۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
نشان های نامعتبر و چهره های کاذب

صرف نظر از اثرات عمیق و تاثیرگذار عملکرد عالمان بی عمل و دانشمندان بی ایمان شیوه رایجی اکنون در حال انجام است که خطرساز و مشکل آفرین و در صورت تداوم معضل اساسی در الگوسازی و توجه ویژه به بزرگان و دانشمندان اصیل پدید خواهد آورد.

 

صرف نظر از  اثرات عمیق و تاثیرگذار عملکرد عالمان بی عمل و دانشمندان بی ایمان شیوه رایجی اکنون در حال انجام است که خطرساز و مشکل آفرین و در صورت تداوم معضل اساسی در الگوسازی و توجه ویژه به بزرگان و دانشمندان اصیل پدید خواهد آورد. اگر تا مدتی پیش پایان نامه نویسی و مقاله نویسی بصورت ISI یا علمی-پژوهشی معمول شد حالا چهره سازی و اعتباردهی مصنوعی به اشخاص یا شرکت ها توسط روابط عمومی ها و شرکت های مبتذل که هدفی جز کسب سود از هر راه و روش ندارند می رود بنیان اعتماد و اعتبار دانش و هنر و مهارت را متزلزل و اهداف عالیه مراکز و نهادهای فرهنگی و علمی  را نقش بر آب کند. برخی افراد گویا هنر اصلی شان خراب کردن کارهای مطلوب به بهترین شکل آنند و این در برگزاری همایش ها و بزرگداشت ها بخصوص تحت عنوان جعلی "چهره های ماندگار" مثلاً پزشکی، مهندسی یا مدیریت و... هویدا است.

در این همایش ها که متاسفانه برخی نمایندگان مجلس ناآگاهانه نیز شرکت دارند دانسته و ندانسته به هویت و شخصیت استادان، هنرمندان و دانشمندانی که سالها بی چشمداشت به خدمت مشغولند صدمه و خدشه وارد می شود. افراد و شرکت هایی که تحت عنوان نامی "معتبر"، افراد "نامعتبر" را با اخذ میلیونها تومان پول می خواهند "چهره" کنند آب در هاون می کوبند. برخی از این شرکت ها که طی همین شش ماه گذشته و حالا در چند روز آینده با گرفتن مبالغی از 6 میلیون تا 17 میلیون تومان تندیس و لوح تقدیر می فروشند  متقلبانی حرفه ای اما بی هویت و منفعت طلبند که نه از خلاقیت بهره ای دارند و نه ذره ای به علم و هنر و مهارت دیگران بها می دهند. آیا موسسات دولتی و برخی مراکز تحقیقاتی و آموزشی  که در دام "روابط عمومی" های خودگرفتارند و ماهانه صدها میلیون تومان به اینگونه نشست های به ظاهر علمی کمک می کنند  در این مفاسد شریک نیستند؟

در حالی که نهادهای اصیل که هدف اصلی شان بزرگداشت و تجلیل از بزرگان علم و فرهنگ کشور است از کمترین حمایت مالی و معنوی برخوردار نیستند حجم عظیم حمایت مالی از شرکت های صوری چه معنایی دارد؟

در خلال این سالها و ماهها مرتب هشدارهای مختلف داده شده اما  این شرکت ها مافیاوار و گستاخانه همچنان به کار  سخیف خود ادامه می دهند. صرف نظر از ضربات سنگینی که اینگونه اقدامات بر موقعیت علم و عالمان وارد می کند، "شان" فروشی با ارائه نشان های بی نشان در قبال مشتی پول الگوسازی هر چهره مطلوبی را در آینده با دشواری مواجه خواهد ساخت نکته ای که به "اعتبار" و "اعتماد" عمومی لطمه اساسی وارد می کند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    14 0
    دکتر محمود نمودار یکی از دانشمندان اخیر است
  • مسیحا A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    8 0
    با همین روند الان حدود نصف کشورمون چهره ی ماندگارند و نصف دیگه هم جزو نخبگان ایران. قضیه نخبگان و بورسیه ها که حداقل برای دلخوشی آنی در حال بررسی هست امیدوارم چهر های واقعاً ماندگار هم به عنوان چهره از یه نهاد مشخص معرفی بشوند...
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    2 0
    هیچ عزم جدی برای برخورد با سود جویان حرفه ای نیست
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    2 0
    واقعا كسي نيست جلو اينها را بگيرد؟