تداوم وحشت اسیدپاشی با آب پاشی/ خشونتِ خوش‌خیم قابلیت بدخیم‌شدن دارد

کسانی که به جای اسید روی زنان آب می‌پاشند، هر لحظه در حال تولید خشونت و وحشت هستند، اگر کسانی که اسیدپاشی کردند، بیماران روانی بوده یا تحت تأثیر القائاتی قرار گرفته‌اند، افرادی که تظاهر به اسیدپاشی می‌کنند، به نوعی سادیسم خطرناک‌تر دچار شده‌اند.

شبکه آفتاب نوشت:

«از دانشگاه برمی‌گشتم به خانه، از یک جایی در مسیر احساس کردم دو مرد موتورسوار تعقیبم می‌کنند. هر جا می‌رفتم، می‌آمدند. خیلی ترسیده بودم. قلبم داشت از دهانم بیرون می‌زد. شروع کردم به دویدن. به یک کوچه رسیدم. تاریک بود. بی‌تاب بودم. موتورسواران به من نزدیک شدند. نمی‌دانستم باید چکار کنم. دیوار تکیه‌گاهم شده بود، اما پاهایم طاقت ایستادن نداشت. چمباتمه زدم روی زمین، دست‌هایم را گذاشتم روی صورتم. چیزی پاشیده شد روی سر و تنم. تمام تنم به یکباره آتش گرفت، احساس سوزش شدید. مدام جیغ می‌کشیدم. نفسم بالا نمی‌آمد. حنجره‌ام خشک شده بود، قلبم از تپش افتاده، دهانم طعم خون می‌داد. نیمه بی‌هوش روی زمین پهن شدم که صدای خنده‌های وحشتناکی در گوشم پیچید. همه چیز یک شوخی بود. یک شوخی کثیف.»

این روزها، روایت‌هایی مثل این مدام در محافل عمومی شنیده می‌شود. هنوز سایه‌ی شوم اسیدپاشی‌های اصفهان، بر سر زنان است که مردانی بی‌پروا در خیابان‌های شهر به روی آنها آب می‌ریزند و از دیدن وحشت‌زدگی‌شان کیف می‌کنند. نه‌تنها زنان اصفهانی، که برخی زنان در تهران و شهرهای دیگر از این تجربه تلخشان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند. برخوردها با حادثه‌ای که برای زنان قربانی در اصفهان افتاده برخوردهای متفاوتی به دنبال داشته. از یک‌سو اعتراض‌های گسترده و محکوم کردن این اقدام از سوی شهروندان و مسؤولان و از طرف دیگر استفاده‌ی برخی افراد از ترسی که به جان زنان و دختران افتاده و شوخی با واقعه‌ای که بدون شک برای خانواده‌‌ی قربانیان آزاردهنده است. این دست شوخی‌ها حتی به رسانه‌ی ملی هم کشیده شد. چند روز پس از انتشار خبر اسیدپاشی مجری یکی از برنامه‌ها لیوان چای به سمت صورت همکارش تکان داد و با خنده گفت: «از چی می‌ترسی؟ حالا اسیده مگه؟» یک زن جان داده و پنج زن دیگر هنوز در بستر درد و عذاب دست و پا می‌زنند، زنان زیادی خود را در خانه حبس کرده‌اند، وحشت اما دست‌‌بردار نیست.

«کسانی که به جای اسید روی زنان آب می‌پاشند، هر لحظه در حال تولید خشونت و وحشت هستند، اگر کسانی که اسیدپاشی کردند، بیماران روانی بوده یا تحت تأثیر القائاتی قرار گرفته‌اند، افرادی که تظاهر به اسیدپاشی می‌کنند، به نوعی سادیسم خطرناک‌تر دچار شده‌اند.»

آذر تشکر، جامعه‌شناس، درحالی اینها را می‌گوید که این روزها از آب‌پاش‌ها بیشتر از اسیدپاش‌ها هراس دارد. هراسی که ریشه‌ در رفتار عجیب افرادی دارد که بعد از وقوع حوادث اسیدپاشی در اصفهان به شوخی با شیشه‌های آب معدنی به سمت زنان و دختران آب می‌پاشند و از ترسیدن زنان احساس قدرت و شادی به آنها دست می‌دهد.

سؤال این جامعه‌شناس این است: «در جامعه‌ی ما چه اتفاقی افتاده که افرادی از بین خودِ مردم همدیگر را آزار می‌دهند و این آزار برایشان شوخی تلقی می‌شود؟» به نظر او، این نوع رفتار اتفاق عجیبی است که نشان می‌دهد دروان آدم‌ها دستکاری شده به طوری‌که قدرت تشخیص خودشان را درباره‌ی چگونه شاد بودن از دست داده‌اند و نمی‌دانند نسبت به چه چیز‌هایی باید احساس شادی داشته باشند.

«وقتی رویم آب ریختند، فکر کردم اسید است، می‌لرزیدم از ترس. آنها اما بلندبلند می‌خندیدند و به من می‌گفتند: ترسوی بدبخت!» این را یکی از زنان اصفهانی که در معرض آب‌پاشی قرار گرفته می‌گوید، در حالی که مطالعات انسان‌شناسی نشان می‌دهد: چگونه خوشحال ‌شدن ابتدایی‌ترین چیزی است که یک انسان درک می‌کند. «تشکر» با شنیدن این گفته‌ها، جامعه را پر از افرادی می‌بیند که به شدت روانشان به لحاظ انسانی دستکاری شده است؛ سادیسمی به‌شدت خطرناک که رد پای آن در متلک‌های خیابانی و ترساندن دیگران برای شوخی و خنده دیده می‌شود.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ این جامعه‌شناس معتقد است که در این‌گونه موارد بحث اعمال قدرت مطرح است. این افراد در وهله‌ی اول، زن را به‌عنوان موجود ضعیف‌تر تعریف می‌کنند و بعد به عنوان موجود قدرتمند او را آزار می‌دهند.

به‌نظر او، افزایش این موارد نشان می‌دهد که بسیاری از هنجارها در جامعه سقوط کرده و این دست دیگرآزاری همچنان ادامه پیدا می‌کند چراکه افراد شکنجه‌گر به همین راحتی با شوخی و خنده وارد فضای عمومی شده‌اند. موجوداتی که دیگر نمی‌توان به آنها گفت طبیعی.

 

شوخی و قدرت

موارد دیگری از اسیدپاشی در طول دهه‌ گذشته اتفاق افتاده و همواره زنان قربانی اصلی آن بوده‌اند اما حالا این فاجعه دستمایه‌ی شوخی و خنده شده. سونیا غفاری، روانشناس اجتماعی می‌گوید: «شوخی به آدم‌ها احساس قدرت و سلطه می‌دهد. وقتی با مسایل جنسیتی آمیخته شود، شاهد شکل‌گیری نوعی خشونت می‌شویم. خشونتی که در لایه‌های سطحی خود در قالب‌های جک و متلک و... بروز می‌کند. جک‌های جنسیتی‌ای که در کوچه و بازار شنیده می‌شد و حالا در شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر دیده می‌شود، دارد خشونت پنهان را بازتولید می‌کند. این شوخی‌ها زمانی هم می‌توانند با توجه به موقعیت، عرصه‌ای برای بروز عملی پیدا کنند.»

بر اساس آخرین مطالعات روان‌شناسی، ارتباط بین شوخی‌های جنسیتی و خشونت ‌ثابت شده است. روانشناسان برای رسیدن به این مسئله دست به آزمایش زده‌اند. در این آزمون، برای تعدادی از مردان جک‌هایی با مضمون تحقیر زنان بازگو کرده و عکس‌‌العمل‌ آنها را مورد بررسی قرار دادند، مردهایی که این جک‌ها را به راحتی می‌خواندند و با آن مشکلی نداشتند؛ نسبت به خشونت علیه زنان نیز مشکل کمتری داشتند.

غفاری می‌گوید: «جامعه‌شناسان این نوع خشونت را خوش‌خیم می‌دانند، چراکه درجه‌ی آن نسبت به اسیدپاشی کمتر است. این خشونت آسیب نمی‌رساند ولی قابلیت این را دارد که تبدیل به خشونت بدخیم شود. واقعیت این است که خشونت تسری پیدا می‌کند.»

با اینکه این جک‌ها اینقدر خطرناک هستند، نقل کردنشان خیلی فراگیر و همه‌جایی شده، کمتر کسی است که در این زمینه چیزی نشنیده و با آن نخندیده باشد. نه‌تنها در میان جمع‌های دوستانه‌ی جوانان، بلکه در مهمانی‌های خانوادگی نیز تعریف کردن این جک‌ها باب است. غفاری اعتقاد دارد که اصلاً رد پای این مشکل را باید در خانواده‌ها و چگونگی اجتماعی ‌شدن کودکان پیدا کرد. چراکه تجربه‌های کودکی به‌شدت روی رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. وقتی کودکی در خانواده به‌راحتی به این جک‌ها بخندد یا بتواند جنس مخالف را مورد تمسخر قرار بدهد و خانواده واکنشی نداشته باشند، از همان ابتدا می‌فهمد که با کدام گروه می‌تواند به راحتی شوخی کند و حساب‌وکتاب پس ندهد.»

نه‌تنها نحوه‌ی اجتماعی شدن افراد در خانواده بلکه فقدان همدلی نیز می‌تواند، عاملی برای آزار زنان به هر شکلی باشد، اما چه چیزی باعث این فقدان می‌شود؟ غفاری می‌گوید: «وقتی دو جنس از هم تفکیک داده شوند، شناخت آنها از هم پایین می‌آید. در جوامعی که خشونت زیاد است، مردها کلیشه‌هایی از زنان در ذهن خود دارند. مثلاً اینکه زنان ضعیف هستند. خوب همین نداشتن شناخت، میزان همدلی با زنان را پایین می‌آورد. وقتی شناختی درست از زن وجود نداشته باشد، فرد نمی‌تواند درک کند که این شوخی با این حجم از خشونت چه آسیبی به روان زنان وارد می‌کند.»

 

خشونت و پوکی استخوان

«رسانه همانقدر در ایجاد خشونت تأثیر دارد که نبود کلسیم در پوکی استخوان. مشکل جامعه‌ی ما این است که در مبارزه با خشونت متولی مشخصی نداریم، در حالی که در مورد تغذیه اقدامات متعددی انجام داده‌ایم و تا اقدام به کاهش این خشونت نشود، شاهد صحنه‌های بسیار غم‌انگیزی خواهیم بود.» غفاری اینها را می‌گوید و این روزها در جامعه شاهد این‌گونه صحنه‌ها هستیم. آمار سازمان دفاع از قربانیان خشونت در روز جهانی امحاء خشونت علیه زنان نشان می‌دهد 66 درصد زنان ایران در طول زندگی قربانی خشونت هستند.

تشکر چاره‌ی کار را بازتوانی‌های روان‌شناختی در ارتباطات اجتماعی می‌داند برای اینکه مردم با داشتن این توانایی‌ها بتوانند به درجه‌ای از تحمل برسند و بتوانند به حقوق همدیگر احترام بگذارند.

غفاری اما به‌عنوان یک روان‌شناخت اجتماعی معتقد است: «برای از بین بردن خشونت علیه زنان باید از راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت استفاده شود. بحث آموزش با کمک رسانه بلندمدت است اما در کوتاه مدت باید از مجریان قانون یاری گرفت. همانطور که در خیلی از کشورها تبعیض نژادی مجازات دارد. وقتی شوخی کردن برای من هزینه‌ای ندارد، به راحتی یک ظرف آب به دست می‌گیریم و به بهانه‌ی تفریح و شوخی تظاهر به اسیدپاشی می‌کنیم. باید واقع‌بین باشیم، مجازات یک امر پیشگیرانه است.»

اگر چه نباید فراموش کرد که طبق قوانین کشور ایجاد هرگونه مزاحمت برای زنان شش ماه حبس و 74 ضربه شلاق دارد و مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته شده اما «حسین احمدی‌نیاز»، وکیل پایه‌یک دادگستری معتقد است که این مجازات کافی نیست و به صورت مشخص برای تظاهر به اسیدپاشی قانونی نداریم.

او می‌گوید هرچند این نوع تظاهر، اختلال در نظم به شمار می‌رود و جرم است، با این همه مسئله‌ی اساسی این است که قوای سه‌گانه باید دست به دست هم بدهند که اسیدپاشی و تظاهر به آن دیگر تکرار نشود و برای رسیدن به این منظور باید قانون تشدید مبارزه با اسیدپاشی تصویب شود و نمایندگان باید اشد مجازات را برای این افراد در نظر بگیرند چراکه به نظر می‌رسد ضعف قوانین باعث شده این موضوع در ایران رواج بگیرد و در این چند سال اخیر بارها و بارها اسیدپاشی به صورت زنان تکرار شده. باید در جایی این چرخه‌ی مداوم خشونت متوقف شود.

چرخه‌ای که وحشت به دل دختران، زنان و مادران این مرز و بوم می‌ریزد. احساسات و عاطفه‌شان مایه رنجشان شده و این تکرار منجر به ویرانی روح و تنشان می‌شود، ویرانی‌ای که در نهایت از کالبد آنها خارج شده و به کل جامعه تسری پیدا می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    پناه بر خدا...مریضای روانی روز ب روز بیشتر میشن...
    • بی نام US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      منفی میدم چون این قضیه اخیر برنامه ریزی شده است و افرادی که مسئولش هستن "بیمار" نیستن بلکه "مجرم" هستن.
    • بی نام US ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      ناشناس21:11 اونایی که اسید می ریزن هم بیمار هستند و هم مجرم ولی کسانی که آب میریزن و از وحشت دیگران لذت میبرن فقط مریضن
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      179 6
      خیلی بعیده انگیزه آب پاشیدن روی زن ها فقط تفریح یه عده باشه. به نظرم برنامه ریزی شده هست. ایجاد وحشت و ترس از یه گروه
    • سينا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      107 0
      اونايي كه آب ميريزن مجرم هم هستن از بين بردن آرامش جامعه اخلال در امنيت كشور قاضي نيستم ولي فساد در ارض ديگه چي جوريه؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    "وقتی دو جنس از هم تفکیک داده شوند، شناخت آنها از هم پایین می‌آید. در جوامعی که خشونت زیاد است، مردها کلیشه‌هایی از زنان در ذهن خود دارند. این عدم َ شناخت صحیح، میزان همدلی را پایین می آورد."
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      پدیده اسید پاشی ربطی به جدا یا مختلط بودن نداره.یه مشکل فرهنگیه که یه جا اینجور خودش رو نشون میده جاهای دیگه به شکلهایی دیگه.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      دوست عزیز این دو خط شما واقعا پرمغز و تکان دهنده بود و ظاهرا نقل قول کردید میشه بفرمایید اینو از کدوم کتاب یا مقاله خوندید و متعلق به چه کسی هست هر کی میدونه با یه کامنت زیر همین نظر جواب بده اگه منابع دیگه ای که فکر میکنید مطالعه اش برای عموم مفید باشه در این رابطه معرفی کنید لطفا
    • بی نام EU ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      10 59
      جنسش بد بوده
    • همون بینام ِ اول A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      49 3
      دوست عزیز اینو از همین متن نقل قول کردم
    • مقداد A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      46 4
      بهترين نظر رو دادين اين جمله خيلي منطقي و بجاست ممنون
    • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      39 0
      بله در بخشهای دیگه هم وجود داره ولی یه نگاه به وقایع ِ همه جای دنیا کافیه تا متوجه بشیم که هرجا شناخت مردها از زنها ناصحیح هست،به دلایل مختلف از بیسوادی گرفته تا فرهنگ غلط تا تفکیک جنسیتی یا هرچیزدیگه، خشونتهای جنسیتی هم بیشتر دیده میشه. و مسئولان هم با جدیت ِ کمتر و با تاخیر بیشتر بهش توجه میکنن.
    • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      آسمون ریسمون به هم مرتبط شدند. هورااااا بالاخره ربط گودرزی به شقایق معلوم شد واااای چقدرم مثبت گرفته ایولللللل
    • بی نام EU ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      74 5
      کاملا درسته، علل افزایش بی رویه طلاق در جامعه هم همینه.
    • دوباره همون بینام ِ اول A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      35 0
      دوستان یه کم عجیبه که ما ساعتهای زیادی رو در اینترنت میگذرونیم و ممکنه صفحه هایی رو بخونیم که خوندنشون خیلی هم ضروری نباشه. اما وقتی یه جامعه شناس درباره ی یه همچین موضوع مهمی صحبت میکنه، حاضر نیستیم متن رو کامل بخونیم. و حتی درباره ی متن ِ نخوانده کامنت میگذاریم. شاید همین تنبلی ها و فرار کردن از خواندن و گوش کردن و فکرکردن، ما را به این وضع کشانده. بهتره تا دیرتر نشده این روند رو اصلاح کنیم. با خودمم هستم
    • فرشته IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      42 3
      بی نام دوم این تفکیک جنسیتی یکی از موارد در کنار موارد دیگر هستش که باعث ایجاد خشونت میشه من از بعضی ها خیلی متعجبم که چه طور بدونه اینکه متن بالا را کامل بخونند نظر میدن یعنی اینقدر وقت گیره؟؟ خیلی خوبه که به ریشه یابیه این عمل غیر انسانی پرداخته بشه تا بشه یک راه حلی درست براش پیدا بشه. اعدام فقط صورت مسئله رو پاک میکنه
  • محمد A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    303 1
    اینا رو هم باید بندازن زندان ترساندن هم گناهه هم جرمه هم برهم زدن نظم و امنیت و آرامش
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    523 7
    این مجلس محترم که انقدر به فکر امر و نهی از معروف و منکر هست، چرا فکری به حال خشونت علیه زنان و کودکان نمیکته؟نه قانون ِ جامعی داریم دراین زمینه نه مرجع ِ مشخصی که مسئول باشه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    لودگی و شوخی کردن با هر چیزی مدتهاست بین عده ای از مردم جا افتاده.رد و بدل هزلیات و هجویات لفظی بین مردم و حالا هم این موردها در عمل.تازه فهمیدن جامعه دچار مشکله ؟باید گفت صبح بخیر البته بازم خوبه فهمیدن و امیدوارم حل این مسئله پیگیری بشه نه اینکه در حد سخنرانی و مصاحبه بمونه.چند روز پیش به خاطر این شوخی مسخره اگه خیابان شلوغ بود ممکن بود یک تصادف اتفاق بیفتد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    359 0
    همونقدر که ماشین ها و گروه های گشت ارشاد رو توی خیابون های این مملکت گذاشتن،حالا بیان و نیروی انتظامی رو در محل های شهر های اصفهان وغیره قرار بدند و با چنین بیمارانی به شدت برخورد کنند تا یاد بگیرند که برهم زدن امنیت عمومی و ایجد رعب و وحشت و آزار زنان کیفری جز زندان ندارد..
    • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      16 26
      به نظر من جرمشون یکیه وباید مثل هم مجازات بشن
  • محدثه A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    136 9
    چي داره تو اين مملكت ميگذره؟بس است ديگر
  • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    77 0
    من دیگه حرفی ندارم
  • بي نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    112 2
    ما تو اين مملكت داريم كجا ميريم؟ يا شايد بهتره بگم كجا برميگرديم؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    ترقه های 4 شنبه آخر سال هم یه چیزی شبیه همینه
    • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      103 3
      بله دوست عزیز چیز خوبی نیست ولی میدونی چرا چهارشنبه سوری به اینجا رسید ، چون آقایون اول نفیش کردند بعد کوبیدنش ، در صورتی که مثل هر جای دنیا اگر خود دولت در شهر ها محلی رو برای این جشن ها انتخاب میکرد و یک مراسم آتشبازی شکیل ایجاد میکرد آیا به اینجا میرسید ، مطمئن باشید هزینه های این جشن خیلی خیلی کمتر از ترقه و بسیج نیروهای پلیس و ... است
  • ب ر A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    همه به خاطر بیکاریه....اول به فکر شغل جوون های بی پارتی باشید,بعد بگین بزایید
  • بی نام JP ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    160 2
    ّعد از حادثه 11 سپتامبر؛ چند تا از جوونای آمریکایی لباس عربی پوشیدند و بخاطر مسخره بازی و خندیدن یطوری سعی در ترسوندن مردم داشتند. پلیس بعد از بررسی متوجه شد که اصلا عرب نبودند و هدف اصلی کارهاشون رو فهمید.. اونها به جرم تشویش اذهان عمومی به 15 سال زندان محکوم شدند. حرکت این افراد آب پاش هم مثل دزدی با اسلحه پلاستیکی می مونه. حتما باید باهاشون برخورد بشه
  • سامان IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    87 5
    هر روز بدتر از دیروز.
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    خیلی کار خنده داری هست و بهترین روش خنده است. دقیقا" تا یک هفته باعث خنده میشودبنده خدا تا چند ساعت خیال میکند که اسید هست و با تاخیر کار میکند. آخر قضیه هم خیال میکند اسید ایرانی بود و کار نکرد و شانس آورده.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      89 0
      برو زود خودتو به دکتر نشون بده
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      64 1
      بی نام جان به روانی توهین نکن
    • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      30 7
      حتی جرمی هم نمیشود برای آبپاش محاسبه کردچون افراد میگویند سطل آب اتفاقی روی این افراد ریخته و ناشی از دست انداز یا ترمز بوده.
    • میم کاف A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      29 0
      بهترین کار عکس گرفتن و پخش کردن در فضای مجازیه تا اون انسان های ... مورد قضاوت همگان قرار بگیرند
    • بی نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      17 2
      خودم زیاد ناراحت نشوید از جنبه مزاح و تفریح گفتممیدانم که کار خوبی نیست و من را ببخشید
  • بی نام US ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    اعدام در ملا عام، چهارشنبه سوري، كشتن حيوانات در ملا عام همه از عوامل افرايش خشونت در ايرانه
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      51 3
      خدایی چه ربطی به چهارشنبه سوری داره؟ برای اینکه به لیستت اضافه کنی جشن گوجه فرنگی در اسپانیا گاو بازی در اسپانیا فستیوال های شادی در چین و آمریکای جنوبی همه از نشانه های خشونت در ایران است منکر افزایش خشونت نیستم حتی خشونت کلامی در کامنتا خیلی چیزارو نشون میده اما این مثال واقعا غلطه.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      48 30
      بی نام اخری 4 شنبه سوری به قول شما یه جشنه برای شادی همه مردم نه یک شبه جنگ داخلی که یه عده تنشون بلرزه.مغازه ها و مطب ها تعطیل کنند. اورژانس ها بیمارستان ها و اتش نشانی ها در حال اماده باش قرار بگیرن و یه عده از ترسوندن بقیه قند تو دلشون اب بشه..این چهارشنبه سوری مدرنه که مشکل داره، نه اون 4 شنبه سوری سنتی
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      11 89
      اونهایی که دارید از چارشنبه سوری دفاع میکنید و میگید رسم قدیم ایرانیه زنده به گور کردن دخترها هم رسم دیرین مردم حجاز بود اگه قرار باشه بر رسوم مردود و خرافاتی پدرانمان باشیم که دنیا پیشرفت نمیکرد
    • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      63 1
      بی نام 22:28 استاد گرامی خیلی خنده داره که یک جشن رو با یک جنایت مقایسه میکنی چرا سانسور میکنی
  • احمد NL ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    24 1
    واقعا چرا جامعه به این سطح تنزل پیدا کرده؟ چرا درد و رنج عده ای شده تفریح و خنده عده دیگر؟ لطفا سیاست گذاران فکری برای حل ریشه ای این مسائل بکنند،
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    27 9
    شان و منزلت زن واقعا در جامعه ما وضعیتش اسفبار است.
  • احسان IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    79 7
    حالم بهم میخوره از مردم آزار ، کسانی که متلک میگویند ، یا طرف سر چهار راه گردنش رو 180 درجه مثل جغد میچرخونه که دختر ماشین عقبی رو نگاه کنه اون هم به مدت 60 ثانیه موندم آناتومی بدن این افراد چگونه است که چنینی توانایی دارند
  • رضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    10 77
    بدترین درد ما این ملت شایعه پراکن هست ... بس کنید تو رو به ابوالفضل
  • بی نام RO ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    53 30
    جلو این بیماری ها باید هشت سال پیش گرفته میشد..دعواهای وحشیانه تو مترو سر چهارراه ها با یه تصادف کوچیک...مردم همه شدن چاشنی بمب خدا به دادمون برسه...
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    15 2
    رشد خشونت چیزی نیست جز بیکاری الافی بلاتکلیفی روحیه بد و اندوه و غم و کینه و نفرت از زندگی خویش و جامعه و... هزارتا درد و مرض دیگه که اینطوری میزنه بیرون.تا وقتی شکاف طبقاتی به این شدت هست تا وقتی میلیونها جوان بیکار هستند و هیچ اینده ای دربرابر خودشون نمیبینن باید شاهد رشد خشونت و فساد اخلاقی و اعتیاد هم باشیم مسولین کلاهشونو بزارن بالاتر
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    84 4
    عجيبه كه هنوز بازداشت نشدن
  • میم کاف A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    24 7
    بهترین کار برای مقابله با این بی فرهنگی ، ثبت تصاویر این افراد در فضای مجازی و نمایش عمل آنها برای همگان است
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    41 4
    مجازات شدید برای تظاهر به اسید پاشی باید در نظر گرفته شود مثلا جریمه چند میلونی یا یک الی 2 سال زندان
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    35 3
    آب از سرچشمه گله
  • مینو IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    35 3
    به نظر من باید توسط قربانیان هر کدام جداگانه به همان شکل رویشون اسید بریزند تا ببینند چه مزه ای داره....اعدام براشون کمه
  • امیر A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 75
    چه ربطی به آب پاشی داره آخه ؟؟؟؟ همه جای دنیا مراسم آب بازی و آب پاشی دارند. اگر اینطور که شما می گید باشه تا حالا باید مردم کشور های دیگه با اسید نابود می شدند.
    • محمد A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      56 0
      آی کیوت من را کشته
    • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      61 0
      واقعا آدم متاسف میشه برای تو و امثال تو که فرق بین مراسم آبپاشی و آبازی رو با تظاهر به اسد پاشی و ایجاد وحشت بین مردم رو نمیدونی..
  • امیر GB ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    44 16
    بیخود جنسیتیش نکنید من اصفهانیم ... همین اراذلی که این روزها آب روی خانم ها میپاشند قبل از این اتفاقات تفریحشان رفتن پشت سر عابرین و جیغ کشیدن بود یک بار در زیرگذری چنین کاری با من کردند خدا میداند نزدیک بود سکته کنم مدتی همانجا وسط خیابان نشستم .... برای آنها مرد و زن تفاوتی ندارد ... بارها دیده ام وقتی از کنار مرد یا پسری رد میشوند بی دلیل تمسخر میکنند و فحش ناموس میدهند و قاه قاه میخندند ...
    • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      7 0
      بهت مثبت دادم. اما باور کن مزاحمت برای خانم ها خیلی شدیدتر و آزار دهنده تر هست. مردها آمکانات بیشتری برای دفاع دارند. این اراذل خیلی جرات نمی کنن مزاحمت ایجاد کنن.
  • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    6 71
    به عوض این مباحث پیگیر حکم فتنه گران و دور زنندگان و خاوری ملعون باشیداین موارد کوچک و خصومت شخصی است.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      1 0
      اخه ای کیو این مسئله امنیت مردم مخصوصا دختران و زنان رو به خطر انداخته اونوقت میگی این یه مسئله شخصیه؟ خدا شفاتون بده
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    48 6
    وقتی پسر و دختر را از بدو تولد از هم جدا می کنید این اتفاق هم رخ می ده.
  • مهي ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    7 0
    فقط ميتونم بگم متاسفم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    6 48
    محرم و نامحرمی حکم خداست میفهمی؟یه کم برید از منابع درست تحقیق کنید جوامع خارجی چه خبره .از هر ده فرزند هشتاش دی ان ای متفاوت نسبت به پدرش داره .باکرگی معنایی نداره .
  • داود A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 2
    سلام دوستان. روزانه بالای 5000 هزار تصادف منجر به خسارت و جرح و فوت میشه چرا هیچکسی تاحالا اعتراض وتجمع نکرده؟ ؟؟ این نشون میده کسایی هستن دارن هیزم برا آتیش کوچیک میریزن. مردم تحریک میشن و پیامدهای امنیتی و قضایای مفصل دیگه به وجود میاد. باید هوشیار باشیم ....