مسائل فقهی و حقوقی چندهمسری در ایران و کشورهای اسلامی

فارس نوشت: کتاب «بررسی فقهی و حقوقی چند همسری در ایران و کشورهای اسلامی» تألیف «مرضیه زکی‌زاده» منتشر شد.

کتاب «بررسی فقهی و حقوقی چند همسری در ایران و کشورهای اسلامی» دارای 5 فصل همانند «مشروعیت تعدد زوجات و ادله آن در ایران»، «بررسی مشروعیت تعدد زوجات در مصر و لبنان و شماری از کشورهای اسلامی»، «شرایط تعدد زوجات و احکام آن در حقوق ایران» و «شرایط تعدد زوجات در حقوق مصر و لبنان و سایر کشورهای اسلامی» است.

این کتاب نیل به اهدافی تدوین شده است که از جمله آن می‌توان به «شناخت مبنای مشروعیت تعدد زوجات و ادله مشروعیت آن که نقش مهمی در تعیین قلمرو این موضوع دارد»، «شناخت تحلیلی احکام و شرایط تعدد زوجات که می‌تواند پاسخگوی ابهامات به وجود آمده در حیطه این موضوع باشد»، «بیان نواقص و تعارضات احتمالی مقررات حقوق خانواده در مورد تعدد زوجات که در صورت اعمال آنها در قانون می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد» و «شناخت تحلیلی شرایط و احکام تعدد زوجات در کشورهای اسلامی جهت الگوبرداری در حقوق داخلی»، اشاره کرد.

در بخشی از کتاب «بررسی فقهی و حقوقی چند همسری در ایران و کشورهای اسلامی» درباره «شرایط تعدد زوجات»، می‌خوانیم: تعدد زوجات از نظر شرعی و قانونی،‌ مقید به شروطی عادلانه است و مرد فقط زمانی می‌تواند ازدواج متعدد نماید که توانایی‌های دینی، اقتصادی، اخلاقی، جسمی، جنسی و روحی برای اداره چند زن را داشته باشد و نه آنکه با تنگدستی و یا استبداد و بداخلاقی بخواهد زنان را سرگردان و اسیر شهوات خود نماید.

بنابراین باید ملاحظه شود که آیا مرد خواهان ازدواج مجدد، توانایی‌های لازم برای اجرای عدالت فردی و اجتماعی مخصوصاً قدرت مالی برای اداره دو یا چند زن را با رعایت شرع دارد یا خیر و آنگاه به وی اجازه تعدد زوجات داده شود.

تعدد زوجات از این رو اگر بدون قید و شرط باشد، از هدف اصلی خود که برآورده ساختن نیازهای طبیعی افراد و نیز حفظ جامعه از فساد است به بی‌راهه رفته و نمی‌تواند به عنوان یک راه پیشگیری و حتی درمان بعضی از بیماری‌های جامعه مورد استفاده قرار گیرد. تعدد زوجات بدون قید و شرط، خود بیماریی است که باید به درمان آن پرداخته شود. به همین دلیل شرایطی برای تعدد زوجات در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

بر اساس این گزارش، انتشارات «خرسندی» کتاب «بررسی فقهی و حقوقی چند همسری در ایران و کشورهای اسلامی» را در 192 صفحه و با شمارگان 300 نسخه با قیمت 14000 تومان منتشر کرده است که علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند به نمایشگاه و فروشگاه کتب فقهی، حقوقی و علوم سیاسی واقع در تهران، خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، پایین‌تر از خیابان لبافی‌نژاد، کوچه مینا، پلاک 20 مراجعه یا با شماره تلفن‌های 66490584 و 66971034 تماس حاصل کنند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    32 1
    یکی شم زیاده........