نامه یک پزشک به شجونی درباره منگول و نادان خواندن مردم

دکتر حسین کرمانپور *

جناب حجت الاسلام شجوني

با سلام و عرض ادب

بنده يك پزشكم و هر روز با بيماران زيادي روبرو مي شوم، بيماراني كه دردمندند و خانواده هايي كه به جهت بيماري عزيزشان مغموم اند.

من و امثال اينجانب از ميان تمام متون ديني و اخلاقي و همچنين موعظه امثال حضرتعالي، ياد گرفته ايم كه بيماري را هديه اي از جانب خدا دانسته و بر درمان و تحملش صبر پيشه كرده و شفا را هم به دستان پر مهر حضرت پروردگار مهر و لطف بسپاريم.

از ميان بيماري هاي موجود، برخي با آنكه شناخته شده اند اما هنوز جوامع با آن درگيرند و ناخواسته در سال چند صدهزار به آن گرفتار مي شوند و راه گريزي هم از آن نيست. شايد اين هم مشيت الهي است كه عقل بشر در رسيدن به درمان برخي بيماري ها همچنان عاجز و ناتوان است.

بيماري هاي ژنتيكي از جمله بيماري هايي است كه در صورت گرفتاري، هيچ راه فرار و درماني ندارد و چاره اي جز قبول آن و مديريت يك عمر باقي نمي گذارد. اين بيماري ها هم براي بيمار سخت است و هم براي خانواده هاي اين عزيزان طاقت فرسا! براي آنها كه گرفتار نشده اند راه هاي فرواني است تا پيشگيري كنند اما براي آنكه گرفتار مي شود چاره اي نمي ماند جز قبول عاشقانه و شكر عارفانه! كه از جانب دوست هر چه رسد نيكوست.

جناب آقاي شجوني، خوشبختانه حضرتعالي هم روحاني درس دين خوانده ايد و هم استادي كه قطعا شاگرداني هم مي پرورانيد. براي من جاي بسي خوشوقتي است كه از سر دلسوزي و تخصصي كه دارم، به نكته اي كه اخيرا در برخي خبرگزاري ها از زبان شما ايراد و گسترانيده شده اشاره كرده و انتظار داشته باشم با كمك خود شما، تلاش كنيم ديگر هيچ سخنران يا نويسنده اي براي قياس ناداني از آن بهره نجويد.

پر واضح است كه اشارت و نكته سنجي بنده از گفتار شما به هيچوجه جنبه سياسي ندارد و قطعا اگر گوينده مطلب فردي از گروه اصلاح طلبان هم بود باز لحظه اي از اين وظيفه عاقلانه دريغ نمي ورزيدم.

جناب شجوني عزيز! در مصاحبه با خبرگزاري محترم برنا، در ميان مصاحبه خود جمله زير را فرموده ايد:

مردم منگول و نادان نیستند که مجلس را به اصلاح طلبان بدهند.

ما از ميان هر قوميت و گروه و فرقه اي باشيم، چه مردم دوستمان بدارند چه نادان و دشمن، چه پزشك باشيم و يا روحاني، چه ايراني باشيم يا خارجي، چه دوست باشيم يا دشمن و چه شيعه باشيم يا سني، مسئول باشيم يا كارمند معمولي و خواص باشيم يا عوام، در مواجهه با دريافت ايراد ژنتيكي در ميان يكي از بستگانمان، كه منجر به بيماري منگوليسم شود شانس برابري داريم.

بيماران منگول در يك اتفاق ساده، محصول ژنتيكي خود را درست دريافت نكرده و در اثر اين واقعه، انسان معصومي متولد مي شود با درجه فكري و ذهني كمتر و صورتي متفاوت تر اما صدالبته بي آزار، دوست داشتني، با چشماني مهربان و فطرتي پاك در تمام عمر.

در ايران امروز ما و در ميان همان مردمي كه قرار است انتخاب اصلح كنند و مصداق سخنان شما برادر محترم شوند، كم نيستند پدران و مادران زجر كشيده اي كه قامتشان خميده داشتن بيماري فرزند دلبندشان گرديده است.

لذا ضمن آنكه به عنوان يك انسان از صاحت حضرتعالي عذر جسارت مي طلبم اما به عنوان يك شهروند عادي از آن استاد گرانمايه خواهشمندم ضمن عذرخواهي از تمام خانواده هاي گرفتار، آغازگر كمپيني شويد كه ديگر هيچ نويسنده، گوينده، فيلم ساز، سخنران و ساكن كوچه و بازاري به خود اجازه ندهد، از واژگان بيماري براي قياس هاي ناداني و... بهره جويد.

والعاقبه للصادقين

8 بهمن ٩٣

* مدیر اورژانس بیمارستان سینا

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    37 3
    از نظر ايشان هر كس كه با عقايدشان همراه نيست نادان است، توهين به مردم هم كه كار روزمره شان شده، توقعي بيش از اين نيست.
  • کامل وارسته RO ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    28 1
    دکتر حسین گرمانپور از فرمایشات و یادآوری حکیمانه و دلسوزانه ی حضرتعالی سپاسگزاریم .