ایسنا نوشت:

«اگر مراکز اقامتی، زنان مجرد (تنها) را در صورت نداشتن نامه‌ی "اداره امکان" نپذیرند، تخلف کرده‌اند و باید از طریق همان اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی، تخلف آن‌ها پیگیری شود.»

گزارش تکان‌دهنده‌ی دانشجوی دختری که به‌علت دیر رسیدن، از خوابگاه محل اقامتش جا ماند و بعد هم با مراجعه به چند مهمانپذیر، به‌علت نداشتن شناسنامه و نامه‌ی اداره‌ی اماکن، جواب رد شنید و مجبور شد، شب را در پایانه‌ی اتوبوس‌رانی به صبح برساند، برای چندمین‌بار در طول سال‌های گذشته، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا برخی مراکز اقامتی بعد از گذشت 15 سال از ابطال بخشنامه‌ی اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی، همچنان از پذیرش زنان مجرد (تنها و بدون داشتن همراه مرد محرم به اضافه‌ی مدارک مستند که تأییدکننده‌ی این محرمیت باشد) خودداری می‌کنند؟!

نیروی انتظامی و مسوولان اداره‌ی اماکن بارها اعلام کرده‌اند که هیچ ممنوعیتی برای پذیرش زنان مجرد در مراکز اقامتی وجود ندارد، چون نیروی انتظامی به‌طور نامحسوس با سیستم ثبت مسافر در مراکز اقامتی در ارتباط است.

سیستم ثبت در مراکز اقامتی به این شکل است که مشخصات مسافر، زن یا مرد (در هر رده‌ی سنی) بعد از تکمیل فرم پذیرش، در سامانه‌ای ثبت می‌شود که نهادهای زیادی به اطلاعات آن دسترسی دارند،‌ از جمله اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی. بنابراین و البته طبق بخشنامه‌ی اداره‌ی اماکن، دیگر لزومی ندارد مسافر به این اداره، مراجعه کند و معرفی‌نامه‌ی آن اداره را به‌شکل دستی به مراکز اقامتی تحویل دهد.

با این وجود، ظاهرا بخشنامه‌ی جدید اداره‌ی اماکن با موضوع «حذف ممنوعیت پذیرش زنان مجرد در مراکز اقامتی بدون تأیید این اداره» بعد از این همه سال، هنوز به‌دست برخی مراکز اقامتی نرسیده یا توجیه از سوی اداره‌ی اماکن پس از ابلاغ بخشنامه‌ی جدید، آن‌قدر قوی و مناسب نبوده که مراکز اقامتی، بدون داشتن واهمه از بار مسوولیت و تخلفی که متوجه‌شان خواهد شد، زنان را پذیرش کنند.

با وجود این‌که آن دانشجوی دختر علی‌رغم داشتن کارت شناسایی به مهمان‌پذیر راه داده نشد، اما رییس اتحادیه‌ی هتلداران استان تهران در این‌باره تأکید کرد: مسافر حتی اگر هیچ مدرک شناسایی هم نداشته باشد، مرکز اقامتی طبق بخشنامه‌ها و ضوابط موجود، مجبور است که مسافر را پذیرش کند و سپس اداره‌ی اماکن را در جریان قرار دهد. در اجرای این قانون، هیچ تفاوتی بین مسافر زن و مرد وجود ندارد.

ماجرای دانشجوی دختر، یک مصداق برای کل زنان ایرانی است و این موضوع را مطرح می‌کند که تکلیف در این‌باره چیست؟ چرا هربار باید این سوال مطرح شود که آیا اداره‌ی اماکن، بخشنامه‌ی قبلی خود را باطل کرده و بخشنامه‌ی جدید را به تمام واحدهای اقامتی حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور، ابلاغ کرده و اگر این‌طور است، چرا هنوز برخی مراکز اقامتی خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند؟

جمشید حمزه‌زاده ‌- رییس جامعه‌ی هتلداران ایران - در این‌باره گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم، بخشنامه‌ی قبلی اداره‌ی اماکن، سال‌هاست باطل شده و بخشنامه‌ی جدید هم سال‌هاست ابلاغ شده و حتما به‌دست تمام مراکز اقامتی رسیده است و آن ممنوعیت قبلی برای پذیرش زنان در این مراکز باید برداشته شده باشد.

او گفت: مراکز اقامتی طبق آخرین بخشنامه‌ی اداره‌ی اماکن، باید مسافر را حتی اگر مدارک شناسایی نداشته باشد، پذیرش کنند.

محمدعلی فرخ‌مهر - رییس اتحادیه‌ی هتلداران استان تهران -، یعنی شهری که کانون حادثه برای آن دختر دانشجو و شاید زنان و دختران دیگری هم بوده باشد، نیز با تکرار و تأیید سخنان رییس جامعه‌ی هتلداران ایران، گفت: مسافر، فرقی نمی‌کند زن یا مرد، تحت هر شرایطی و بدون داشتن مدارک شناسایی باید در مرکز اقامتی، پذیرش شود و اصلا به داشتن نامه‌ی اماکن نیازی نیست.

او ادامه داد: وقتی مسافری فرم پذیرش در مرکز اقامتی را تکمیل می‌کند، مشخصاتش در سامانه‌ای ثبت می‌شود که اداره‌ی اماکن به آن دسترسی دارد و دیگر نباید آن نامه را بخواهند. مراکز اقامتی با این کار دقیقا طبق بخشنامه‌ی اداره‌ی اماکن رفتار کرده‌اند و تخلفی هم صورت نگرفته است.

او گفت: ما ابتدا مسافر را پذیرش می‌کنیم تا از حوادث بعدی جلوگیری شود، سپس به اداره‌ی اماکن با ثبت مشخصات مسافر اطلاع می‌دهیم. این روش سال‌هاست در مراکز اقامتی تهران اجرا می‌شود.

فرخ‌مهر پس از شنیدن ماجرایی که برای آن دانشجوی دختر رخ داده، در پاسخ به این پرسش که اگر مرکز اقامتی از پذیرش مسافر حتی با داشتن کارت شناسایی و به بهانه‌ی نداشتن نامه‌ی اداره اماکن خودداری کردند، برخورد چه خواهد بود؟ گفت: اگر مرکز اقامتی، مسافر را نپذیرند، تأکید می‌کنم فرقی بین زن و مرد نیست، تخلف کرده‌اند و باید از طریق اداره اماکن نیروی انتظامی پیگیر آن تخلف شد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    345 5
    الان که با این هتلای گرون همه باید تو خیابون بخوابیم......
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      18 0
      قانون بیخودی هست . این دوستمون هم راست میگه الان هتل تخت یکنفره شبی 70 هزار تومن
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      12 3
      کشف جدید: این 3 نفر که تا این لحظه منفی دادن قطعا هتل دار بودن خخخخخ
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    139 4
    این بخش نامه عدم پذیرش اجرا نمیشه. من مسافرت میرم مشکلی هم نیست. این بیچاره دانشجو بوده، احتمالا فکر کردن دختر فراریه. ولی حتی اگرم دختر فراری بود این کار درست نبود، یه کم وجدان چه از طرف مسئول خوابگاه چه از طرف هتلدارها میتونه جلوی تباه شدن آینده خیلی از دخترها، چه فراری و چه غیرفراری رو بگیره.
    • بی نام 2 IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      14 3
      بحث وجدان نیست ، اون مسئول هتل و اقامتگاه از ما بیشتر میدونه که با این کار ممکن جوازش باطل بشه پس در رو باز نمیکنه. تا قانون قویا حمایت نکنه فایده نداره مثل زمانی میمونه که کسی مجروح تو اتوبان میدید نمیرسوند، چون پلیس که میومد اولین کار همون طرف رو میبرد زندان ... تا اینکه قانونش اصلاح شد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    117 2
    واقعا متاسفم
  • شهروند درجه 2 A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    189 2
    داستان اینکه تو بعضی کشورا شما مجرمی مگه اینکه خلافش ثابت بشه
    • پناه IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      58 1
      خداروشکر که برای این دختر اتفاقی نیفتاد ولی اگر هم در اثر این قصور اتفاقی برای این دختر میفتاد نه تنها هیچ نهادی مسولیتش را به عهده نمیگرفت بلکه خود دختر مقصر درجه ی اول بود و کاروان تهمت به راه می افتاد که حتما خودش مشکلی داشته . علاوه بر همه ی مشکلات قانونی و اجرایی در مورد زنان ، نباید ضعف فرهنگیمون رو هم نادیده بگیریم.
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    86 4
    آفرین این را پی گیری کنید مملکت ما پر از قوانین نا نوشته است که بسیار سخت و محکم هم اجرا می شود
  • يک زن IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    328 5
    چند سال پيش سفري به اصفهان داشتم .از قبل هتل را رزرو و به خيال سفري خوش عازم شدم. در هتل پذيرش شدم اما صبح فردا به اجبار پس از گفتگوي تلفني با سرهنگ اماکن و توضيحات مفصل دلايل سفرم در حالي که ايشون قانع نشد به اماکن رفتم . و در اماکن پس از اين که به رويت سرهنگ درآمدم و با منزلمان تماس گرفتند اجازه مرخصي دادند. هزينه و وقتي که از من تلف شد اصلا مهم نبود اما اينقدر زخم اين تحقير عميق بود که نه تنها ديگر هرگز سفر نکردم بلکه تصورم راجع به خودم و کشورم کاملا عوض شد...
    • ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      159 5
      من با شنیدن این خبر خیلی ناراحت شدم. متاسفانه بعضی رفتارها و برخوردها در کشورم، مانند رفتار طالبان و داعش است که باید تجدید نظر شوند. طالبان و داعش هم زنان را بدون همراهی محارم منع می کند. متاسفم برای آن خوابگاهی که ناموس و آبروی ایرانی را راهی خیابان می کند و احساس میلیونها انسان را جریحه دار. باید برخورد شدیدی صورت گیرد تا این مسائل زشت تکرار نشود.
  • بی نام UA ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    133 4
    تبعیض جنسیتی شاخ و دم نداره یعنی همین
  • ای داد بیداد A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    120 1
    حتما امنیت خیابان بیشتر از هتل است
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    90 2
    سال پیش شهریور ماه با خانواده و دو ماشین به علت پیدا نکردن خانه ویلایی در منطقه آستارا گیلان در راه برگشت به هتلی در زیباکنار مراجعه کردیم ساعت 10 شب از همه جا مانده , پذیرش هتل به علت اینکه شناسنامه همراهمان نبود بنده و همسر و بچه 3 ساله رو پذیریش نکردن و گفتن به هیچ وجه امکان نداره , ما هم از همه جا مونده و تا 2 نصف شب رانندگی کردیم تا رسیدیم به منطقه مازنداران تونستیم خانه ویلایی پیدا کنیم. واقعا" این حرفها نوشدارو بعد از مرگ سهرابه , باید مطبوعات و خبرگزاری هایی مثل خبر آنلاین آنقدر پیگری کنند تا این قوانین مسخره تغییر پیدا بکنه
  • بی نام GB ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    103 3
    فاجعه است.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    170 0
    من و همسرم برای کاری رفتیم شمال و قراربود شب برگردیم که به علت بارش برف و بسته شدن جاده ها مجبور به ماندن شذیم جالب است بدانید هتل همت در استانه اشرفیه به ما بدلیل نداشتن شناسنامه در ان شب برفی جا نداد. و ما تا صبح در ماشین خوابیدیم. البته قابل ذکر است ما سنمان بالای 50 سال است. خالا شما انتظار دارید . اینها به یک دختر تنها جا بدهند.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      8 90
      هیچ کجای دنیا به شما بدون اوراق هویتی اتاق کرایه نمی دهند مسئله سر زنان مجرد هست نه قوانین جهانی
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    67 4
    خوابگاه ما با اینکه دانشجوی ارشدیم وقتی ساعت از 8بگذره حتی 5دقیقه دیگه راهمون نمیدن.حاضرن تو خیابون بمونیم ولی 5دقیقه دیر نکنیم.خیلی دوست دارم بدونم چه مصلحتی پشت این راه ندادناست
    • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      24 1
      وجود قانون بد نیست اما نحوه اجرای اون ایراد داره . .مثلا.به دانشجو تذکر بدن یا جریمه کنن یا اینکه قرارداد کوتاه مدت ببندن تا در صوردت تخلف برای چندمین بار که بعد از موعد مقرر به خوابگاه مراجعه میکنه برای مدت بعدی قرار داد نبندن یا با دادن یه وقت اونو اخراج کنن . اما اینکه از یه ساعت خاصی مثلا 8 راه ندن اصلا کار درستی نیست .
    • بی نام US ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      24 7
      با پسرها هم همین رفتار را دارند؟
  • نوید A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    58 3
    امیدوارم که دختر مسئول خوابگاه یه شب همین بلا سرش بیاد. ببینم اون موقع بازم از کاری که کرده با پررویی دفاع می کنه یانه؟ اصن باید به عنوان مجازات خود این خانم مسئول خوابگاه رو یه شب بفرستن بره تو خیابون بخوابه قصاص به همون شکل خبر آنلاین نامردی اگه سانسور کنی
    • خبرآنلاینی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      9 0
      آفرین. مشکل امروز اینه که هر کی فقط به فکر مصلحت خودشه و بس.متاسفانه
  • حسین قراگوزلو IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    21 1
    با سلام، سختگیریهای سالهای گذشته باعث شده که حتی با وجود سیستم شبکه کامپیوتری و اعطای مجوز لازم برای مراکز اقامتی ، مسافرین در هر سن و سالی و هر جنسیتی و بهر عللی با داشتن کارت شناسایی و یا بدون کارت شناسایی ، به اینطور مراکز اقامتی راه داده نشوند. کنترل امنیتی لازمه هر جامعه است تا آن جامعه دچار مشکلات ... نشود ، ولیکن توجیه مسولین مراکز اقامتی نیز لازم کار است. چرا بخشنامه ها را قاب شده در این مراکز به دیوار پذیرش نمی زنند؟ چرا با وجود توجیهات لازم با مراکز این چنینی برخورد نمی شود و اخبار آن به سراسر مراکز اقامتی اطلاع داده نمی شود تا دیگر بار چنین خطاهایی تکرار نشود؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    17 0
    تمام راه شمالُ رفت و برگشت تو چادر پلاستیکی گذروندیم
  • سعید IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    35 1
    متاسفم واقعا، یه قانون خوب هم که هست خودمون اجرا نمیکنیم.اگه واقعا خواهر خودت هم باشه پذیرشش نمیکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رها A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    12 3
    عجیبه واسم قضیه‌ی عدم پذیرش خانم‌های مجرد در هتل و الزام در اخذ مجوز از اماکن. چون در مسافرت‌های متعددی که تا حالا داشتم، همیشه به راحتی در مسافرخونه و هتل پذیرش شدم و با همچین ممانعتی روبرو نشدم هیچوقت خدا به خیر کنه. چند روز دیگه بازم مسافرم. نکنه یه وقت این بلا سره منم بیاد :/
    • زن IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      18 0
      ولی من را راه ندادند و مجوز اماکن خواستند بعد از ان برای مسافرت فقط خارج از کشور میروم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    23 0
    شاید هم در دام افراد تبهکار بیفتند بهتر نیست این قانون که خودش عامل مشکل هست لغو شود
    • حسین قراگوزلو A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      12 0
      با سلام، لطفا همیشه مدارک لازم را داشته باشید و در صورت بروز چنین مشکلی حتما با پلیس 110 تماس بگیرید.انشاا... که چنین مشکلی برای هیچکدام از نوامیس کشورم رخ ندهد.
  • هموطن A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    6 1
    ما یه شب رفتیم کاشان بارون گرفت با زن و بچه کوچیک شناسنامه هم نداشتیم ولی رفتیم هتل و براش توضیح دادیم و گفتیم بچه کوچک داریم پذیرش شدیم و شب اونجا موندیم .
  • دانشجو IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    سلام من دانشجوی خوابگاه دولتی هستم ولی خوابگاه ما خداروشکر بعد از ساعت ورودمون هم اگر بیایم راهمون میدن ولی فرداش باید بریم پیش مسئول خوابگاه دلیلشو بگیم و اگر نیاز بود تعهد. همین. و دیگه فوقش هم اطلاع به خانواده. دیگ اینکه راه ندن واقعا مسخرس