اورهان پاموک می گوید 40 سال پیش رمانم را چاپ نمی کردند و من به اقدام برای شکایت از ناشر و تبلیغ در روزنامه‌ها برای توضیح شرایط پیش‌آمده، فکر می‌کردم.

«اورهان پاموک» نویسنده مطرح ترکیه‌ای جایزه «آیدین دوغان» را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، اورهان پاموک رمان‌نویس ترک برنده نوبل ادبیات جایزه «آیدین دوغان» کشورش را در هتل هیلتون استانبول به دست گرفت و برنده 50 هزار لیره‌ شد.

خالق «کتاب سیاه» و «نام من سرخ» به دلیل آن‌چه «کنار هم قرار دادن قطب‌های شرقی و غربی» عنوان شده است موفق به کسب این جایزه شد. برگزارکنندگان «آیدین دوغان»، پاموک را یکی از استادانی دانستند که «در جهان به عنوان نماینده رمان‌های ترکیه‌ای شناخته می‌شود.»

پاموک پس از دریافت جایزه‌اش در این مراسم گفت: وقتی 40 سال پیش اول رمانم را نوشتم، برای کسب جایزه رمان‌های چاپ‌نشده اقدام کردم. اگر این جایزه را می‌بردم، رمانم چاپ می‌شد اما 35-40 سال پیش، جو ادبی ما خیلی ضعیف بود و آن‌ها اولین کتاب 600 صفحه‌ای مرا علی‌رغم برنده شدن، چاپ نکردند. یادم می‌آید که به اقدام برای شکایت از ناشر و تبلیغ در روزنامه‌ها برای توضیح شرایط پیش‌آمده، فکر می‌کردم. 40 سال پیش بود. آن زمان کسی به ادبیات ترکیه علاقه‌مند نبود. نه جهان و نه شهروندان ترکیه‌ای به رمان‌های ترک علاقه‌مند نبودند. ما طبقه متوسط قوی نداشتیم که از خواندن رمان لذت ببرد.

به گزارش حریت دیلی نیوز، این نویسنده برنده نوبل در ادامه افزود: هنر رمان‌نویسی در دهه 1850 در اروپا پدید آمد. رمان را از آن‌ها گرفتیم و این سبک ادبی را با معضلات، رویاها و خاطرات‌مان پر کردیم... حالا باور دارم که رمان ترکیه‌ای آینده‌ای روشن دارد.

اورهان پاموک به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. او نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از 11 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =