وزیرخارجه استرالیا در تهران: مساله تحریم‌ها باید حل شود/ هدف مشترک ما و ایران مبارزه با داعش است

وزیر امور خارجه استرالیا با بیان این که خوشحالیم از این که در مذاکرات ایران با 1+5 پیشرفت حاصل شد، گفت: باید مساله تحریم ها نیز حل شود.

به گزارش ايرنا، جولی بیشاپ روز شنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه افزود: از این که در مذاکرات ایران با 1+5 پیشرفت حاصل شده خوشحالیم؛ البته این ها باید متعادل باشد و برای طرفین سود داشته باشد.

بیشاپ با اشاره به این که این نخستین سفری است که وزیر امور خارجه استرالیا بعد از گذشت حدود 12 سال به ایران می آید، ادامه داد: من از ظریف برای دعوتم برای حضور در ایران تشکر می کنم.

وی نشست امروز با ظریف را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: من امروز با روحانی رییس جمهوری نیز دیدار خواهم داشت و امیدوارم تعامل میان ایران و استرالیا بیشتر از گذشته ادامه یابد.

بیشاپ اظهار داشت: در دیدار با ظریف در مورد مسایل مختلف ، توسعه روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای خصوصا موضوع داعش گفت وگو کردیم.

هدف مشترک ما و ایران مبارزه با داعش است

وزیر امور خارجه استرالیا در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: ما در جلسه امروز با وزیر امور خارجه ایران در مورد سازمان خشن داعش و خطرات آن گفت وگوهایی کردیم.

بیشاپ با بیان این که داعش یک نوع بسیار پیچیده و خطرناک تروریست جهانی است، تصریح کرد: ما از دولت العبادی در عراق حمایت می کنیم و نیروهای ما به عراقی ها آموزش های نظامی می دهند و ما در ائتلاف حملات هوایی حضور داشتیم.

وی تاکید کرد: ما برای سرنگونی داعش تلاش می کنیم و امیدواریم رنج مردم در سوریه و عراق هرچه زودتر پایان یابد.

رییس دستگاه دیپلماسی استرالیا در مورد صدور ویزا برای ایرانیان به استرالیا گفت: 10 هزار ویزا برای ایرانیان صادر می شود و همواره 8 هزار ویزای آن مربوط به ویزای موقت و توریستی است.

در مورد مساله بازگشت پناهجویان مباحث مثبتی با ایران داریم

بیشاپ خاطرنشان کرد: در جلسه با ظریف در مورد گروه های قاچاق انسان و مساله بازگشت پناهجویان نیز مباحث مثبتی صورت گرفت. چالش هایی درباره با قاچاق انسان وجود دارد که ما در این راستا گفت وگوهای مثبتی را با ظریف داشتیم.

بیشاپ در ادامه گفت: ما از محمدجواد ظریف و مقامات ایرانی دعوت کردیم تا سفری به استرالیا داشته باشند تا ادامه مباحث را در استرالیا پیگیری کنیم.

تاکید بر افزایش توان عراق در مقابله با تروریست

وزیر امور خارجه استرالیا در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت استرالیا در مقابله با گروه های تروریستی و داعش در عراق اظهارداشت: ما در خصوص حمایت از دولت عراق برای این که مناطق تحت اشغال داعش را آزاد کرده و از اتباع خود حمایت کند بحث و تبادل نظر کردیم.

بیشاپ با تاکید بر این که باید حمایت فراگیر و قوی از دولت عراق شود و دولت این کشور توان این را داشته باشد که از خود دفاع کند، یادآور شد: در دیدار امروز در خصوص نقش نیروهای نظامی استرالیا در مبارزه با داعش بحث کردیم.

وی با تاکید بر این که ماموریت نیروهای ما در عراق به صورت زمان بندی شده و محدود است، گفت: این ماموریت تا زمانی است که دولت عراق با ثبات تر شود و اقدامات ما با هماهنگی دولت عراق بوده است.

وزیر امور خارجه استرالیا ابراز امیدواری کرد: با تلاش دولت عراق و همچنین ائتلاف، توان دولت عراق برای مقابله با تروریست ها افزایش یابد.

بیشاپ با بیان این که اتباع بیش از 80 تا 90 کشور دنیا به منازعه تروریسم و افراط گرایی در عراق کشیده شده است، یادآور شد: این به نفع امنیت ما نیست و باید جلوی آن را بگیریم که اتباع استرالیایی به این گروه ها ملحق شوند.

وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه گفت: ما در نشست امروز مباحث سازنده ای در مورد حقوق بشر داشتیم و توافق کردیم به گفت و گوهایمان در این زمینه ادامه دهیم.

بیشاپ خاطرنشان کرد: ما در این نشست ها روحیه تعامل و همکاری را از ایران دیدیم.

وزیر خارجه ایران فوق العاده است

در ادامه خبرنگاری از وزیر امور خارجه استرالیا پرسید: دلیل حضور وزیر امور خارجه استرالیا بعد از 12 - 13 سال به ایران چه بوده است؟ آیا قرار است باب جدیدی از تعاملات میان دو کشور گشوده شود؟

وزیر امور خارجه استرالیا پاسخ داد: من به دلیل دعوت وزیر خارجه فوق العاده شما به ایران سفر کردم. ما در این سفر در مورد حضور استرالیا در عراق و مبارزه با داعش صحبت هایی را کردیم.

وی با اشاره به این که سفرش به ایران درباره موضوعات دوجانبه هم بوده است، تاکید کرد: خوشحالم که سفرم به ایران باعث شد که بتوانیم تعاملات بیشتری را با ایران داشته باشیم و امیدوارم چارچوب توافق میان دو کشور حاصل شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =