هتل آسمان شیراز پلمب شد/ خطر از بیخ گوش ارگ کریمخانی گذشت

مهر نوشت: بالاخره پیگیری‌ فعالان میراث فرهنگی شیراز و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری جواب داد و هتل آسمان که با ساخت ۴ طبقه اضافه ثبت جهانی محور زندیه را به خطر انداخته بود پلمب شد.

سرمایه گذاری این هتل توسط یکی از هتلداران سرشناس شیراز انجام شد و بارها ساخت این ساختمان ۱۸ طبقه و بلند مورد انتقاد مسئولان سازمان میراث فرهنگی و دوستداران در استان فارس قرار گرفت چرا که وجود ۴ طبقه اضافه در این هتل موجب شده بود تا پرونده ثبت جهانی محور تاریخی زندیه به خطر بیفتد ضمن اینکه حریم منظری ارگ کریمخانی را نیز از بین می‌برد اما سرمایه گذار در ماه‌های اخیر بی توجه به این انتقادها، سرعت ساخت و ساز را بالا برده بود.

در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی آمده بود که «‌به‌منظور جلوگیری از هر گونه تبعات بعدی مصوبه هفتم دی ۸۴ کمیسیون ماده ۵ شهر شیراز ملاک عمل است. بنابراین ضروری است ضمن تعدیل ارتفاع هتل آسمان به میزان ۱۴ طبقه، نسبت به لغو مجوزهای صادره مازاد اقدام شود و از ادامه فعالیت احداث و تکمیل طبقات فوقانی پروژه ممانعت به عمل آید.درنهایت ظرف دو ماه اخذ تاییدیه سازمان میراث فرهنگی جهت انطباق با رعایت حریم منظری ثبت جهانی الزامی است.»

در ۵ ماه اخیر نه تنها این مصوبه اجرا نشده بود بلکه مالک هتل حاضر به تعدیل طبقات نبود حتی در نشستی به رئیس سازمان میراث فرهنگی، گفت که آیا اجازه دارم از عملکرد سازمان میراث فرهنگی انتقاد کنم؟

مسعود سلطانی‌فر هم به او گفت که شما چند باری از من درخواست نابه‌جایی داشتید و من نمی‌توانستم با آن موافقت کنم. مالک هتل نیز گفت: در حضور همه اعلام می‌کنم که می‌خواستم در ۴۶ هزارمتربع، ۲۲ طبقه هتل بسازم، در صورتی که ۲۰ سانتی‌متر آن، خلافی دارد ولی به من گفته‌اند باید چهار طبقه را حذف کنی؛ این هتل را با کیک تولد اشتباه گرفته‌اند!

مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز گفته بود: هتل آسمان که در حریم ارگ کریمخان شیراز درحال احداث است، بعد از اتمام کار و در زمان بهره برداری نیاز به مجوز میراث فرهنگی دارد که این مجوز به این هتل با شرایط کنونی تعلق نمی گیرد. همچنین ظرفیت ثبت جهانی مجموعه زندیه فراهم شده بود که به دلیل ساخت غیر مجاز این هتل نتوانستیم این مجموعه را ثبت جهانی کنیم و این اقدام به تاخیر افتاد.

با این وجود اکنون دوستداران میراث فرهنگی در شهر شیراز خبر دادند که در یکی، دو روز اخیر این هتل پلمب و روند ساخت وسازها در حریم درجه یک ارگ کریمخانی متوقف شد. پس از این اقدام، تخریب طبقات اضافه نیز انجام می شود.

۴۲۲۳۶

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    برای این برج سازها فقط و فقط پول مهمه و بس ، نه فرهنگ یک کشور ، نه هویت و اصالت و نه حفظ محیط زیست ، شهرهای ایران رو یکی پس از دیگری بی هویت میکنند به خصوص تهران را متلاشی کردن ، کجاست اون خونه های ساده و زیبای آجری با معماری های دلنشین ایرانی ، اون کوچه باغها با جوی آب باریک در وسط اش . . .
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    از شنبه ی آینده دوباره شروع به کار می کنه