مدیر گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد که در انتخاب، انتقال فناوری و بهره برداری از هواپیمای ایران ۱۴۰ هیچگاه نظر دانشگاهیان پرسیده نشد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر فتح‌اله امی، مدیر گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس و نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با انتقاد از عدم توجه به نظرات کارشناسی دانشگاهیان در پروژه هواپیمای ایران ۱۴۰ اظهار داشت:« این پروژه از همان ابتدا انتقادات گسترده اساتید دانشگاهی را به دنبال داشت.»

وی که در هنگام انتخاب هواپیمای آنتونوف رایزن علمی ایران در روسیه بود، تصریح کرد:« جلسات بسیاری در آن زمان برای انتخاب هواپیما در روسیه برگزارمی‌شد اما حتی یک بار از من یا هیچ یک از دیگر اساتید دانشگاه برای شرکت در این جلسات دعوت به عمل نیامد.»

وی با اشاره به مشکل عدم توانایی هواپیما برای پرواز با یک موتور و کارآیی ضعیف موتورهای این هواپیما به ویژه در هوای گرم، افزود:« مشکل موجود در موتورهای هواپیمای ایران ۱۴۰ موضوعی بود که کارشناسان دانشگاهی بارها در مورد آن هشدار داده بودند اما گوش شنوایی برای این هشدارها نبود.»

دکتر امی همچنین با یادآوری این واقعیت که موتور هواپیمای ایران ۱۴۰ تبدیل شده یک موتور بالگرد است، گفت:« تبدیل یک موتور بالگرد به موتور هواپیما کار صحیحی نبود و این افت راندمان موتور را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد همین عامل باعث شده که هواپیما در هنگام بلند شدن از قدرت کافی برخوردار نباشد و سقوط کند.»

امی با اشاره به هزینه‌های بالایی که تاکنون صرف ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ شده، ادامه داد:« اگر انتقادی به هواپیمای ایران ۱۴۰ می‌کنیم منظور آن نیست که خط تولید را ببندیم و تمام هزینه‌ها و زمان و دانش فنی به دست آمده در این پروژه را به باد دهیم بلکه دیدگاه کارشناسی می‌گوید باید اشکالات هواپیما را برطرف کرد و تا زمانی که اشکالات وجود دارد از آن برای جابجایی مسافر استفاده نشود.»

وی افزود:« هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمای خوبی است و تنها مشکل آن موتورهای ضعیف است. در صورتی که موتورهای آن تعویض شود می‌تواند به جمع هواپیماهای مطمئن و اقتصادی بپیوندد.»

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    125 3
    این که کاری نداره، هواپیما رو بدن دست کارشناسان سایپا و ایران خودرو، سه سوته موتور ، اتاق و.......... رو جابجا و یک هواپیمای مطمئن تحویل میدن مثل پی کی ، روا، تیبا، آردی، اینجوری تحریم هم دیگه اثری نداره
  • مهردادششم A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    7 3
    به جای سرمایه گذاری روی این نمونه آشغال شرکت آنتونوف ، می تونستید روی هواپیمای ترابری وتاکتیکی آنتونوف ۷۰ سرمای گذاری می کردید حتی در استاندارد های غربی یه هواپیمای درجه یک بود و می شد جایگزین سی ۱۳۰ قدیمی بشه . چه فرصت خوبی بود چون الان روسیه هم به خاطر درگیری با اکراین از قراردادش صرفنظر کرده .
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    10 1
    مطمئناً به نظر کارشناسان توجّه نشده است. یکی از آزمایشات برای ارزیابی توان موتور هواپیما این است که در ارتفاع معینی یکی از موتورهای هواپیما را خاموش می کنند و هواپیما نباید افت ارتفاع محسوسی داشته باشد. به عبارت دیگر، موتور دیگر هواپیما باید کشش کافی داشته باشد. امّا ظاهراً در این هواپیما به این مسئله توجهی نشده یا این ضعف نادیده گرفته شده است.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    21 1
    حالا اخرش کی مقصر شد ؟ کی محاکمه شد؟ مسئولان حادثه باهاشون چه برخوردی شد؟ تکلیف قربانیان بدبخت چی شد؟ هیچی به هیچی مالیده شد رفت
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      3 4
      مگه فوتباله که هیچ به هیچ شده ؟؟؟؟ نخوندی چند میلیارد تومن بیمه به خسارت دیدگان پرداخت کرده درسته که از بین رفتگان را به جمع خانواده برنمیگردونه ولی دیگه سیاه نمایی نکنید بهرحال باید با هر مشکلی منصف برخورد کرد نه تندروی نه کوتاهی به دور از جو و احساس
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    19 2
    در کدام کار به نظریات دانشگاهیان توجه شده؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    18 3
    پراید هوایی هم رسبد
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    16 1
    عزیزان من اگر اوکراین و یا روسیه می توانستند هواپیمای مسافربری منطبق با استاندارد تولید کنند حد اقل در ناوگان خودشان استفاده میکردند بروید ببینبد هواپیماهای ایرفلوت را در پروازهای بین المللی
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    51 1
    نه خوب فکر کردن پژو که با موتور ضعیف تر و بدتر بازم راه بره چرا اصلا به فکر قدرت موتور نیستن؟ پژو 2000 بود شد 1768 سی سی الآنم که tu5 یا همون 1600 هست تا چند روز دیگه هم با موتور پراید روش میزارن لابد :/ بعدم با موتور 125 میدن بیرون که دیگه راه نره که بنزین مصرف کنه
    • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
      2 6
      شما کلا ازموتوربیخبری
  • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    12 0
    خیلی کنایه آمیزه که این هواپیما دقیقا در نزدیکی کارخانه سازنده موتورش سقوط کرد.
  • بیکار A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    43 4
    مگه جاهای دیگه شده که انتظار داشتین اینجا بشه؟ اگه می شد که الان مجبور نبودن هی چاله چوله های قبلی ها رو پر بکنند. یادتون نره یه بنده خدایی وزیر شد گفت برای انتخاب رئیس دانشگاه بگذارید به نظرات دانشگاهیان هم توجه کنیم. همچی طرفو کله پا کردند که نگو.
  • منصور آجیر A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    31 0
    متاسفانه توی مملکت ما ظاهرا جان انسانها اخرین چیزیه که ممکنه مهم باشه قطار داریم از زمان جنگ جهانی کامیون در حد لالیگا:هوو اتوبوس در حد المپیک:اسکانیا ضد حریق مینیبوس: بنزن مدل هیتلر ون: چینی سواری: پراید ضد گلوله پژو نسوز هواپیما: تپولوف .. انتونوف .. فوکر از دلایل ارائه شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران عدم آموزش استاندارد خلبانان و کنترل کیفی میزان خطای آنان ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها و سو مدیریت و برنامه ریزی نادرست دانست ......و یکیپدیا
  • انگشت به دهان IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    15 0
    مدیران دولتی همیشه اینکارو میکردن یعنی تعویض موتورها با هم ، داشبورد ، راهنما و ... و کلی کشته دادیم . منتهی این دفعه که موتور هلی کوپتر رو هواپیما گذاشتن و افتاد صداش بیشتر بود همین .
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    8 13
    مثلا در مواردی که به نظر دانشگاهیان توجه شده چه اتفاق خارق العاده ای افتاده؟
  • دلسوز IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    20 1
    این حرف گوش ندادن ها یا خود رای بودن یعنی چی فکر کردین آپولو ساختین.100 سال پیش آمریکا این راهو رفته حالا ما دوباره این راهو تجربه کنیم به چه قیمتی به قیمت کشته شدن چندین نفر و رفتن آبروی کشور . بسه دیگه انقدر عقب افتادیم از دنیا ولی هنوز به همون روش قبلی ادامه میدید .
  • حسام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    5 1
    خیلی جالبه همه مون همه جا صاحب نظریم
  • بی نام US ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    8 0
    بااین موتور کوچک و پروانه های درشت اصلا با دو تا موتور هم مشکل دارد چه برسد به یک موتور. دشمنان اول برای تست این وسایل یک خلبان با صندلی قابل ایجکت را با هواپیما با ظرفیت سه برابر را با یک موتور روشن میکنند تا ببینند آیا با یک موتور میتواند شتاب بگیرد و پرواز بکند یا نه؟؟ بعد از 100 بار تست کردن اجازه پرواز با یکسوم وزن را صادر میکنند.
  • بی نام DE ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    6 0
    اخه تعهد مهمتر از تخصصه دیگه