۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

ایسنا نوشت:

نمایندگان ایران و گروه 1+5 در مرحله اخیر مذاکرات هسته ای در وین توافق کردند گفت و گوها را تا 4 ماه دیگر ادامه دهند تا امکان امضایی سند توافق نهایی فراهم آید.
ایران متعهد شده در 4 ماه پیش رو بخشی از اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را به سوخت تبدیل کند و در مقابل 2.8 میلیارد دلار دیگر از پول های بلوکه شده اش، آزاد شود.
"عصر ایران" با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: هم اکنون نزدیک یک سال از آغاز به کار حسن روحانی در جایگاه رئیس جمهور و تغییر سیاست های هسته ای و مسؤولان تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گذرد. تیم جدید در این مدت توانسته توافق موقت ژنو را با گروه 1+5 در آذرماه گذشته ثبت کند و هم اکنون نیز مذاکرات را تا آذر ماه آینده در تلاش برای کسب توافق نهایی ادامه می دهد.
براساس توافق ژنو ایران ضمن حفظ غنی سازی 5 درصدی، غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کرد و متعهد شد طی 6 ماه از توسعه فعالیت های هسته ای خود پرهیز کند و در مقابل، گروه 1+5 نیز متعهد به عدم اعمال تحریم های جدید و آزادسازی 4.8 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده تهران شد.
به نظر می رسد هم اکنون و با گذشت یک سال از آغاز به کار حسن روحانی بتوان میان تیم های مذاکره کننده ایران به سرپرستی سعید جلیلی در دوران محمود احمدی نژاد و محمدجواد ظریف در دوران پس از 24 خرداد مقایسه و ضمن احترام به تیم قبلی و پاسداشت تلاش های آنها که قطعاً صادقانه بوده است ، موارد زیر را مطرح کرد:
- در طول مذاکرات در دوره جلیلی، روز به روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می شد. یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر کشورها همزمان با ادامه مذاکره با طرف ایرانی در حال تصویب و اعمال تحریم های جدیدی علیه بخش های مختلف کشورمان و در راس آنها نفت و بانک و بیمه و حمل و نقل کالا بودند اما در دوره مذاکرات به سرپرستی ظریف، این روند متوقف شده و دیگر شاهد تصویب و اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران نیستیم.
هر چند فعالیت های هسته ای ایران در آن دوره در حال افزایش بود اما این روند تماما براساس نیاز ایران نبود بلکه با هدف امتیازگیری در مذاکرات انجام می شد این در حالی است که هم اکنون فعالیت های هسته ای به صورت نسبی براساس برنامه‌های فعلی و آتی هسته‌ای انجام می شود.
شاید یکی از علل این امر ،‌تفاوت در سطح توانمندی ها و نوع نگرش های جلیلی و ظریف باشد که اولی تا قبل از دبیری شورای عالی امنیت ملی، هیچگاه در رده دیپلمات های ارشد نبود و به لحاظ شغلی ، نگاه امنیتی به موضوع داشت اما دومی، دیپلماتی است که سال ها در نیویورک در عالی ترین سطوح کار کرده و حتی برخی از سخنرانی های دیپلماتیک وی به عنوان متن های استاندارد دیپلماتیک مورد توجه محافل دیپلماتیک است و نقطه دید او ، نه صرفاً امنیتی که دیپلماسی است.
- در دوره جلیلی بحث با طرف های خارجی بر سر پذیرش اصل غنی سازی اورانیوم در خاک ایران بود ولی طرف های خارجی به هیچ وجه با فعالیت سانتریفیوژها و غنی سازی در خاک ایران موافقت نمی کردند علاوه بر این، شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در قطعنامه ای رسما خواستار توقف غنی سازی ایران شد اما هم اکنون و در دوره مذاکرات ظریف، طرف های خارجی به صورت شفاف، غنی سازی در خاک ایران را پذیرفته اند و چانه زنی بر سر حجم و کیفیت و ضریب جدا سازی ادامه دارد.
- در دوره جلیلی، به دلیل اعمال تحریم های شدید، جوی از ناامیدی و سردرگمی بر اقتصاد ایران حاکم شده بود که تاثیرات سوء آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مشهود بود اما در دوره ظریف به دلیل توقف اعمال تحریم های جدید و تعلیق بخشی های از تحریم های قبلی، علایم بهبود شرایط اقتصادی کشور مشاهده می شود،‌هر چند که تا ملموس شدن آن برای عموم مردم راهی طولانی در پیش است.
در دوره ظریف نه تنها تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نشد بلکه تسهیلاتی از جمله آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران و تعلیق بعضی از تحریم ها برای بهبود اقتصاد ایران به دست آمد.
در دوره مذاکرات جلیلی، به دلیل اعمال تحریم های جدید، بخش های بیشتری از پول های ایران توقیف و مسدود می شد اما در دوره ظریف هم زمان با ادامه مذاکرات، پول های بلوکه شده ایران در حال آزاد شدن هستند همان پول هایی که در دوره مذاکرات جلیلی بلوکه و توقیف شده بودند.
- یکی از مهم ترین بخش های اعمال محدودیت علیه اقتصاد ایران در دوره قبلی کاهش فزاینده صادرات و تولید نفت ایران بود. براین اساس هر چه مذاکرات ایران و 5+1 ادامه می یافت مقدار و نسبت کاهش صادرات و تولید نفت ایران نیز کمتر و کمتر می شد. به گونه ای که به دنبال تحریم های شدید آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه و حتی حدود 800 هزار بشکه در روز رسید. قطعا اگر آن روند ادامه می یافت امروزه صادرات نفت ایران به صفر می رسید اما برخلاف آن دوره، از زمان توافق ژنو در آذرماه گذشته تاکنون صادرات نفت ایران در سیر صعودی به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
- در دوره جلیلی،گاه بیش از آنکه تمرکز بر سر مسائل اصلی یعنی پرونده هسته ای و تحریم ها علیه ایران باشد بحث و جدل درباره مسائل حاشیه ای و فرعی مانند محل مذاکرات مطرح می شد. هفته ها و ماه ها ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائلی مانند برگزاری مذاکرات در آلماتی و بغداد یا ورود به موضوعاتی مانند وضعیت سوریه و بحرین در حال تماس و تبادل نظر بودند و وقت می گذراندند،‌اما اینک دو طرف تمام دقایق مذاکره را به موضوع اصلی می پردازند.
- تسلط کامل رئیس مذاکره کنندگان ایرانی(ظریف) و اعضای تیم بر زبان انگلیسی باعث شده است تبادل نظرها و چانه زنی ها و انتقال بهتر مفاهیم به صورت مستقیم و سریع و بی نیاز از مترجم صورت گیرد. حال آن که در دوره قبل این گونه نبود و کسانی که بر ریزه کاری های زبان مسلط اند می دانند که همواره در انتقال از طریق ترجمه ، بخشی از مفاهیم و حس ها ، از بین می روند.
- از منظر داخلی هم می توان گفت که تقریباً تمام تریبون های رسمی در داخل کشور ، در دوران جلیلی حامی وی بودند و هر چند که مذاکرات وی ،‌ کشور را با شرایط تحریمی بیشتری مواجه می کرد، در داخل از او تقدیر می کردند ولی وقتی مذاکرات ظریف و همکارانش دریچه هایی از تنش زدایی را گشوده و بخش کوچکی ازاموال ایرانیان را آزاد کرده ،‌همان ها دلواپس شده اند و جالب این که یکی شان اساس مذاکره را زیر سوال برده و گفته که چرا این ها به جای دعا و توسل ، با دشمنان سر میز مذاکره نشسته اند؟!

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشق عشق ES ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    14 14
    اینکه میگید پذیرفتن 5درصد را چون نمیشد بگن 19هزار سانتیفیوژ را نابود کنید چرا زمان خاتمی دیپلمات نداشتیم وتعلیق کردیم امیدوارم دیپلمات عزیزمان در این دوره بتونه حق ایران را بگیره اما نه با معامله عزت ومقاومت خداوندا هرکس بد ایران را میخواد نیست ونابود بفرما
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    30 16
    چیو با چی مقایسه میکنین؟ کسی که هربار میرفت یه قطعنامه و تحریم جدید به بار میومد و کسی که بعد از هر مذاکره یه مقداری از پولهای بلوکه شده در زمان نفر قیلیو آزاد میکرد
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    46 15
    همچین میگید فرق یکی ندونه فکر میکنه یه ذره با هم فرق میکنند. اون آقای محترم هر سال میرفت اونجا پند و موعظه و نصیحت و شعار های مدریت جهانی و توهین به کشور ها و... بعد هم تشریف می آوردند. تا جایی که مجبور شدیم قبل از انتخابات 92 یک سری مذاکرات محرمانه انجام بدیم. در واقع الان حدود 2ساله که داریم درست و منطقی باهاشون مذاکره میکنیم.
  • ناشناس IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    32 12
    بنظر آقای دکتر جلیلی دنبال احقاق حقوق صد در صدی ایران بود ودر واقع غربی ها هرگز از طریق گفتگو شرایط او را نمی پذیرفتند.ولی دکتر ظریف دنبال یه بازی برد برد احقاق حقوق50درصدی
  • بچه محل سابق ظریف IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    36 13
    ممد جواد روح پدر و مادرت شاد که فرزندی چون تو را به جامعه ایران پیش کش نمودند. خدا نگهدار تو برای فرزندانت و همه پدر مادرها و بچه های ایران زمین، خدا یار و یاورت، دوستدار تو و همه مدیران مدبر و متعهد کشور، بچه محل خیابان کاشان، یوسف
  • بی نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    36 11
    ایول ظریف
  • بی نام GB ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    14 8
    چه تحلیل دقیقی لذت بردم
  • بی نام RO ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    63 12
    تحریمهایی که در دوره جلیلی به سرعت اجرا شدن حالا سالها طول میکشه تا برطرف بشن
  • خودممممممم A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    24 18
    فدایی داری ظریف
  • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    19 7
    آفرين ، واقعيتها رو بايد گفت ،، منافع ملي بر منافع جناحي ارجحيت دارد ، چيزي كه در دنيا به عنوان يك اصل شناخته شده است
  • علی A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 6
    این کجا و آن کجا؟؟؟؟؟؟؟
  • ali IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    34 14
    درود بر مردم شریف ایران با این انتخاب هوشمندانشون . همه با هم با یک صدا رسا وغرا بلند : روحانی مچکریم...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    31 7
    مشکل اینجاست که اقلیتی عشق دلواپسی مولتی میلیاردر باعث دلواپسی اکثریتی محتاج به نام شب شده اند
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    9 26
    در طول مذاکرات در دوره جلیلی، روز به روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می شد همین خط اول نشون میده مغرضید روز به روز در زمان آقای جلیلی چند تا قطعنامه و برای چی صادر شد انتظار داشتید وقتی آقای ظریف فعالیت هسته ای رو قبل از مذاکرات تعلیق کردن براش قطعنامه صادر شود
    • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      6 13
      احسن بی نام شنبه 4 مرداد 1393 21:45:22
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    35 8
    درود بر ظریف عزیز
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 25
    شب دراز است و قلندر بیدار
  • امید A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    10 5
    درباره شباهت ها مینوشتی مقاله اینقد طولانی نمیشد
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    81 19
    خدا حفظ کنه ظریفو درد مردمو میفهمهایشالا خدا هم کمکش کنه مردم رو از له شدن نجات بده
  • siavash IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    7 4
    یک جمله عالی بود .
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 9
    درود بر ظریف.
  • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    29 6
    با کمال احترام برای گروه قبلی. دست استاد بیان،دکتر محمد جواد ظریف رو می بوسم.در دنیا چهره ی تازه ای گرفتیم.
  • احمدی A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    49 14
    جلیلی بره کلاس زبان برای اینده اش بد نیست حالادکتر جلیلی درکرفتن دکتراچه دروسی راپاس کرده خودش میداند خبر انلاین اگه اینو چاپ کردی بیطرفی
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 12
    خیلی عجیب بود یک تحلیل منصفانه و غیر جانبدارانه هم دیدیم
  • منصف IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    11 9
    برخی از سخنان صحیح است ولی همه اش منصفانه نیست. اگر سیگنال های داخل نبود این روند مذاکرات و کوتاه آمدن غرب در فروردین 92 شروع شد که با تغییرات آرایش سیاسی در داخل مذاکراتی که شروع موفقیت ایران و تیم دکتر جلیلی بود به پس از انتخابات موکول گردید. اگر هم این 20 درصدها نبود الان معلوم نبود آقای دکتر ظریف با چی قرار بود امتیاز بگیره؟ بی منطقیه اگر قبول کنیم نتایج فعلی نتیجه مقاومت دوره های قبلی مذاکرات نیست. الان هم ظاهرا دارن اورانیوم 20 درصدمون رو با پول خودمون اون هم قسطی میخرن پس زیاد هم مغلطه نفرمایید اگر انصافی هست
  • ایلیا A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    8 14
    البته اگه پیشرفت های کشور عزیزمون در زمینه هسته ای هر چند مورد نیاز نبوده نبود، الان ظریف نمی تونست امتیازی بده ولی از زمینه مورد نیاز پایین تر نیاد ببین پس جلیلی هم بی فایده نبوده با تشکر از ظریف
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    23 46
    جلیلی نمیخواست "به هر قیمتی" به توافق برسه ولی ظریف میخواست "به هرقیمتی" که شده توافق کنه هرچند عدم توافق اخیر بیانگر این هست که ظریف هم نمیتونه برای توافق "هر قیمتی" رو بپردازه و دوباره رسیده به جایی که جلیلی تازه شروع کرده بود مذاکره برای مذاکره دقیقا خواسته غربه که به این بهونه هم تحریم ها رو برندارن و هم ما به بهونه انجام تعهدات صنعت هسته ای خودمون رو غیرفعال نگه داریم و این یه بازی دو سر برد برای طرف غربی هست و از این بازی برد برد مشخصا هیچی به ما نرسیده البته اگر ازاد شدن پول های بلوکه شده رو یکی از مصادیق برد برد بدونیم، اشتباهه چون ما در ازای ازادسازی این پول ها تعهداتی رو انجام دادیم و عملا یه بازی برد و باخت بوده نه برد برد
    • بی نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      12 3
      برادرجان مذاکره با خطابه فرق می کنه معنی مذاکره اینست که دو طرف برای حل یک مشکل با هم کنار می آیند شما تحلیلت از ریشه مشکل دارد زیرا آقای جلیلی مذاکره ای نمی کرد که به توافق برسد یا نرسد. افتاد
  • بی نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 6
    جالب بود
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 4
    اگر اقایون از روز اول بجای لجبازی با مردم و کارشناسان فن و هر منقدی را با چوب ضد انقلاب و انواع واقسام ضدهای دیگر از میدان بیرون نمی کردند و کارها دست یک مشت ادم که خودشان در همه کار نکرده کارشناس می دانستند همچین روزهای را این مردم نباستی می دیدند که درست کردن ان خرابکاریها خودش چند سال وقت می بره تا برسیم اول خط به امید روزهای خوب برای این مردم
  • میلاد A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    26 7
    درود بر ظریف و دولت تدبیر و امید انشاالله تا آذرماه یک توافق جامع به دست میاد...
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    27 69
    جلیلی انسان بزرگیه
  • شاکر A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    29 7
    کا را به کاردان باید سپرد
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      10 39
      همین کاردان 10 سال پیش فعالیتهای هسته ای رو تعلیق کرد
  • بی نام FI ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    9 15
    خىلى تحلىل علمى نبود. و جانبدارانه است.
  • بی نام FI ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    19 10
    زود قضاوت نکنىم ببىنىم آخرش چى مىشه.
  • ایمان IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 6
    عالی بود
  • حیما IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    21 5
    باید به این تیم خسته نباشید گفت، باعث افتخار هست که حداقل با حفظ منافع ملی، تا به اینجا کلی از مطالبات ایران رو آزاد کرده و حتی جلوی ادامه تحریم ها رو گرفته، جلیلی و تیمش تنها فرمایشی کار می کردند، دستور می گرفتند و حرف می زدند، نه کار کارشناسی بود نه حرف ها تنشی رو از بین می برد، تنها مردم بودند که ضرر می کردند، درسته که آبروی ما از بین رفته و اون ایرانی بودن و اون احترامی که جوامع برای ما قائل می شدند دیگه وجود نداره، اما با این روند امیدوارم که هرچه زودتر به روزهای اوج خودمون برگردیم.
  • سين A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    94 13
    دعا و توسل؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخ خدارحم كردجليلي رئيس جمهور نشد وگرنه الان فقط ميتونستيم با هوا شكممون رو سير كنيم. بامذاكرات جليلي صادرات نفت به صفر رسيد تا بابك زنجاني بشه دلال نفت فروش ما اونم بدون مدرك
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      5 23
      یعنی الان آقای ظریف چی کار کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ایران IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    فرق ظریف با جلیلی مثل عرش و فرش میمونه به ترتیبه ها
  • رضا A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    25 7
    گاملاً موافقمممممممممممممممممم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    11 19
    اهل انصاف نيستيد پس نظرات خودتان براي خودتان ارزش دارد خبر آنلاين جانبدارانه مطلب زده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    12 7
    اقای جلیلی فقط قاب عکس همراش بود.
  • کاوه IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    9 3
    سپردن موضوع و حل مناقشه هسته ای به وزارت خارجه و به دیپلماتها و شخصیتهای بی حاشیه و تحصیل کرده و تسلط و زندگی با تفکرات غربیها و یکپارچگی تصمیم گیری بخصوص از طریق مراجع رسمی در راس ان ریاست محترم جمهوری و به حاشیه رفتن نیروها و نگاههای امنیتی و مقاومتی دلیل اصلی اعتماد غرب به تیم هسته ای نیز هست . البته حلقه مفقوده قبلی یعنی :شخصیت ،وقار ، منش و رفتار رئیس جمهور چه کت و شلواری چه در لباس روحانیت باعث تغییر نگرش طرفهای مذاکرات شد که این را هم میتوان به موفقیت تیم اضافه کرد .
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    9 4
    اخرین بند که فرمودید که نگران هستند همانهایی هستند که از تحریمها سود های کلانی به جیب زده بودند و 1 را سه برابر بیشتر م فروختند و آنها احساس می کردند که منافعشان در خطر است و اینگونه می گفتند
  • مینا EU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    11 8
    از بس حسود تشریف دارندچشم ندارند موفقیت اقای ظریف را ببینند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    9 6
    احسنت به دکتر ظریف
  • علی RO ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 2
    تاریخ قضاوت خواهد کرد
  • الهام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 11
    کلی خندیدیم. انصافا دارید ظریف رو با جلیلی مقایسه می کنید چشم و گوشتون کجاست؟به همین سرعت جلو سختی ها سر فرود میارید؟این ارزش نداره که هی باج بدیم تا یکم کمتر تحریم بشیم .مردم می فهمید؟ داریم باج می دیم.
  • سعید IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 1
    خدایا ظریف و تیم مذاکره کننده گان را در پناه خودت حفظ کن وآنها را پیروز بگردان آمین
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      3 1
      آمین
  • علی A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 9
    جلیلی مدیریت جهادی داشت واز تاکتیکهای امام در دفاع از منافع نظام استفاده کرد و همه را مغلوب کرد وخود ایستادگی کرد وچیزی به مفتخواران جهان نداد خدا حفظش کند
  • مرتضی RO ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    3 1
    امیدواریم که ظریف در ازای امتیاز هایی که به آمریکا داده اونا هم خوش قول باشندد و به وعده هاشون عمل کنند .
  • مرتضی RO ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    7 0
    زمان عادل ترین قاضی است