ورزشکاران مداح؛ سورپرایز هیات‌های مذهبی/ کدام چهره‌های ورزش اهل مداحی هستند؟

تعدادی از اهالی ورزش حضور فعالی در هیات‌های مذهبی دارند و بعضی از آن‌ها به مداحی علاقه مندند.

میثم بهرامی / در ایام سوگواری اهل بیت، ورزشكاران هم پا به پای سایر مردم عزاداری می‌كنند. طی چند سال اخیر با گسترده شدن فعالیت رسانه‌ها، تصاویر زیادی از حضور چهره‌های ورزشی در هیات‌های مذهبی منتشر شده است. اما تعدادی از اهالی ورزش فراتر از بقیه ورزشی‌ها عمل می‌كنند و حضورشان در هیات‌های مذهبی، فقط به عنوان یك شركت‌كننده نیست و در كارهای اجرایی هم كمك می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حسین رضازاده یكی از این ورزشكاران است كه نذر دارد هر سال در روزهای تاسوعا و عاشورا به هیات ابوالفضلی‌های اردبیل برود و به عزاداران حسینی چای بدهد. محمد دادكان رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم نذر دارد با پای برهنه در هیات عزاداری محله پاچنار تهران حاضر شود. علی دایی سرمربی سابق پرسپولیس هم دیگر چهره مطرح ورزشی است كه در هیات‌های مذهبی حضوری فعال دارد. او هر سال شب هشتم ماه محرم در هیات اردبیلی‌های مقیم مركز كه در گلوبندك تشكیل می‌شود خرج می‌دهد. او در روزهای تاسوعا و عاشورا هم به زادگاهش می‌رود تا در هیات‌های شهر اردبیل حاضر شود.

اما عده‌ای از ورزشكاران فراتر از خرج دادن و چای دادن به عزاداران فعالیت مذهبی می‌كنند. این گروه كه تعداد آن‌ها انگشت شمار است، برای اهل بیت مداحی می‌كنند. غلامحسین پیروانی، فرهاد كاظمی، سیدمهدی سیدصالحی و رضا حقیقی چهار ورزشكار مداح هستند. تا چند سال پیش مهرداد میناوند هم مداحی می‌كرد كه در حال حاضر چند سالی می‌شود او مداحی نمی‌كند. میناوند زمانی كه در اوج بود و به اردوی تیم ملی دعوت می‌شد، برای بازیكنان تیم ملی مداحی می‌كرد كه مداحی‌های او معروف بود.

غلامحسین پیروانی

چهره دوست داشتنی و خوش اخلاق فوتبال شیراز، یكی از اولین نفراتی بود كه از جمع ورزشكاران مداحی می‌كرد. غلامحسین پیروانی كه سالیان سال سرمربیگری فجر سپاسی شیراز را برعهده داشت، در دهه 80 به عنوان یك مداح ورزشكار شناخته‌تر شد. او البته سال‌ها پیش از اینكه در رسانه‌ها به عنوان یك مداح معرفی شود، این كار را انجام می‌داد.

او مداحی را زیر نظر پدرش شروع كرد. از زمانی كه كودك بود زیر نظر پدرش در هیاتی در محله فخر آباد شیراز نوحه خوانی می‌كند و شاید سابقه مداحی او از سابقه حضورش در ورزش هم بیشتر باشد. پیروانی یكی از معروف‌ترین مداحان شیراز است و در میان تمام مداحان این شهر، جزو درجه یك‌ها محسوب می‌شود. او در مورد مداحی‌اش می‌گوید: «بیش از 30 سال است كه مداحی می‌كنم و نوكر امام حسین (ع) هستم. به این كار افتخار می‌كنم.»

فرهاد كاظمی

مداحی‌های فرهاد كاظمی همزمان با سرمربیگری او در سپاهان اصفهان بر سر  زبان‌ها افتاد. كاظمی كه تیم سپاهان را به قهرمانی لیگ برتر رساند، در اولین سالی كه سرمربیگری این تیم را برعهده گرفت، هیاتی در زیرزمین باشگاه سپاهان راه انداخت و هفته‌ای یك شب جمعی از اطرافیان خود و بازیكنان سپاهان را جمع می‌كرد و برای آن‌ها مداحی می‌كرد. این البته اولین تجربه فرهاد كاظمی در این كار نبود. او در جوادیه تهران، محله قدیمی خود هم هیاتی را با دوستانش راه اندازی كرده كه هنوز هم در آن مداحی می‌كند.

فرهاد كاظمی در هیاتی كه به نوعی بانی آن محسوب می‌شود، حضوری فعال دارد و به واسطه حضور او، چهره‌های ورزشی و غیر ورزشی زیادی در این هیات مذهبی شركت می‌كنند. از مداحی‌های فرهاد كاظمی عكس‌ها و فیلم‌های زیادی منتشر شده است.

سیدمهدی سیدصالحی

برنامه ویتامین 3 با اجرای علی ضیا یك سورپرایز برای فوتبال ایران داشت؛ مداحی سیدمهدی سیدصالحی. سیدصالحی كه در تیم‌های بزرگی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراكتورسازی بازی كرده و در حال حاضر بازیكن استقلال خوزستان است، در این برنامه چند دقیقه مداحی كرد. اهالی فوتبال می‌دانستند كه سیدصالحی مداح اهل بین است اما تا آن لحظه افراد كمی صدای او را شنیده و مداحی‌اش را دیده بودند.

سیدصالحی در بیش از نیمی از سال‌هایی كه از زندگی‌اش می‌گذرد، مداحی كرده اما با اینكه او یك فوتبالیست حرفه‌ای و سرشناس است، بیشتر در مورد فوتبال حرف زده بود و فوتبال دوستان نمی‌دانستند كه او در مداحی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته شكسته نفسی سیدصالحی باعث شده او همیشه بگوید «من خودم را لایق این نمی‌دانم كه بگویم مداح هستم» اما با این حال افرادی كه صدای او را شنیده‌اند می‌دانند كه او می‌تواند در مداحی هم مثل فوتبال، حرفه‌ای باشد. سیدصالحی یكی از بازیكنان سپاهان در زمان سرمربیگری فرهاد كاظمی بود كه در هیات‌های هفتگی این باشگاه حاضر می‌شد و مداحی می‌كرد.

رضا حقیقی

نام رضا حقیقی به یكباره به عنوان یك مداح مطرح شد. او كه بازیكن پرسپولیس بود، آبان ماه امسال با حضور در هیات خادم الرضا قم خودش را به عنوان یك مداح معرفی كرد. حقیقی البته یك سال پیش از آن هم در ورزشگاه شهید حیدریان قم حاضر شده و مداحی كرده بود اما حضور او در مراسم سال 93 پررنگ‌تر بود و بازتاب بیشتری داشت. حضور حقیقی در كنار جواد مقدم كه از مداحان مشهور است، بازتاب زیادی داشت. حقیقی در مورد مداحی‌اش می‌گوید: «به این كار افتخار می‌كنم. تا زمانی كه بتوانم برای امام حسین (ع) می‌خوانم. من شیفته امام سوم شیعیان هستم.»

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    9 0
    کاش حقیقی رفتارشم تو زمین درست میکرد
  • مداح RO ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    9 20
    دورود بر جواد مقدم و علیرضا حقیقی
  • مهرداد A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    5 0
    هاشم حیدری بازبکن دهه هفتاد پاس و استقلال هم مداح قابلی بود
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    12 1
    آدم باشید به جاش