ایسنا نوشت:

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نظام اسلامی باید قاطعانه در پی یافتن عامل اسیدپاشی اصفهان باشد، گفت: این جانی یا جانیان باید به صورت علنی قصاص شوند تا دیگران عبرت بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در سخنرانی خود در میدان امام حسین (ع) که با محوریت احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، با بیان اینکه عامل یا عوامل اسیدپاشی اصفهان چهره نظام را موحش جلوه دادند، اظهار کرد: پس نظام باید حق خود را از آن‌ها بگیرد و آن‌ها را مجازات کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: دشمن بر آن است که چهره امر به معروف را خشن جلوه دهد و از این راه این فریضه الهی را منزوی کند در حالی که دستور قرآن این است که امر به معروف با برخورد نرم، مهربانانه،‌ کرامت‌آمیز و اقناعی انجام گیرد. بسیاری از کسانی که مرتکب منکر می‌شوند نسبت به آن منکر ناآگاه هستند و بنابراین امر به معروف باید به شیوه مهربانانه انجام شود. مرتکب منکر بیمار است بنابراین با بیمار با خشونت رفتار نمی‌شود. امر به معروف و نهی از منکر با مهر و کرامت عجین شده است.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به اینکه کسانی که مخالف امر به معروف هستند در اوایل انقلاب نسبت به بی‌حجاب‌ها با خشونت برخورد می‌کردند، اظهار کرد: امام(ره) همان زمان اظهار کرد که باید با این افراد که به دنبال خشونت علیه بدحجاب‌ها بودند برخورد شود.

خاتمی همچنین با بیان اینکه اسیدپاشی اصفهان نمی‌تواند کار یک انسان باشد، گفت:‌ مغرضان خارجی این حادثه را به متدینان چسباندند و عمال خائن آن‌ها در کشور در این دروغ دمیدند. برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها این جنایت را به آمران به معروف منتسب کردند که این جنایت، جنایت کمی نبود. زیرا در این مسئله پای جناح و بازی سیاسی در کار نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: آنجا که برای امر به معروف به اقدام عملی نیاز است باید این اقدام با حکم قاضی انجام بگیرد. یک تلنگر به مرتکبان منکر بدون اجازه قانون جایز نبوده و خود منکر است.

خاتمی همچنین گفت:‌ عبادات،‌ نماز،‌ حج، روزه، حجاب و عفاف،‌ تقویت نظام اسلامی و ولایت فقیه،‌ ایجاد وحدت بین دولت و مردم از معروف‌ها محسوب می‌شود و افراطی‌گری سنی و شیعی بدبین کردن مردم به دولت،‌اغتشاش و التهاب، تغییر مسیر انقلاب اسلامی و فساد اقتصادی منکر است. بدحجابی و بی حجابی منکر است اما منکر محدود به بی حجابی نیست.

این عضو مجلس خبرگان همچنین گفت: عزاداران در مجالس عزاداری مراقب باشند که به دام افراطی‌گری شیعه نیفتند. ما می‌گوییم هفته وحدت اما این افراط‌گریون می‌گویند هفته برائت. در حالی که امام صادق(ع) به شیعیان می‌فرمود در مساجد اهل سنت نماز خوانده و به تشییع جنازه آن‌ها بروید.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگر از سخنان خود با تشکر از نمایندگان مجلس برای رسیدگی به طرح امر به معروف گفت:‌ این طرح که ۳۶ سال دیر به مجلس آمد، خدمتی به نظام،‌ دولت و مسوولان است باید در این طرح مشخص شود حریم خصوصی و عمومی کجاست و چگونه باید از آمران به معروف حمایت شود امیدوارم تمام مواد این طرح تصویب بشود تا امر به معروف و نهی از منکر سامان بگیرد.

خاتمی با اشاره به نهضت قیام امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) به دنبال احیای غیرت دینی بود که در متن احیای غیرت دینی تشکیل حکومت اسلامی قرار داشت. امام می‌خواست فرهنگ امر به معروف زنده شود.

خاتمی در پایان اظهار کرد: در روز دوازده محرم اسرای کربلا وارد شهر کوفه شدند. در این احوال حضرت زینب اجازه نداد فرزندان فاطمه (س) از نان و خرمای کوفیان استفاده کنند اما چادر و روسری زنان کوفه را پذیرفت. آخرین دغدغه امام حسین (ع) در عاشورا نیز دغدغه عفاف و حجاب بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    5 71
    مرگ بر فتنه گر
    • ممدوحی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      0 0
      درود بر اسلام ناب محمدی
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    54 5
    جانیان اسیدپاشی علنی قصاص شوند" برای اولین بار با این یه حرفش موافقم
  • من IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    وقتی کسی گکه اسید رو پاشیده دستگیر نشده از کجا معلومه طرف منافقه ،اسرائیلیه، بسیجی افراطیه،خودش رو بسیجی جا زده یا مسائل عشقیه و.... ا