چشم انداز گردشگری ایران، ۲۰ میلیون توریست خارجی است، اما در ایران فقط ۵۱ هتل ۵ ستاره وجود دارد. ضمن اینکه هتل های اسم و رسم دار ایران برای دو نیم سال آینده، تا ۹۰ درصد رزرو شده اند.

مینا افشار: «ستاره های اونا رو حساب کتابه، اصلا با اینجا قابل مقایسه نیست». این جملات مردی میانسال اما با موهای سفید است که با همراهی دوستانش از یکی از هتل های مطرح شمال شهر تهران خارج شده بود. از جملاتی که بین شان رد و بدل شد، مشخص بود که برای ضیافتی دوستانه به صرف شام راهی این هتل شده اند و وقتی مهمانی به سر آمده فرصتی دست داده بود تا در یک سخن سرایی مقابل در خروجی هتل 5 ستاره به نقد سرویس دهی آن بپردازد.

چند ثانیه بعد یکی از بازیگران شناخته شده سینما نیز به جمع آنها پیوست تا ادامه بحث بیشتر «گل» بیندازد. همگی آنها سرشان را تقریبا به حالت 90 درجه درآورده بودند و در حالیکه طبقات هتل 5 ستاره شمال شهر تهران را شماره می کردند هر کسی جمله ای با این مضمون مطرح کرد: «اینجا اصلا ساختار ندارد.» در ادامه بر ساز نارضایتی از سرویس دهی و امکانات جانبی یک هتل شناخته شده که صرف شام در آن برای بسیاری آرزوست، زخمه زدند.

بحث البته مثل همه بحث های این‌چنینی نتیجه نداشت؛ اما قصه نارضایتی آنان در حالی رنگ و لعاب جانانه ای به خود گرفته بود که رئیس جامعه تورگردانان ایران چندی پیش راوی خبری شد که برای بسیاری غیر قابل باور به شمار آمد: «ظرفیت هتل های چهار و پنج ستاره ایران تا سال ۲۰۱۵ تکمیل است.»

ابراهیم پورفرج در حالی خبر تکمیل ظرفیت هتل های چهار و پنج ستاره را به این شکل روایت کرد که داستان به همین «تکمیل ظرفیت» خاتمه پیدا نمی کند چه آنکه او به صراحت ادعا کرد هتل های چهار و پنج ستاره و هتل های سنتی مناسب در شهرهای شیراز، یزد و اصفهان برای سال ۲۰۱۵ نیز توسط تورهای ورودی به ایران رزرو شده است.

 

هتل ها واقعا پر هستند؟

حرف رئیس جامعه تورگردانان ایران اگرچه به مذاق بسیاری از کسانی که خبر را شنیدند خوش نیامد و آن را غیر قابل باور دانستند اما چنین اعتقادی را رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم دارد. مسعود سلطانی فر، هنوز چند روزی بیشتر از سال جاری نگذشته بود که مقابل دوربین های تلویزیونی حاضر شد و استقبال خارجی ها برای تماشای ایران را اینگونه روایت کرد: «گزارش ها و آمارهای دقیق از اروپا و آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ و نیمه دوم ۲۰۱۴ شاهد ورود گردشگران خارجی از اروپا و آمریکا خواهیم بود.»

اگرچه سازمان میراث فرهنگی به واسطه حضور یارانه محمود احمدی نژاد در هشت سال گذشته همواره خبرساز بوده است اما در دولت یازدهم سبک و سیاق این جنب و جوش خبری تغییر شکل داد و ریاست آن در مقابل دوربین های تلویزیونی وعده هایی داد که حالا رئیس جامعه تورگردانان ایران از تکمیل ظرفیت هتل هایی خبر کی دهد که به عقیده بسیاری ستاره های آنها چندان عطر واقعیت ندارد و بیشتر رویا به حساب می آید.

هتل‌های که با استناد به گفته های رئیس سازمان در فروردین سال جاری باید خودشان را برای میزبانی تورهای اروپایی آماده کنند: «در حال حاضر لندن ۵ تور و اروپا ۹ تور برای ورود به ایران فروخته اند. اکنون فضا برای ورود گردشگران خارجی به ایران باز شده است. باید در این زمینه تسهیلات را برای میزبانی از آنها فراهم کنیم. »


اصلا هتل درست و درمان داریم؟

ایران در دو سه دهه گذشته مورد هجوم گردشگران نبوده است. شاهد این ادعا را می توان درجایی از گفته هایی مسعود سلطانی فر یافت که او در ساده سازی حضور گردشگران خارجی در ایران در ماه های آینده به یکباره پرونده عملکرد حلقه صمیمی یارانه احمدی نژاد را اینگونه از بایگانی راکد بیرون کشید: «در سال ۹۱ تعداد ورود گردشگر به کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان شده است در حالی که تعداد توریست واقعی یک میلیون نفر بوده و بقیه این آمار مربوط به ترددهای مرزی بوده است. تعداد مسافران خارج شده از ایران که برای گردش و تفریح به کشورهای دیگر سفر کرده اند، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده اند. در خوش بینانه ترین وضعیت می توان گفت درآمد ارزی حاصل از گردشگر ورودی به ایران ۳ تا ۴ میلیارد دلار بوده است، اما خروج از ایران بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار بوده که نشان دهنده یک تراز منفی است.»

او سپس درباره افق ۱۰ سال آینده گفت: «در افق ۱۴۰۴ باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر ورودی باشیم و ۲۵ میلیارد دلار از این راه درآمد ارزی کسب کنیم، منتها در ۸ سال گذشته تنها ۴۰ درصد این افق پیش رفته است. عملا می توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و ما برای رسیدن به این افق کار بسیار مشکلی داریم.»

سلطانی فر در ادامه با قاطعیت کمبود هتل ها را به عنوان مانعی پیش روی حضور گردشگران خارجی برای بازدید از ایران بیان می کتد: «اکثر تورگردانان ايران معتقدند که بعد از انتخابات رياست جمهوري حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد گردشگري در ايران افزايش يافته است. اين آمار بر مبناي رزرو هتل ها در ۳ ماه نخست سال ۹۳ برآورد شده است. اگرچه تنها مشکلي که وجود دارد کمبود هتل و محل اقامت است که بايد راه حلي براي اين موضوع پيدا کرد.» 


تور گردانان چه می گویند؟ 

در حالی که رئیس سازمان گردشگری اعتقاد دارد باید هتل ها برای گردشگران ساماندهی شود،  يک فعال گردشگري در اين باره معتقد است که نارضايتي از ميزان سفر گردشگران خارجي به کشور دلايل مختلفي دارد.

امیر خدابخشی در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: «آماده نبودن زمينه هاي اقتصادي مناسب در ايران براي جذب سرمايه گذاري برای ساخت هتل و ساير صنايع جانبي اين حوزه، بي خبربودن سرمايه گذاران از زمينه هاي موجود در ايران و تبليغات ضعيف و نيز انتشار اخبار منفي از ايران، محدوديت هاي اجتماعي و مذهبي براي گردشگران خارجي و همچنين تنش هاي سياسي با بعضي کشورهاي غربي از موانعي بوده است که طي سال هاي گذشته صنعت گردشگري ايران را با رکود مواجه کرده است.»

این گفته های خدابخشی را می توان در کنار صحبت های امیر محبعلی، گردشگر دیگری قرار داد که بر این باور است صنعت گردشگری آنچنان که مسئولان ذیربط روایت می کنند اوضاع بسامانی ندارد: «نبود امکانات مناسب از جمله حمل ونقل مناسب، نداشتن راهنمايان تور آموزش ديده که به زبان هاي مختلف آشنايي داشته باشند، وجود قوانين و مقررات گمرکي، صدور گذرنامه، رواديد، نامنظم بودن پروازهاي داخلي و خارجي هواپيماهاي ايران، تاخيرهاي بيش از استاندارد در کنار دلايل ديگري که عنوان شد از دلايلي است که باعث شده تا صنعت گردشگري کشور رونق واقعي نداشته باشد.» 


آمارها چه می گوید؟ 

اینکه ظرفیت محل اسکان برای گردشگران خارجی در ایران چه اندازه است به زبان آمار چه وضعیتی دارد؟ سوالی که می توان برای پاسخ به آن به گردشگرانی مراجع کرد به طور مدام راهی نقاط مختلف ایران برای بازدید می شوند. گزارش های میدانی صورت گرفته شاهد این ادعاست که بسیاری از آنان باور هستند که اوضاع گردشگری در مسیر رونق و بهبود قرار گرفته اما واقعیت این است که ضعف های بنیادی در رابطه با حضور گردشگران خارجی در ایران همچنان قابل مشاهده است. 

آخرين آمار قابل استناد که از سوی مسئولان سازمان گردشگري در مورد ورود گردشگران خارجي در اواخر بهمن ۹۲ منتشر شد حکایت از این دارد که  نزدیک به 5ميليون  گردشگر خارجي در سال ۹۲ وارد ایران شدند تا رشد ۲۱ درصدي ورود گردشگران خارجي به کشور نسبت به مدت مشابه به ثبت رسد. 

البته در اين آمار تعداد ايرانيان مقيم خارج از کشور که به ايران آمده اند هم محاسبه شده است. کشورهاي اول در تعداد گردشگر خارجي ورودي به ايران، عراق، آذربايجان، افغانستان، ترکيه، پاکستان، ترکمنستان، عربستان سعودي، کويت و هندوستان بوده اند و حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها برای زيارت در اولويت آنها بوده است. 

علاوه بر اين آمار می توان به گفته های رئيس جامعه تخصصي تورگردانان ايران استناد کرد که اعتقاد دارد گردشگری در دولت یازدهم رشدی 35 تا 40 درصدی داشته است: «بعد از انتخابات رياست جمهوري و بر سرکار آمدن دولت روحاني گردشگري در ايران حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزايش يافته است.» 


ظرفیت هتل ها چگونه پر می شود؟

مسئولان هتل ها و تورهاي ورودی به ایران، می گویند به دنبال استقبال گردشگران خارجي ظرفيت هتل هاي کشور در سال ۹۳ تکميل شده و امکان رزرو اتاق براي گردشگران جديد امسال به ويژه در شهرهاي پرطرفداري همچون اصفهان، شيراز، يزد و... وجود ندارد.

طبق تعاریف بین المللی، گردشگر فردی است که 24 ساعت حداقل بماند و هزینه کند. در واقع توریست برای گردشگری برای هزینه پرداخت کند. بر این اساس بخش قابل توجهی با گسترش حضور چنین افرادی می توان به درآمدهای کشور افزود و یک رونق نسبی ایجاد کرد.

در همین رابطه مهدی براتی، رییس هتل استقلال تهران به خبرآنلاین می گوید: «ظرفیت هتل ها برای سال جاری 100 درصد تکمیل نیست. در رابطه با هتل های معتبر شهر تهران به طور مثال هتلی که تحت مدیریت خودم هست این ادعا را می توانم مطرح کنم که بالای 80 درصد ظرفیت امسال رزرو شده است. این موضوع در رابطه با 3 هتل بزرگ دیگر تهران نیز مطرح است و اطلاعاتی دارم مبنی بر اینکه ظرفیت آنها تا بالای 90 درصد تکمیل است.»

به گفته او اینکه ظرفیت هتل های معتبر تا 90 درصد تکمیل است فقط محدود به تهران نیست: «من از اصفهان نیز اطلاعات دارم مبنی بر اینکه هتل های آن در سال جاری رزرو شده و ظرفیت قابل توجهی از آن تکمیل است. البته باید به این موضوع اشاره کنم که رویدادهایی که وجود دارد سبب شده تا ظرفیت هتل ها تا این اندازه تکمیل باشد.»

براتی در پاسخ به این پرسش که مهمان ها شما فقط محدود به گردشگران خارجی است یا خیر، گفت: «البته بخشی از ظرفیت هتل ها به دلیل مهمان های دولتی تکمیل است. به هر حال مهمان هایی از کشورهای خارجی جهت حضور در مراسم و سمینارهای دولتی حاضر می شوند که آنها نیز در آمار گردشگران خارجی قرار می گیرند. » 


گردشگرهای ۲۰میلیونی از راه می رسند، کجا بخوابند؟

از سال گذشته و با شروع مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ اشتياق مردم ساير کشورها براي ديدن جاذبه هاي گردشگري ايران بيشتر شده است. بر این اساس می توان پیش بینی کرد ماه های پر رونقی در انتظار گردشگری ایران باشد. از سوی دیگر آرامش سیاسی حاکم در ایران نسبت به سایر کشور های منطقه در کنار جذابیت های زیست محیطی و فرهنگی، موقعیت بکری را پیش روی گردشگری ایران قرار داده است.  

این پتانسیل در حالی است که جذب گردشگران خارجی با چالشي تحت عنوان «نبود امکانات و زيرساخت هاي مناسب گردشگري» مواجه است؛ موضوعي که حتي گردشگران داخلي هم از آن رنج مي برند. همچنین کمبود هتلهای استاندارد می تواند به زودی به مساله ای بغرنج برای صنعت گردشگری، که روز به روز بر تعداد متقاضیان خارجی آن افزوده می شود، بدل شود.

در ایران ۱۰۲ هتل چهار ستاره و ۵۱ هتل پنج ستاره وجود دارد که قطعا ظرفیت جذب ۲۰ میلیون توریست در سال را ندارند. این تعداد هتل های ایران را کنار تعداد هتل های ۵ ستاره ترکیه فرار دهید؛ فقط در استانبول ۲۳ و در آنتالیا ۱۱۰ هتل ۵ ستاره وجود دارد. فراموش هم نکنید ایران برای جذب ۲۰ میلیون توریست باید با ترکیه رقابت کند.

نکته اینکه اگر به جدول زیر دقت کنید، نشان می دهد توزیع هتل های ۵ ستاره در شهرهای مقصد گردشگری مناسب نیست. هرچند که مشهد به عنوان قطب گردشگری مذهبی ایران، بیشترین هتل ۵ ستاره را دارد؛ 

ردیف شهر تعداد هتل ها
۱ تهران ۵ هتل
۲ مشهد ۱۱ هتل
۳ اصفهان ۲ هتل
۴ شیراز ۵ هتل 
۵ یزد  یک هتل
۶ کیش ۷ هتل
۷ بندرعباس ۲ هتل
۸ چالوس یک هتل
۹ کرمان یک هتل
۱۰ کاشان یک هتل
۱۱ نور ۲ هتل
۱۲ اراک  یک هتل
۱۳ ارومیه ۲ هتل
۱۴ تبریز

۲ هتل

۱۵ همدان یک هتل
۱۶ کرمانشاه  یک هتل
۱۷ گرگان  ۲ هتل
۱۸ شاهرود یک هتل
۱۹ لنگرود یک هتل
۲۰ تنکابن یک هتل
۲۱ قشم  یک هتل

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    ستاره هتلهای ایران تقلبیه . تشریف ببرین ترکیه 4 ستاره اونجا از 5 ستاره ایران بهتره
    • مهرداد A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      31 85
      نه استاد اینجوریا نیست من عید رفته بودم هتل کریستال 4 ستاره استانبول واقعا در حد هتل های درجه سه ایران بود.
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      77 1
      تو ایران و گردشگری وضع دستشوئی ها افتضاح است هر جا میرفتیم برای چیزای دیگه پول جمع می کردن
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      38 1
      ممکنه بفرمایید کدوم سازمان بین المللی هتل های ایرانی رو ارز گذاری کرده و بهشون 5 تا ستاره داده ؟؟.سطح سرویسی که هتل های ایرانی ارائه میدن در استاندارد های جهانی بسیار پایینه
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    من يك دوست اماراتى دارم كه چند سال پيش با خانواده به ايران سفر كرده بود وقتى كه در مورد سفر به ايران ازش سوال كردم ميگفت خرج مسافرت به ايران با سويس به يك اندازست و از گرونى و امكانات كم هتل ميناليد
    • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      4 12
      خواهشا بدون اطلاعات دقیق نظر ندید به اون دوست اماراتیتون بفرمائید کجای سوئیس میشه با شبی 100 دلار تو هتل 5 ستاره بخوابه؟ با روزی 50 دلار یه ماشین در اختیار اجاره کنه ؟ با نهایتا 15 دلار بهترین غذای ایرانیو با بهترین کفیت تو رستوران بخوره ؟ با 2 دلار بره بازدید موزه؟ مجانی بره آثار تاریخی مثل میدان نقش جهان که همه ی دنیا آرزوی دیدنش رو دارن از نزدیک ببینه؟؟ با 50 دلار سوار هواپیما شه مثلا از تهران بره مشهد؟ و خیلی چیزای دیگه که ایرانو در صنعت گردشگری مقصدی ارزون قیمت کرده اینو قبول دارم که زیر ساختای ما نسبت به خیلی کشورها عقبه ولی تو همین شرایط میتونیم برای کسب درآمد از همین امتیاز ارزون قیمتی کشورمون واسه تبلیغ در جذب توریست بهره ببریم
  • بی نام RO ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    118 2
    20 میلیون توریست کجا بوده آخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      5 1
      دقیقا همین رو بگو والا. مسئولین گردشگری و معاون رئیس جمهور تو چند وقت اخیر چند بار این ادعا رو کردن که هتل های اصفهان و شیراز تا سال 2015 رزرو شده و پره. اما وقتی گزاره شون رو ریزتر میکنن میگن هتل های 5ستاره اصفهان و شیراز که مجموعا 56تا بیشتر نیس و ظرفیت شون روی هم به 1500 تا 2000نفر هم نمیرسه که خب اصلا عدد نیست. از طرفی وقتی به رئیس اتحادیه هتلداران گفتن کمبود هتل داریم گفت نه نداریم و این فقط برای اینه که مثلا توری که میاد تو اصفهان فقط میخواد بره هتل عباسی و اون هم یه ظرفیت محدودی داره ولی هتل های دیگه هستن که خالی هستن. پس برای حل مشکل و ریشه یابی لااقل آمارسازی نکنیم. همین چهار تا توریستی هم که راهشون رو گم میکنن میان ایران پیر وپاتال های بازنشسته هستن
  • محمد TN ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    122 4
    تنها به هتل نیست که چیزای دیگه هم باید باشه . تفریح و امنیت و ... که ما نداریم در ضمن خرج هتل های ایران خیلی گرونه نسبت به جاهایی که واسه گردشگری سرمایه گزاری کردن مثل تونس و مالزی و ...
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    99 11
    خبر آنلاین عزیز 5 ستاره ها هم واقعا 5 ستاره نیستن. در حد 4 ستاره یا 3 ستاره استاندارد هستن. در ضمن در مملکت ما هیچکس مسئول نیست و همه چیز روی باد هواست.فقط حرف زده میشه.
  • بهنام64 A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    63 5
    آنتالیا هم 123 تا داره
  • انسان IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    76 2
    توریست بیاد ایران ؟؟؟با این شرایط؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    85 10
    ترکیه ازنظرتوریستی 100 سال ازایران جلوترهستش عزیزم
  • سیا IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    62 1
    هتل 5 ستاره؟ میدانید هتل 5 ستاره باید چه امکاناتی داشته باشد؟ ، همین هتل استقلال تهران، مسافر هتل اگه بخواهد استخر برود باید هزینه شاؤز کند که در کل دنیا برایش مجانی است و ..... ، راست میگوید هزینه یک شب اقامت در هتلهای 5 فرمایش معادل هتلهای 5 ستاره اروپایی به یک صدم خدمات انها است.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    60 24
    میتوان بجای دردی های میلیاردی در کشور خرج ساخت هتل 5 ستاره بکنیم که حداقل در آباد کردن کشور کمک کرده باشیم با جذب توریست وسرمایه ترکیه که چیزی ندارد چه کشوری شده از صدقه سر ایران و ایرانی ها ما چرا نتوانیم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      68 26
      ما این توهم رو نداشتیم چیکار میکردیم. ترکیه پیشرفت کرده میگیم از صدقه سر پولای ما بوده. عربستان پیشرفت کرده میگیم از صدقه سر پولای ما بوده. آمریکا پیشرفت کرده میگیم از صدقه سر نخبه های ما بوده. امارات پیشرفت کرده میگیم از صدقه سر سرمایه های ما بوده. جم کنین این خود بزرگ بینی و توهم رو.
    • ناصر A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      56 15
      داداش اطلاعات نداری نظر نده و بی جهت فرافکنی نکن. ترکیه سال گذشته 39 میلیون توریست داشته که از این تعداد فقط یک میلیون و دویست هزار نفرشون ایرانی بودن. ینی فقط و فقط 3 درصد از کل توریست های ترکیه. دوستان میتونن سرچ کن و اطلاعات کامل تری رو بدست بیارن. کشور های با بیشترین توریست به ترکیه به ترتیب اینان: آلمان، روسیه ، انگلستان ، بلژیک ، گرجستان ، هلند و..
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      21 6
      اطلاعات درست نداری شما.صدقه سرایرانی چیه؟ترکیه تو 7 ماهه اول 2014 بالای 20 میلیون توریست داشته وبیشترین توریستها به ترتیب از روسیه آلمانانگلیس وارد ترکیه شدن.
    • نظرمن A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      47 43
      چیه چتونه بعضی شماها تا یکی میاد یه حرف حق رودرموردترکیه والطاف ایران به ترکیه میزنه یا از اردوغان قاتل کردهای بیگناه گلایه میکنه یا از علی اف وکشورجعلیش انتقادمیکنه جیغتون میره هوا مشکوک میزنین اگه تومملکت ما ایران سختتونه برین پیش اردوغان
  • نه چیروان A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    33 1
    با تور هم نمیتونیم بیست میلیون توریست بیاریم...مگه بزدیمشون بیاریم ایران ولشون کنیم بعد بگیم اینا تور ریست هستن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    36 5
    تهران چي داره كه بخواد هتل هاي چند ستارشو افزايش بده. سرمايه گذاري بايد در قبالش سود و بهره وري باشه كه متاسفانه در ايران با اين وضعيت اسف بار توريست نداره.
  • وحید A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    30 7
    اصفهان و شیراز 7 تا هتل؟؟؟؟؟؟؟؟تو فرانسه یه برج 70 اسله سالانه 3 میلیون توریست دارهاگه عربا مث امارات که بیابونو تبدیل به دبی کرد یا راوپایی ها اصفهان و شیرازو داشتن نیازی به نفت و گاز و تولید نداشتن
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      31 14
      مگه اصفهان و شیراز چی داره که میزارین رو سرتون ؟ چند تا بنای تاریخی بیشتره ؟ همه توریست ها که دنبال این چیزا نیستن. توریست مثلا میره انتالیا برای خوش گذرونی . اصلا ایران جز مناطق گردشگری تاریخی و مذهبی هیچی نداره و اینا هم برای جذب توریست بیشتر کافی نیست
    • مهدی شکیبا IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      8 9
      داداش گلم صرفا جهت اطلاع همین قونیه ترکیه از آنتالیا بیشتر توریست جذب می کنه.همین مولانای خودمون رو میگم.همش جنبه تفریحی رو نگاه نکنید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    15 31
    استانبول واسه توریست بهشته واسه مردم خودش جهنم، کشور ما میتونه هم واسه توریست هم واسه خودمون بهشت باشه با این همه سرمایه، افسوس
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    42 9
    آخه توریست بیاد ایران چیکار کنه. چه تفریحی اینجا وجود داره اخه
  • محمد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    60 27
    شما واقعا خودتون رو با ترک هامقایسه می کنید ؟؟؟ ببین چند ساله ترک ها برای 30 میلیون توریست برنامه ریختن همین آزربایجان واسه سه میلیون توریست الان 5 ساله داره برنامه ریزی و کار میکنه توجه کنید ... 3میلیون نه 20 میلون
    • بی نام US ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      22 17
      اولا، آزربایجان؟؟ آذربایجان رو پانترک های نژادپرست و تجزیه طلب اینطوری با "ز" مینویسند. پس بیشتر دقت کن. دوما لازم نیست اینقد سنگ ترکیه عثمانی رو به سینه بزنی برادر.
  • سارا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    42 52
    به نظر من تهران شهر زیباتریه نسبت به استانبول چیزی که استانبول رو جذاب کرده آزادیه نه هتل هاش ما اینجا هتل شصت ستاره هم بزنیم کسی خول نشده پاشه بیاد وسط دود و افتضاح و نویز و پارازیت و پالم به عنوان توریست پول خرج کنه
    • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      59 17
      ببخشید سارا خانم میشه بفرمائید چه چیز تهران زیباتر از استانبوله؟دریاش؟ تنگه اش؟ مکانهای تاریخی ؟یا بقول شما دودش روغن پالمش؟شما از یه طرف میگی تهران زیباست پس لابد اون بیست میلیون نفری که سالیانه میرن استانبول به اندازه شما ذوق زیبائی شناسی ندارند از طرف دیگه معایب تهران رو میشماری شما اول تکلیف خودت رو روشن کن بعد نظر بده
    • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      14 9
      استانبول سه برابر تهرانه
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    13 53
    يكي از نقاط بسيار مهمانپذير و زيبا، شهرري شاه عبدالعظيم هست كه پتانسيل هتل خوب را داره كه بايد سرمايه گذاري بشه.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      25 4
      توریست اروپایی آمریکایی ژاپنی میاد شاه عبدالعظیم رو ببینه؟شما حالت خوبه؟یا اصلا میدونی توریست چیه؟
  • ای داد بیداد A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    49 2
    تا زمانی که همه شرایط جذب توریست فراهم نشه ، با 1000 تا هتل 5 ستاره هم امکان نداره توریست بیاد. توریست جایی نمیره که آزادی نباشه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    28 0
    یکی از هتلهای چهار ستاره یکی از شهرای بزرگمون 50 سال قدمت داره فقط به خاطر داشتن حیاط بزرگ و باغ مانند بهش چهار ستاره دادن وگرنه تمام خدماتش 3 ستاره هست. خواهشا تو ویکیپدیا امکانات هتلهای 4 و 5 ستاره استاندارد رو بخونید و با مال خودمون مقایسه کنید این ستاره ها را چه کسانی و بر اساس کدام معیارها میدهند خدا می داند.
  • بی نام EU ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    7 0
    توريست سرمايه گذار برن هتل ٥ ستاره ،،.
  • شايان از شيراز A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    20 4
    هتل هاي 5 ستاره تهران اكثرا چندين ساله ساخته شدن اما هتل هاي 5 ستاره شيراز و كيش و مشهد اكثرا نوساز هستن. بهترين شهرها از نظر هتل 5 ستاره. 1 مشهد. 2 كيش. 3 شيراز
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      8 1
      هتل همای 5 ستاره شیراز بالای 40 سال قدمت داره و پارک هتل 4 ستاره شیراز هم بالای 55 سال
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    27 7
    ایران میتونه فقط توریست زیارتی داشته باشه ما چه ربطی به ترکیه داریم آخه.شرایط ما خیلی فرق داره.
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    92 2
    99 درصد توریست ها برای تعطیلاتوشون میان که اوقات مفرح و خوبی داشته باشند که اونم به خاطر محدودیت های فرهنگی، هیچ وقت ایران رو انتخاب نمی کنند میمونه اون 1 درصد که عاشق بناهای تاریخی و تخت جمشید و ... هستند ما خیلی شاهکار کنیم 1000 تا هتل 5 ستاره هم داشته باشیم در حد همون یک درصد رو می تونیم جذب کنیم
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    15 2
    خاطرم هست كه چند سال پيش يكي از مسئولين ميگفت يكي از مشكلات ما در امر گسترش توريست بحث نداشتن تفريحات شبانه است. يعني از غروب به بعد كه توريستها به هتل برميگردند ديگه هيچ برنامه اي براشون نداريم و بايستي يك جوري اونا رو قانع كنيم كه تو هتبل بمونن . در مجموع ما اتز نظر بحث توريست در ابتداي راه هستيم . فراموش نكنيد كه دوبي در سال 2013 معادل 44 ميليون توريست داشته است. يعني اين همه آدم امدند كه از يك سري ساختمان ديدن كنند. در ضمن فراموش نكنيد كه تمام جاذبه هاي توريستس ما مربوط به قرنها پيش است و ما هيچ چيز جديدي اضافه نكرده ايم و لذا ايرن از نظر داشتن جاذبه هاي مدرن گردشگري كشور فقيري است .احداث يك پل كه جنوب فذانسه راذ به اسپانيا وصل ميكند سالانه توريستهاي زيادي را جذب اين كشور ميكند.
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    24 1
    اگه 1000 تا هتل 5 ستاره هم داشته باشیم بازم توریست نمیادمشکل جای دیگه س
  • بی نام US ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    9 0
    توریست میاد که تفریح داشته باشه نه اینکه 24 ساعت هتل بمونه همچون میگین هتل کم داریم انگار تنها مشکلمون کمبود هتل ـه
  • علیرضا وهاب زاده IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 0
    بسیار عالی بود . امیدوارم مسئولان به این مهم توجه کنند. ممنون از خبر آنلاین به خاطر انتخاب موضوع
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 6
    هتل شيرازهتل پارسهتل چمرانهتل هما تو شيراز 5 ستاره اند. هتل چمران نوسازههتل شيراز خيلي وقت نيمه كاره رها شده بود پارسال افتتاح شد.