چهره‌ای معتدل دارد به طور قطع به وزارت وی رای می‌دهد.

* غلامحسین نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و نماینده مردم بستان آباد ابراز امیدواری کرد که پرونده انتخاب وزیر برای وزارت علوم هفته آینده بسته شود و گفت: دکتر فرهادی چهره مناسبی هستند.

وی تصریح کرد: البته این نظر به این معنا نیست که کسانی که پیش از وی معرفی شدند خوب نبودند، همه خوب بودند اما فرهادی از مقبولیت بالاتری بین نمایندگان برخوردار است و به نظر می‌رسد باید این داستان تمام شود.

* سیدسعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده مردم شهرکرد نیز گفت: فرهادی کارنامه خوبی دارد و در سنوات گذشته چهره معتدلی بوده و در بخش‌های مختلف کار کرده است اما باید برنامه‌هایش را هم ببینیم؛ ضمن اینکه باید از نیروهای توانمند و بی حاشیه استفاده کند و اگر این را بپذیرند وضعیت به سمتی می‌رود که رای بیاورد اما در مجموع با توجه به سوابق کاری و مدیریت در آموزش عالی مسائل حل می‌شود.

 

محمد فرهادی امروز به عنوان پنجمین گزینه طی نامه‌ای توسط رییس جمهوری اسلامی ایران برای کسب کرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد. قرار است مجلس روز چهارشنبه هفته آینده در جلسه علنی، موضوع رای اعتماد به وزیر پیشنهادی را در دستور کار قرار دهد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم نشد. پیش از دانش آشتیانی، محمود نیلی احمدآبادی در پی استیضاح رضا فرجی دانا، نخستین وزیر علوم دولت یازدهم، ۳۰ مهرماه به مجلس معرفی شد که نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند. جعفر میلی منفرد نخستین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید بود که وی نیز نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد. رضا فرجی دانا که پس از میلی منفرد به عنوان وزیر علوم از مجلس نهم رای اعتماد گرفت بعد از حدود ۹ ماه توسط مجلس استیضاح شد. وزارت علوم در فاصله این فراز و نشیب‌ها که در یک سال گذشته مواجه بوده، تاکنون دو بار سرپرست داشته است که نخستین بار، جعفر توفیقی و سپس محمد علی نجفی به عنوان سرپرستان این وزارتخانه منصوب شدند. نجفی هم اکنون سرپرست وزارت علوم است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    97 97
    اصن چطوره مجلس یه لیست بده رئیس جمهور از بینشون انتخاب کنه در جهت اجرای آرمان امام ره مبنی بر اتحاد حوزه و دانشگاه، میشه علما قم هم یک لیست پیشنهاد بدن