چرا فرانسه تحریم های کوبا را بر می دارد؟

با تحولات تازه پیرامون روابط هاوانا و واشینگتن، حالا فرانسه هم می خواهد تحریم ها علیه کوبا را بردارد.

امين حسني: اولاند رئیس جمهوری فرانسه اولین رئیس جمهور اروپایی است که پس از نقطه عطف تاریخی نزدیکی کوبا و آمریکا در ماه دسامبر به این کشور سفر کرد و هنگام ورود به هاوانا با اشاره به روابط تاریخی بین ملت فرانسه و کوبا اعلام داشت «کشورش از کمک به بازشدن در کوبا به روی جهان، خشنود است و از اینکه اولین رئیس جمهور غربی هستم که در بازگشایی درهای جهان به روی کوبا مشارکت می‌کنم، خوشحال هستم. کوبا همواره «متحدی صادق» در فرانسه خواهد داشت».

رئیس جمهور فرانسه که در این سفر مورد استقبال رسمی رئیس جمهور کوبا قرار گرفت، از اشتیاق سفر به کوبا سخن گفت و بر پیوندهای عمیق تاریخی میان مردم فرانسه و کوبا تاکید کرد.

اولاند با یک هیات بزرگ از شخصیت‌های دولتی و موسسات، از جمله رئیس مجلس شورای ملی و به همراه هفت وزیر از جمله پنج زن و تعدادی تاجر با در دست داشتن طرح‌هایی درباره ارتباطات و گردشگری به هاوانا سفر کرد. دیدار میان اولاند و فیدل کاسترو 88 ساله تا آخرین لحظه مخفی نگه داشته شده بود.

این دیدار 50 دقیقه‌ای تاریخی، از دید افکار عمومی کوبا ارزشمند تلقی شد و نشان داد که فیدل کاسترو هنوز می‌تواند پذیرای مهمان خارجی باشد. اولاند دیدارش با کاسترو را چنین توصیف می‌کند:« مقابلم مردی بود که تاریخ‌ را ساخته است». این سفر با واکنش‌هایی از سوی مخالفین کاسترو در فرانسه روبرو گردید. از نگاه آنها آیا اولاند هم مانند بسیاری از رهبران آمریکای لاتین می‌خواهد فقط با کاسترو عکس یادگاری بگیرند و بعدا به آن افتخار کنند؟ این سفر همچنین با واکنش‌هایی در داخل فرانسه روبرو بود و اولاند را مجبور کرد در یک کنفرانس مطبوعاتی در هاییتی از دیدارش با فیدل کاسترو دفاع کند «قصد وی از این سفر، این نبود که چک سفید به کسی بدهد، بلکه ایجاد دوره جدید در مناسبات فرانسه و کوبا و تاسیس یک اتحاد برای حذف تحریم‌ها بود، تا درهای کوبا بتواند به سوی جهان باز شود».

اگرچه هدف اصلی سفر اولاند به کوبا، اهداف اقتصادی اعلام گردید اما اولاند با استفاده از فرصت در مورد حقوق بشر و زندانیان سیاسی و نقض آزادی با مقامات کوبایی نیز سخن گفت و اعلام داشت سفر وی در زمان مناسبی صورت می‌گیرد چرا که در حال حاضر آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا روابط خود را با این کشور حوزه کارائیب بازسازی کنند.

فرانسه از اولین کشورهایی است که از سال 1991 به لغو تحریم‌ها علیه کوبا رای داد و لغو تحریم‌های کوبا همواره موضع رسمی پاریس بوده است. پاریس همچنین از بزرگترین طلبکاران کوبا با رقمی معادل 4.5 میلیارد یورو محسوب می‌شود. رییس جمهوری فرانسه در این سفر و در سخنرانی در دانشگاه هاوانا اعلام داشت پاریس توان خود را به منظور گشایش کامل در مورد رفع تحریم‌های کوبا به کار خواهد بست، چرا که تحریم‌ها علیه کوبا عامل عقب نگه داشته شدن اقتصاد این کشور بوده است. تحریم‌هایی که به گفته کوبا در طول سالیان به اقتصاد این کشور 100 میلیارد دلار زیان وارد کرده است. اولاند از کوبا خواست تا روابط خود را با فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا افزایش دهد.

طرفین در جریان این سفر توافق نامه‌هایی در زمینه محیط زیست، توریسم، بهداشت و ساخت مجتمع‌های شهری حاشیه‌ای امضاء نمودند. یک شرکت فرانسوی در چشم انداز سال 2018 خود، یک هتل 218 اتاقی در کوبا احداث خواهد کرد و یک گروه هتلداری فرانسه، هتلی در سواحل کوبا خواهد ساخت. این گروه در نوامبر 2015 هتل سوم خود را در کوبا افتتاح خواهد کرد که دارای 518 اتاق است. پنج ماه پس از اعلام بهبود روابط میان واشنگتن و هاوانا، توریست‌های فرانسوی نیز علاقه‌ای قوی برای این موضوع نشان می‌دهند. برخی تورهای فرانسوی با یک افزایش 40 درصدی تورهای خود برای کوبا مواجه شده‌اند. رئیس گروه موسوم به«مسافرین جهان» فرانسه اعتقاد دارد «فعالیت‌هایش در خصوص کوبا در چند ماه گذشته توسعه یافته و ظرف سه ماه، کوبا از بیستمین مقصد توریستی این گروه به رده پنجم رسیده است.

کوبا هنوز زیر ساخت‌های هتلی و اقامتی لازم را ندارد، اما می‌تواند یک رقیب جدی برای «جزایر آنتیل فرانسه» و«جمهوری دومینیکن» باشد. در حالی که منابع خبری کوبا مدعی بودند شرکت نفتی توتال فرانسه با شرکت نفتی «کوباپرترولئو» کوبا قراردادی را در خصوص تمدید پیش قرارداد مربوط به فعالیت فروش محصولات نفتی امضا کرده است اما این خبر از سوی شرکت توتال تکذیب گردید. این شرکت فرانسوی از سال 1993 در کوبا و در بخش بازاریابی محصولات نفتی فعال است. از زمانی که احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه هاوانا مطرح شده است، همه راه کوبا را در پیش گرفته‌اند.

از نظر بسیار از اروپایی‌ها، کوبا دروازه ورود به بازار آمریکای لاتین محسوب می‌شود. برای فرانسه اهداف این سفر در واقع یافتن جایی در صفحه شطرنج جدیدی است که بعد از توافق رئیس جمهور آمریکا برای عادی سازی روابط با کوبا به وجود آمده است. بی‌تردید کوبا متقاضی سرمایه گذاری خارجی است و فرانسه شاید بتواند در مقایسه با آمریکا و اسپانیا به عنوان دو شریک مهم کوبا نقش اول را در روابط و سرمایه گذاری در کوبا کسب کند. اما آنچه برای کوبا مهم است، سفر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به این کشور پیش از پایان دوره ریاست جمهوری وی است.

تحریم‌ها علیه کوبا از سال 1962 و توسط آمریکا اعمال می‌شود اما پس از آغاز مذاکرات برای نزدیکی دو کشور در 17 دسامبر سال گذشته رؤسای جمهور آمریکا و کوبا اعلام کردند که قصد دارند پس از نیم قرن اختلاف، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. اوباما در ماه آوریل از تصمیم خود مبنی بر حذف کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم خبر داد، تدبیری که از سال‌ها پیش مورد تقاضای دولت کوبا بود. از زمان اعلام عادی‌سازی روابط توسط «اوباما»، آمریکا و کوبا ارتباطات خود را در زمینه‌هایی همچون مهاجرت، اعمال قانون، دسترسی به اطلاعات، حفاظت از محیط زیست و قاچاق انسان افزایش داده‌اند.

باراک اوباما از کنگره این کشور خواسته است لغو این تحریم‌ها را بررسی کنند. لغو این تحریم‌ها یکی از شروط کوبا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. مذاکرات برای این منظور از اواخر سال 2014 آغاز شده و رهبران دو کشور به تازگی در جریان نشست کشورهای آمریکا در این باره با یکدیگر گفت و گو کردند. دور سوم گفتگوهای طرفین در 21 ماه می با هدف برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارتخانه‌ها، در واشنگتن برگزار خواهد شد. نشست جدید در ادامه نشست‌های قبلی که در تاریخ 22 ژانویه (در هاوانا) و 27 فوریه (در واشنگتن) برگزار شد، می‌باشد.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =