فارس نوشت:

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از یک دیپلمات بی‌نام غربی گزارش داد فردی که ایران از اعطای ویزا به وی خودداری کرده، یک آمریکایی است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در ادامه جوسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران، به نقل از یک دیپلمات بی‌نام،‌ گزارش داد کارمند آژانس که ایران به وی اجازه ورود نداده، ملیت آمریکایی داشته است.

این خبرگزاری دیروز (چهارشنبه) به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که تهران از دادن روادید به یکی از اعضای تیم بازرسی آژانس خودداری کرده است. به نوشته رویترز، این سومین بار است که این فرد اجازه ورود به ایران را نمی‌یابد.

رویترز در حالی در گزارش خود مدعی شده است که این اقدام تردیدها در رابطه با برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد که ارائه روادید به اتباع خارجی از حقوق حاکمیتی کشورها به شمار می‌آید و اعضای آژانس بر اساس قوانین داخلی این سازمان حق دارند در رابطه با ورود اعضای تیم‌های بازرسی تصمیم‌گیری کنند.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌الملل انرژی اتمی گزارش روز گذشته رویترز واکنش نشان داده و به خبرنگار فارس گفت ایران هیچ تعهدی برای اعطای روادید به کارشناسان آژانس ندارد. به علاوه، در حالی که رویترز امروز مدعی شده است این فرد یک کارشناس تسلیحاتی است، آقای نجفی تصریح کرده است که این فرد «با تابعیت خاص، تنها کارمند آژانس است و بازرس انتصابی هم نیست».

سفیر دائم ایران در آژانس با ذکر این نکته که ایران بر اساس مقررات آژانس هیچ تعهدی برای صدور روادید برای کارمندان آژانس ندارد، همچنین گفت:‌ «حتی در خصوص بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد آنها محفوظ است و ایران از این حق در گذشته استفاده کرده است».

ایران پیش از این بارها نسبت به درز کردن اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، ابراز نگرانی کرده است. انتقال اطلاعات فردی دانشمندان هسته‌ای از جمله مواردی است که آژانس خواستار آن است، اما تهران با اشاره به شهادت چند تن از دانشمندان هسته‌ای ایران به دست سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عنوان کرده است که این اطلاعات ممکن است مانند گذشته از طریق عواملی در داخل آژانس، در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار گیرد.

نمایندگان ایران و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل این هفته در تهران نشستی داشتند که به گفته آقای نجفی قرار نبوده برنامه آن به صورت عمومی منتشر شود. با این حال، خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از یک دیپلمات غربی این خبر را که قرار بود محرمانه باقی بماند، منتشر کرد.

در همین زمینه رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرنگار فارس با ابراز تاسف از انتشار اطلاعات طبقه بندی شده آژانس، عنوان کرده بود: «این موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می کند و لازم است آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه عمل کند».

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 2
    شما برای نماینده ایران در سازمان ملل روادید صادر نکردید ایران هم برای نماینده شما در آژانس. این به اون در.