ایرنا نوشت:

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید جدا بودن محل حوزه های علمیه و دانشگاه ها را به معنی جدایی این دو گروه در اهداف و اندیشه ها ندانست و همکاری آنها را در رفع مشکلات مادی و معنوی افراد جامعه را ضروری دانست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، پنجشنبه در دیدار روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر دانشگاه های شیراز بر این موضوع که در دانشگاه ها از دانش و دانسته های غربیان استفاده شود اما به شرط داشتن و حفظ استقلال فکری خود ، تاکید کرد.

وی همچنین افزود: استقلال فکری و استقلال اداری لازم است اما این مطلب به معنی استفاده نکردن از علوم غربیان نیست بلکه باید از داشته های آنها استفاده کنیم اما استقلال فکری خود را نیز حفظ کنیم.

این مرجع تقلید همچنین تولید علم و پژوهش در دانشگاه ها را همراه با توجه به سایر موضوع ها از جمله مسائل سیاسی ، ضروری بر شمرد اما اولویت دانشگاه ها و انتظار مردم از این مراکز را تولید علم و انجام پژوهش دانست.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه برتری دانشمندان کشور مسلمان ما نسبت به کشورهای غربی داشتن تقوا و اخلاق اسلامی است ، تقوا و اخلاق اسلامی مبحث مهمی است که در یک دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد .

مرجع تقلید تشیع بر تاکید خداوند در قرآن کریم به علم و دانش اشاره نمود و اظهار داشت: اگر آثار شهیدان باقی می ماند به وسیله مرکب داشمندان است و این گروه هستند که خون شهدا را به ثمر می رسانند .

این مرجع شیعیان همچنین با اشاره به جایگاه فارس و شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: شیراز و فارس یک مرکز مهم در طول تاریخ بوده است و علما، فقها، مورخان و فیلسوفان بزرگ از این سرزمین برخاسته اند و باید کاری کنیم که نام مقدس شیراز و علمای فارس بدرخشد.

وی بر لزوم توجه به استعدادهای درخشان استان فارس تأکید و اضافه کرد: باید مراقب بود که این استعدادها آلوده مفاسد اخلاقی نشوند و باید در مسیر صحیح قرار گیرند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه فارس در چند مدت اخیر جهش پیدا کردند و وظایف خود را انجام می دهند، گفت: رسانه ها باید در این مسائل دقت کنند و فرهنگ غربی نباید بر رسانه های ما حاکم باشد بلکه توجه به فرهنگ اسلام باید در رسانه ها در نظر گرفته شود زیرا ما داری خطوط قرمز هستیم و رسانه های ما باید در این مسئله کمک کنند تا این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: اولویت برای دانشگاه بحث علم است چراکه مردم از دانشگاه توقع پژوهش و تولید علم را دارند اما این مطلب نیز به معنی توجه نکردن دانشگاه ها به مباحث دیگر نیست.

مرجع تشیع تصریح کرد: دانشگاه به مسائل سیاسی توجه کند و آن را در جای مشخصی نیز قرار دهد اما اولویت دانشگاه تولید علم و پژوهش است که باید مدنظر قرار داده شود.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: بحث تقوا و اخلاق اسلامی دیگراولویت مهم دانشگاه است چراکه امروز اگر موفقیتی و پیشرفتی حاصل گردد به دلیل داشتن تقوا و اخلاق اسلامی است و تفاوت مهم دانشمندان ما با کشورهای غربی نیز همین است.

مرجع تقلید تشیع در بخش دیگری از سخنان خود توجه به علم و دانش را مهمترین تفاوت ادیان دانست و گفت: زمانی که بخواهیم ادیان مختلف را شناسایی کنیم باید به موضع گیری آنها در قبال علم و دانش توجه داشته باشیم. به طور مثال برخی از ادیان کاذب علم را حجاب اکبر می دانند که این نشان از کذب بودن سخنان آنان است و یا اینکه برخی از فرقه ضاله نسبت به کتاب و علم و دانش تعابیری عجیبی دارند.

وی تاکید کرد: این گونه تعابیر به دلیل دور نگه داشتن مردم از علم و دانش است چراکه اگر مردم به علم و دانش مجهز باشند مرید افکار نادرست نمی شوند. در حالی که اسلام از همان اوایل مردم را به علم و دانش توصیه کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم جایگاه بسیار ویژه ای را به علم و دانش اختصاص داده است تاکید کرد: شهدا دارای حیات جاودان و در نزد پروردگار دارای جایگاه والایی هستند اما در آیات قرآن نیز مرکب عالم بر آنان ترجیح داده شده البته به غیر از شهدای کربلا که همان عالم بودند و هم شهید شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم پرداختن به اخلاقیات را از وظایف مهم دانشگاه ها برای حرکت نسل جوان به این سمت دانست .

دکتر محمدهادی ایمانیه همچنین با تاکید بر اینکه همکاری و وحدت تمامی دانشگاه ها توسعه را به دنبال دارد ، اظهار داشت که شیراز و سایر شهرستان های استان فارس از مراکز علمی دارای جایگاه در کشور هستند و باید با فراهم نمودن زیر ساخت های بیشتر به توسعه بیشتر این دانشگاه ها دست یافت .

وی همچنین بر وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه ها در شیراز برای دستیابی به موفقیت های بیشتر تاکید کرد .

وی خاطرنشان کرد: از مرجع عالی شیعیان درخواست می شود که با ارائه راهکار و مطرح کردن مسائل اجتماعی و اخلاقی جامعه به ویژه جوانان را با مسائل آشنا سازند.

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این دیدار گفت: به همت و تلاش آیت الله مکارم شیرازی شاهد تکمیل و راه اندازی مسجد دانشگاه شیراز هستیم و امید است این حرکت معنوی همچنان ادامه یابد.

دکتر مجید ارشاد خاطرنشان کرد: با نظارت بر مراکز آموزش عالی و نیز دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد و اعزام گروه از این دانشگاه و بررسی مشکلات شاهد ارتقای فضاهای علمی و تحقیقاتی در استان فارس هستیم.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی به منظور سفری چهار روزه، عصر سه شنبه ، ششم آبان ماه ، وارد شیراز شده و امروز در مدرسه علمیه مولی الموحدین (ع) با روسا و اساتید دانشگاه های استان فارس دیدار نمود.

 

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =