پیاده روی اربعین برای زیارت حرم سیدالشهدا یکی از توصیه شده ترین اعمال است که به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند تا روز اربعین به زیارت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن ها که تجربه پیاده روی اربعین دارند می دانند که دانستن یک سری نکات پیش از سفر واجب و ضروری است چرا که زیارت اباعبدالله در ایام اربعین به دلیل شرایط خاص و ویژه ای که وجود دارد، کاملا متفاوت با زیارت در ایام دیگر سال است.

در این جا به 30 نکته ای که می بایست زائران اربعین آن ها را بدانند و رعایت کنند اشاره می کنیم؛

1. بر خلاف سال های گذشته که در روزهای منتهی به اربعین اباعبدالله مرزها باز می شد و داشتن ویزا و کنترل پاسپورت خیلی جدی گرفته نمی شد، امسال مسئولان کشور عراق به شدت مصر هستند که کسی بدون ویزا به کشور عراق وارد نشود و رییس ستاد مرکزی اربعین هم هفته گذشته تاکید کرد که چیزی به عنوان ورود بدون ویزا در دقیقه 90، امسال وجود نخواهد داشت. پس حتما مدارک لازم برای سفر همراهتان باشد و ویزای معتبر را تهیه کنید. پرداخت عوارض خروج از کشور هم از آن نکاتی است که باید به یاد داشته باشید.

2. یکی از مهمترین نکات مربوط به سفر زیارتی در ایام اربعین، سبک سفر کردن است. مسیر پیاده روی طولانی است و حمل بار زیاد طاقت فرسا. پس به داشتن یک کوله که آن را زیاد هم سنگین نکرده اید بسنده کنید. پیش از انتخاب کوله، به سالم بودن بدنه و بندهای آن دقت کنید که وسط راه اذیتتان نکند.

3. پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که امسال نجف و کربلا نسبتا سرد و البته بارانی است. با توجه به همین، لباس گرم و تمهیداتی برای خیس نشدن زیر باران مثل بارانی یا کلاه را فراموش نکنید.

4. چند جفت جوراب همراهتان بیاورید. خیلی ها معتقدند سرما از پا به بدن نفوذ می کند. پس اگر سرمایی هستید می توانید از جوراب های گرم و حتی حوله ای استفاده کنید.

5. کفش مناسب از لباس گرم هم واجب تر است. بسیاری از زائرانی که سال های پیش زیارت اربعین را تجربه کرده اند، کفش های ورزشی و کتانی را انتخاب می کنند تا راحت تر بتوانند راه بروند.

6. تاول پا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در طول پیاده روی ایجاد می شود که ناشی از کفش نامناسب یا آلودگی های دیگر است. اگر این اتفاق برایتان افتاد از دستکاری کردن آن خودداری کنید و با بتادین یا الکل آن را ضدعفونی کنید.

7. از آن جایی که شستن دست ها قبل از خوردن هر چیزی، از ابتلا به بیماری های مختلف شما را مصون می کند، چاره ای بیندیشید که هر جا لازم شد بتوانید دست ها را از آلودگی پاک کنید. استفاده از ژل دست و دستمال مرطوب هم کمک کننده است.

8. پیش از سفر واکسن مننژیت تزریق کنید. ده روز قبل از شروع سفر، زمان مناسبی است.

9. لازم نیست مواد غذایی زیادی همراهتان باشد ولی یکسری از خوراکی ها مثل خرما، کشمش و دانه های روغنی که انرژی زا و غیرفاسد شدنی هستند با شما باشند بد نیست.

10. همراه داشتن داروهای عمومی که هنگام سرماخوردگی یا دردهای معده استفاده می شوند و همچنین مسکن ها بد نیست. اگر چه موکب های درمانی بین راه هستند و می توانید از داروها و خدمات پزشکی استفاده کنید.

11. داشتن یک پتوی کوچک، ملحفه یا کیسه خواب به دلیل قابل پیش بینی نبودن جای اقامت بد نیست.

12. اطلاعات ضروری را قبل از سفر به دست آورید. مثلا این که طول پیاده روی چیزی حدود 80 کیلومتر است که در این فاصله ستون های شماره گذاری شده به چشم می خورند. فاصله بین این ستون ها 50 متر است و تعداد کل ستون ها 1452 عدد. این ستون ها به شما کمک می کند تا از این که چقدر راه امده اید و چقدر راه مانده اطلاع کسب کنید.

13. کسانی که سال های پیش پیاده روی داشته اند می دانند که روزی 7 تا هشت ساعت پیاده روی لازم است تا سه روزه این مسیر طی شود. با دانستن این اطلاعات می توانید آغاز و پایان سفر را مشخص کنید.

14. خیلی ها معتقدند بهترین زمان برای شروع پیاده روی 16 صفر است. مسیر پیاده روی کاملا مشخص است و امکان گم کردن راه نیست.

15. شوق رسیدن به کربلا باعث می شود که زوار تصمیم بگیرند بیشتر از روزی هشت ساعت پیاده روی کنند. توصیه ما این است که این کار را نکنید و استراحت را فراموش نکنید...

16. به طور متوسط هر سه کیلومتر یک مرکز گزارش گمشدگان وجود دارد. اگر با کسی همراه هستید پیش از شروع سفر با او در کنار ستون ها یا در مقر نگهداری از گمشدگان قرار بگذارید که مشکلی ایجاد نشود.

17. با این که در موکب ها پریز برق وجود دارد اما به دلیل جمعیت بالا و تعداد کم پریزها، بهتر است "شارژر همراه" داشته باشید.

18. اگر مدارکتان گم شد و یا مشکلی در این زمینه پیش آمد به کنسولگری کشورمان در شهرهای کربلا و نجف مراجعه کنید.

19. تا تاریخ انقضای پاسپورت باید شش ماه مانده باشد. رییس ستاد مرکزی اربعین هفته گذشته اعلام کرد که از مسئولان عراقی خواسته اند کسانی که تاریخ انقضای گذرنامه شان تمام می شود را تحویل مقامات قضایی عراق ندهند و به کنسولگری های کشور خودمان ارجاع داده شوند. اما برای این که این مشکل ایجاد نشود، بهتر است شش ماه به انقضای تاریخ گذرنامه مانده باشد.

20. صبرتان را بالا ببرید. زیارت اربعین سختی های خودش را دارد. انتظار فراهم شدن شرایط راحت در طول مسیر را نداشته باشید.

21. زودتر رسیدن و کم تر شدن طول پیاده روی، به گم شدن و استفاده از راه های فرعی و پرخطر نمی ارزد. از مسیر اصلی جدا نشوید.

22. رادیو اربعین، جدیدتری اتفاقات مرتبط با زیارت زائران و وضعیت راه ها را در اختیار شما قرار می دهد. از آن غافل نشوید.

23. مسیری که در آن حرکت می کنید، همان مسیری است که عده ای پیش از شما از آن عبور کرده اند و عده ای هم هستند که بعد از شما به آن قدم خواهند گذاشت. پس با نریختن زباله و تمیز نگه داشتن مسیر، به خودتان و سایر زائران احترام بگذارید.

24. خیلی از کارشناسان دینی معتقدند که زیارت اربعین لازم نیست درست روز چهلم اباعبدالله باشد و از 5 تا 21 صفر می توانید به زیارت بروید و ثوابش را ببرید. پس می توانید طوری برنامه ریزی کنید که در شلوغی های کربلا و حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) اذیت نشوید.

25. به دلیل آب و هوای عراق و وزش بادهای زیاد و شدید، گرد و خاک زیاد بلند می شود. همراه داشتن ماسک برای سالم تر ماندن ریه تان کمک کننده است.

26. برای مدارک و پول، بهتر است یک کیف کوچک یا کیسه پارچه ای که بشود آن را به گردن بیاویزید همراه داشته باشید.

27. کسانی که در سال های گذشته به این سفر رفته اند می دانند که با تاریک شدن هوا، دیگر به سختی جا برای اسکان پیدا می شود. به همین دلیل می توانید برنامه ریزی کنید تا جای مناسب گیر بیاورید.

28. با این که سیمکارت های کشور خودمان تقریبا در همه جای مسیر آنتن دارند اما بد نیست یک سیمکارت از یکی از اپراتورهای عراقی داشته باشید که چنانچه مشکلی ایجاد شد، از آن استفاده کنید.

29. امکان استفاده از وای فای در طول مسیر فراهم شده. سیمکارت های عراقی هم نت دارند که با خریداری بسته های اینترنت می توانید با هزینه ی کمتری از اینترنت همراه استفاده کنید.

30. حتما چند نرم افزار مخصوص اربعین روی گوشی هایتان داشته باشید. نرم افزارهایی که اطلاعاتی درباره راه ها، معرفی موکب ها و حتی اعمال اربعین دارند به شما در طول مسیر کمک خواهند کرد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ای خدااا ... من جاموندم .... اربعین تهران باشم دق میکنم
  • محمد A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    2 1
    خبرآنلاینی ها اجرتون با ابا عبدالله... ان شالله امسال هم یه اربعین بی نظیر دیگه داشته باشیم، با عنایت امام حسین و رعایت این نکات بتونیم عظمت شیعه رو به رخ بکشیم