سخنگوی دولت گفت: بیان فاخر و حقوقی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست وضعیت آب و هوا و جلسات متعدد با روسای جمهوری و مقامات بلندپایه خارجی بیانگر مواضع حق طلبانه ملت بزرگ ایران بود.

به گزارش  ایرنا  و فارس، «محمدباقر نوبخت» روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: این سفر همچون سفر قبلی رییس جمهوری بسیار مبارک بود.

وی با بیان اینکه مواضع رییس جمهوری قاطع بود، تصریح کرد: در این سفر نشان داده شد که می شود از همه حقوق یک ملت با قاطعیت دفاع کرد بدون این که واکنش منفی که در برخی سال ها در برابر برخی مواضع پیش می آمد، شاهد باشیم.

** وزیر امور خارجه از سفر نیویورک گزارش داد

نوبخت ادامه داد: در جلسه امروز هیات دولت، وزیر امور خارجه با توجه به مذاکرات هسته ای با 1+5 در نیویورک و همچنین سفر رییس جمهوری به سازمان ملل، سخنرانی وی در مجمع عمومی و ملاقات با بیش از 30 مقام خارجی گزارش مبسوطی ارایه کرد.

سخنگوی دولت با بیان این که مذاکرات با 1+5 تا دو هفته آینده از سر گرفته می شود، افزود: امیدواریم با توجه به جمع بندی مطلوب و قابل قبول در راستای منافع ملی، همکاران وزارت خارجه بتوانند همچون گذشته از این مواضع به درستی دفاع کنند.

** اختصاص 70 میلیارد تومان به استان اردبیل

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در جلسه امروز هیات دولت بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار در راستای تامین و انتقال آب به مناطق شهری و روستایی و ساماندهی ارس به ا ستان اردبیل اختصاص یافت.

** افزایش پنج میلیارد تومانی اعتبار وزارت بهداشت

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین در جلسه امروز هیات دولت، پنج میلیارد تومان نیز به اعتبارات پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزوده شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز هیأت دولت گفت: در این جلسه آقای ظریف گزارشی از مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 و همچنین سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل‌متحد ارائه داد که مطلع هستیم بیش از 30 ملاقات در این سفر انجام شد و گزارشی در اینباره به اعضای هیأت دولت ارائه شد. وی ادامه داد: خوشبختانه این سفر مثل سفرهای قبل بسیار مبارک بود و در جهت بیان مواضع حق‌طلبان ملت بزرگ ایران عمل شد و برخی واکنش‌های منفی ناشی از مواضع مثبتی است که نسبت به سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین اجلاس تغییرات آب و هوا و ملاقات‌های ایشان وجود داشت.

** اميدواري براي رسيدن به نتيجه مطلوب در مذاکرات

سخنگوی دولت، ادامه داد: امیدوارم مذاکرات با توجه به جمع‌بندی مقبول و مطلوب و در راستای منافع ملی صورت گیرد و همکاران ما نیز در وزارت خارجه از مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران به طور حتم دفاع خواهند کرد.

وی افزود: از مصوبات امروز جلسه هیأت دولت اختصاص 70میلیارد تومان به انتقال آب به استان اردبیل برای تأمین آب شرب و همچنین سامان‌دهی حوزه ارس ازمصوبات دیگر امروز جلسه دولت بود.

نوبخت گفت: همچنین در جلسه امروز مبلغ 5میلیارد تومان به منظور احداث بیمارستان شهید باهنر کرمان علاوه بر ردیف‌های بودجه قبلی نیز جزو مصوبات امروز جلسه هیأت دولت بود.

** توضيحات درباره اختلاف 7000 ميليارد توماني فروش ارز

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتشار برخی از اخبار پیرامون اختلاف هفت‌هزار میلیاردتومانی ناشی از فروش ارز در زمان دولت دهم افزود: درباره این مطالب من چیز مکتوبی هنوز دریافت نکردم و قطعاً اگر موضوعی که در ارتباط با دولت قبل است هم مجلس قابل انعکاس آن را به مراجع ذیصلاح را دارد و هم اگر مرتبط با ما شود به طور حتم اقدام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در رابطه مواضع خصمانه نتانیاهو گفت: سیاست ایران‌هراسی رژیم صهیونیستی یک بحث توضیح واضحات است و آنقدر خصمانه و بغض‌آلود است که با پریشان‌گویی همراه است و این مواضع نیز از همانگونه است به ویژه آنکه می‌بینند ما پیشرفت خوبی در مسائل مختلف داریم.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: هر کشوری و هر یک از طرفین مذاکرات از منظر خود نتیجه و سرعت‌عمل را تحلیل می‌کند و ما تا تحقق خواسته‌های ملی خود ادامه خواهیم داد و اگر این مسئله تحقق پیدا نکند نتیجه مذاکرات برای ما مقبول نخواهد بود.

**کاهش تورم به معني کاهش قيمت نيست

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقاد برخی از آمارهای اقتصادی دولت گفت: آنها می‌توانند مطالب خود را بیان کنند اما آنچه در مراجع رسمی صورت می‌گیرد مبانی محاسباتی صحیح و سنجیده‌ای دارد و قابل دفاع است. همچنین صرف تشکیک کردن با بیان اینکه ما اینگونه احساس نمی‌کنیم در منطق اقتصادی نمی‌تواند جایگزین آمارهای محاسباتی و دقیق شود.

سخنگوی دولت درباره اینکه کاهش تورم در بازار و عدم احساس آن در بازار تصریح کرد: کاهش تورم به این معنی که رشد افزایش قیمت نسبت به ماه‌های قبل تقلیل پیدا کرده است اما بحث افزایش قیمت وجود دارد اما رشد افزایش قیمت تقلیل پیدا کرده است.

نوبخت همچنین درباره افزایش قیمت خودرو و نظر وزیر صنعت در این رابطه گفت: فکر می‌کنم از وزیر صنعت باید دعوت کنم تا پاسخگوی سؤالات شما در این رابطه باشد.

وی افزود: سیاست کلی دولت حمایت از تولید است و یکی از بخش‌های مهم تولیدی ما خودرو است و هرگونه حمایتی که منطقی باشد از صنایع خود انجام می‌دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ظریف در یکی از مجامع آمریکایی در خصوص واکنش مردم ایران نسبت به نتایج مذاکرات گفت:‌ من متن صحبت آقای ظریف را ندارم اما تردید ندارم آقای ظریف سیاستمدار فهیم و با تجربه‌ای است و قطعاً مطالبی خواهند گفت که همه واقعیت‌ها در آن معکس شود و منافع ملی ما حفظ شود.

**برنامه سفر رئيس جمهور به عربستان در برنامه نيست

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس‌جمهور به عربستان گفت: چنین مسئله‌ای با وجود دعوتی که از ایشان صورت گرفته است در برنامه نیست و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد ما بلافاصله آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با اینکه آیا با توجه به سخنان نخست‌وزیر انگلیس آیا محدودیتی در روابط ایران با این کشور صورت می‌گیرد یا نه،‌ گفت: یک روابط بین دو کشور بر اساس یک مصاحبه و سخنرانی شکل نمی‌گیرد. ملاحظات عدیده‌، منافع ملی مورد توجه است. یک سخنرانی را باید جواب داد و ما هم در دفاع از مواضع ملت خود کوتاه نخواهیم آمد، اما در آنجایی که قرار است یک روابط تنظیم شود متغیرهای بیشتری در نظر گرفته می‌شود و ما همه چیز را در چارچوب قوانین، مقررات و مصالح ملی تنظیم خواهیم کرد.

** نياز به هماهنگي بيشتر در حوزه فرهنگ

وی در پاسخ به افزایش بودجه فرهنگی گفت: یکی از مسائل اثربخش در حوزه فرهنگ، مسائل مالی و سیاست‌گذاری‌ها چگونگی عمل می‌تواند در حوزه فرهنگ مؤثر باشد.

وی افزود: ما نیاز به هماهنگی بیشتری در حوزه فرهنگ داریم چرا که اعتبارات قابل توجهی را به نهادهای غیردولتی می‌دهیم و شاید لازم باشد از آنها بخواهیم که گزارش خود را در خصوص اینکه چگونه اعتبارات فوق هزینه‌ می‌شوند بدهند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا در نیویورک توافقی صورت گرفته است که اعلام نشده است، تصریح کرد: هیچ یک از توافقات ایران با 1+5 را نمی‌توانیم محتوم نگه داریم و قطعاً آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اطلاع دارید که مذاکرات در دست انجام است و ما تردید نداریم دیپلمات‌های ایرانی و افرادی که برای مذاکره اعزام شدند افراد متدین و متبحر هستند و به نحو شایسته از منافع ملی ما دفاع خواهند کرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =