ایرنا نوشت: پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی 'واشنگتن اگزماینر' washingtonexaminer گزارش داد: به گفته 'نانسی پلوسی' رهبر جناح اقلیت (دمکرات) در مجلس نمایندگان آمریکا، این مجلس قرار است تا پایان هفته آینده به 'قطعنامه' رد توافق هسته ای ایران رای بدهد.

واشنگتن اگزماینر گزارش داد: نانسی پلوسی در نامه ای خطاب به اعضای دمکرات مجلس نمایندگان گفت که بحث بر سر قطعنامه (مخالفت با توافق هسته ای ایران) احتمالا چهارشنبه آینده آغاز و رای گیری روز جمعه انجام خواهد شد.
بنابراین گزارش نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا در این نامه نوشته است:این هفته از طریق رییس مجلس مطلع شدم که رای گیری( در مورد قطعنامه) قرار است زودتر از زمانی که انتظار می رفت، انجام شود.
رییس جناح اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا افزود: 'بحث درباره این موضوع قرار است صبح چهارشنبه برابر با 9 سپتامبر (18 شهریور) آغاز و تا 11 سپتامبر(20 شهریور) مستقل از آنچه درسنا اتفاق می افتد، خاتمه یابد.'
واشنگتن اگزماینر گزارش داد: انتظار می رود سنای آمریکا بحث بر سر قطعنامه (مخالفت با توافق هسته ای ایران) را روز هشتم سپتامبر (17شهریور) آغاز کند.
بنابراین گزارش نانسی پلوسی با ارسال این نامه از قانونگذاران خواسته است از توافق (هسته ای ایران) حمایت کنند.
واشنگتن اگزماینر نوشت: این توافق منجر به اختلاف بین احزاب آمریکا شده است، چراکه بیشتر دمکرات ها حامی این توافق هستد درحالی که جمهوریخواهان می گویند برنامه هسته ای ایران به اندازه کافی به عقب بازگردانده نمی شود و این امر (همچنین) باعث می شود ایران در وضعیت بهتری برای گسترش و حمایت از تروریسم و تهدید اسراییل قرار گیرد.
'کوین مک کارتی' رهبر جناح اکثریت (جمهوریخواه) در مجلس نمایندگان نیز چهارشنبه شب در بیانیه ای زمان رای گیری را در هفته آینده مورد تایید قرار داد.
مک کارتی دربیانیه خود نوشت: هفته آینده مجلس نمایندگان قطعنامه رد توافق هسته ای ایران مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
رهبر اکثریت مجلس نمایندگان دراین بیانیه افزود: این رای تاثیری زیادی بر امنیت ملی ما و همچنین امنیت دیگر دوستان و شرکای ما در سراسر جهان خواهد داشت.
مک کارتی از حزب جمهوریخواه و نماینده حوزه انتخابیه کالیفرنیا در ادامه این بیانیه نوشت: 'با اکثریت آشکار کنگره و صف کشیدن مردم آمریکا در مخالفت با این توافق، مجلس نمایندگان این توافق را تصویب نخواهد کرد، این یک توافق بد برای کشور و همپیمانان ما است.'
به گزارش ایرنا، پس از جمع بندی مذاکرات جامع هسته ای در 23 تیرماه (15 ژوییه) در وین، ایران و 1+5، مقرر شد جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک یا همان «برجام» را در پایتخت های خود بررسی کنند.
پیشتر اعلام شده بود که کنگره آمریکا «برجام» یا همان توافق هسته ای را 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) بررسی می کند.
حامیان دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در تلاش هستند تا این توافق هر چه سریعتر از سد کنگره بگذرد و مراحل اجرایی آن آغاز شود.
با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، تصویب «طرح عدم حمایت توافق هسته ای» تقریبا قطعی است؛ اما پس از آن اوباما این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند.
بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با آرای دو سوم نمایندگان تصویب شود، حق وتو از رییس جمهوری در آن موضوع سلب می شود. به همین جهت اوباما برای حفظ حق وتو، باید حمایت یک سوم از نمایندگان را از توافق، جلب کند.
مجلس سنا 100عضو دارد و اوباما باید 34 سناتور را با خود همراه کند، که با پیوستن سی و چهارمین سناتور حامی توافق، جمهوریخواهان دیگر نمی توانند وتوی اوباما را لغو کنند.
حامیان توافق همچنین تلاش برای کسب رای 41 سناتور را آغاز کرده اند که مانع تصویب توافق در کنگره و استفاده اوباما از حق وتوی خود خواهد شد.
برای دستیابی به این هدف دست کم هشت نفر از 11 سناتور دمکراتی که هنوز رای خود را اعلام نکرده اند، باید از توافق حمایت کنند.
از سوی دیگر، موافقان توافق معتقدند که در صورتی که حتی نتوانند 41 رای بدست آورند، می توانند برای جلوگیری از رد توافق هسته ای به «فیلی باستر» متوسل شوند.
«هری رید» رییس دمکرات های سنا با بیان سخنان خوش بینانه ای نسبت به حصول رای کافی موافقان برای جلوگیری از تصویب مصوبه مخالفت با توافق هسته ای، اعلام کرده است که سناتورهای دمکرات برای جلوگیری از ردد توافق هسته ای از« فیلی باستر» (Filibuster) نیز استفاده خواهند کرد.
«حمید بعیدی نژاد» رییس تیم کارشناسان هسته ای ایران که سالها در مقر نمایندگی ایران در نیویورک فعالیت داشته و از قواعد و قوانین آمریکا آگاه است، اخیرا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره «فیلی باستر» نوشته است: «فیلی باستر» در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت اطلاق می شود که با اتخاذ روشهای متفاوتی مانع از این می شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم گیری نهایی را مسدود می کنند؛ این اقدام که همان «آبستراکسیون» تلقی می شود و بطور سنتی از طریق روش های زیر صورت می گیرد: ١- طولانی کردن سخنرانی های نمایندگان فیلی باستر کننده بصورتی که زمان انجام رای گیری نهایی فرا نرسد. ٢-طرح پیشنهادات، اصلاحات و متمم های متعدد به پیش نویس مورد بحث، ٣-طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری.
اعضای فیلی باستر کننده از طریق این روش ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می شوند. در سال های اخیر جمهوری خواهان خود با استفاده از این روش ها مانع تصمیم گیری مجلس پیرامون انتصاب بسیاری از کاندیداها برای پستهای حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده اند. یکی از مهمترین فیلی باسترهای سال های اخیر در مجلس سنا به جلسه ششم ماه مارس 2013 مربوط می شود که طی آن یک سناتور جمهوری خواه در سخنرانی حدود 13 ساعته و باطرح سوال از دولت اوباما مانع رأی گیری درخصوص تأیید انتصاب پیشنهادی دولت جهت ریاست سازمان سیا شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =